کد خبر: ۸۴۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۷

کره شمالي اعدام 15 مقام دولتي را تکذيب کرد

  يک مقام رسمي کره شمالي اخبار منتشر شده از سوي منابع اطلاعاتي کره جنوبي مبني بر اعدام 15 مقام ارشد منتقد دولت را تکذيب کرد.

«پو يونگ جه» معاون مرکز واحد تحقيقات ميهني کره شمالي اعلام کرد که خبر مربوط به اعدام تعدادي از مقامات دولتي منتقد؛ تبليغات سوء و مغرضانه دشمنان پيونگ يانگ و تهمتي آشکار عليه رهبر اين کشور است.

سايت خبري «خوئن چيو شي بائو» چين روز جمعه با انتشار اين خبر، اعلام کرد که اين مقام کره شمالي خبر تکذيب اعدام تعدادي از مقام هاي اين کشور را در گفت وگو با يکي از رسانه هاي غربي اعلام کرده است.

«پو يونگ جه» در عين حال خاطرنشان کرد: البته اين طبيعي است که نه تنها دولت کره شمالي، بلکه ساير دولت ها نيز به چنين شيوه هايي، براي نابودي کساني که قصد سرنگون کردن نظام را داشته باشند، روي آورند.

پيش از اين خبرگزاري رسمي کره جنوبي (يونهاپ) در گزارشي مدعي شده بود، «کيم جونگ اون» رهبر کره شمالي دستور اعدام 15 نفر را در طول يک سال گذشته صادر کرده است.

يونهاپ در گزارش خود اعلام کرد که تعدادي از کشته شدگان از مقامات کشوري بوده اند که به دلايلي چون انتقاد يا مخالفت با نظرات رهبر اين کشور به جوخه اعدام سپرده شده اند.

معاون مرکز واحد تحقيقات ميهني کره شمالي همچنين اخبار مربوط به نقض حقوق بشر در اردوگاه هاي کار اجباري در کشورش را تکذيب کرد و گفت: فقط مجرماني که از سوي دادگاه محکوم شده باشند در اين اردوگاهها مشغول به کار مي شوند.

سازمان ملل اوايل آذر ماه سال 93 از شوراي امنيت خواسته بود تا مساله نقض حقوق بشر در کره شمالي را به دادگاه کيفري بين المللي ارجاع دهد که اين موضوع با واکنش شديد پيونگ يانگ و تهديد انجام آزمايش اتمي همراه بود.

پس از انتشار گزارش سازمان ملل درباره وضعيت حقوق بشر کره شمالي، فشارهاي بين المللي عليه پيونگ يانگ افزايش يافت؛ اما مقام هاي پيونگ يانگ بارها با رد اتهامات وارده از سوي شوراي امنيت سازمان ملل، آن را نشانه سياست هاي خصمانه آمريکا در قبال کره شمالي عنوان کردند.

اين مقام کره شمالي همچنين، به تهديدهاي مکرر آمريکا بر عليه کشورش اشاره کرد و گفت: در صورت تداوم اين تهديدها، پيونگ يانگ چاره اي جز پيگيري برنامه هسته اي خود جهت مقابله با اين تهديدها ندارد.

او با اعلام اينکه کشورش توانايي استفاده از موشک هاي با قابليت حمل کلاهک هاي اتمي را دارد، تاکيد کرد: اگر براي مواجهه با آمريکا هيچ راهي باقي نماند، ما به عنوان آخرين راهکار با بهره گيري از موشک هاي هسته اي به اين کشور حمله خواهيم کرد.

کره شمالي در سال 2012 با تغيير قانون اساسي، خود را به عنوان يک قدرت هسته اي معرفي کرد اما سئول و واشنگتن بارها اعلام کردند که کره شمالي را به عنوان يک قدرت هسته اي نمي پذيرند.

کره جنوبي، ژاپن، چين، روسيه، آمريکا و سازمان ملل متحد از سال 2003 مذاکراتي را با هدف عاري ساختن شبه جزيره کره از سلاح هاي هسته اي آغاز کردند اما اين مذاکرات پس از آزمايش هاي هسته اي کره شمالي در سالهاي 2006 ، 2009 و 2013 به تعليق در آمد.

کره شمالي به دليل اعلام پيش شرط هاي آمريکا، حاضر به از سرگيري اين مذاکرات نيست.
*ايرنا