کد خبر: ۸۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۲۸

رئیس سازمان مدیریت بحران تهران: يک ميليون کشته، تلفات زلزله احتمالي پايتخت!

رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران از آغاز اجراي طرح مدرسه آماده در 420 مدرسه پايتخت خبر داد.
رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران از آغاز اجراي طرح مدرسه آماده در 420 مدرسه پايتخت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، دکتر احمد صادقي در نشست اجرايي طرح مدرسه آماده که ظهر امروز در محل سالن کنفرانس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد با اشاره به مخاطره زلزله در شهر تهران و ضرورت آمادگي شهروندان از يک سو و تمامي نهادهاي دولتي و عمومي از سوي ديگر گفت: تجربه نشان داده است که دانش آموزان از آسيب پذيرترين افراد جامعه در هنگام وقوع زلزله به شمار مي آيند و اگر زلزله در زمان فعاليت مدارس رخ دهد؛ در صورت آماده نبودن مدرسه معلمان و دانش آموزان، ميزان تلفات و خسارات قابل توجه خواهد بود.

وي با بيان اينکه دانش آموزان سرمايه ملي اين مرز و بوم به شمار مي آيند، گفت: هيچ وظيفه اي مهمتر از ايجاد يک محيط آموزشي امن براي کودکان و نوجوانان وجود ندارد. ضمن آن که آموزش دانش آموزان به خانواده ها نيز منتقل مي شود. امروزه تحقق مدرسه ايمن در ابعاد جهاني مطرح است و بر اساس قوانين بين المللي کودکان و نوجوانان بايد حين آموزش از ايمني و امنيت کافي برخوردار باشند و آموزش هاي آمادگي در برابر سوانح را فرا بگيرند.

وي افزود: از يک ميليارد و 200 ميليون دانش آموز در پايان سال 2014 در حدود 875 ميليون دانش آموز در مناطق داراي خطر لرزه خيزي زندگي مي کنند.

صادقي عنوان کرد: دانش آموزان معمولا ۵۰ درصد از ساعت بيداريشان را در مکان‌هاي آموزشي قرار دارند و مي توان گفت آمادگي لازم براي مقابله با خطرات را ندارند. بايد براي دانش آموزان و معلمان مکان امن وجود داشته باشد تا بتوانيم سياست‌هاي آموزشي را به راحتي اعمال کنيم.

وي اضافه کرد: در همين راستا اجراي مرحله نخست طرح مدرسه آماده با هدف ارتقاي آمادگي مدارس شهر تهران در مواجهه با حوادث و به منظور افزايش ايمني و توانمندسازي دانش آموزان، با مشارکت 420 مدرسه در تهران کليد خورد و قرار است تا پايان سال در يکهزار مدرسه شهر تهران اجرا شود.

رييس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با اشاره به کودکان باقي مانده از حوادث طبيعي پيشين، افزود: شاهد اين امر هستيم که کودکان باقي مانده در حوادث پيشين تا پايان عمر از مشکلات جسمي رنج مي‌برند و ما بايد با طرح مدرسه آماده اين خسارت‌ها را کاهش دهيم.

صادقي با تاکيد بر اينکه بايد استراتژي ملي به سمتي برويم که بتوان مدرسه ايمن تاب آور داشته باشيم، خاطرنشان کرد: ايران در همايش تاب آوري و مقاوم سازي که در سال ۹۳ در سنداي ژاپن برگزار شد خود را متعهد دانست که مدارس شهر تهران را ايمن سازي کند، ما بايد بتوانيم درطرح مدرسه آماده شهر تهران پيشگام باشيم و اين تجربيات را در سطح بين الملل به اشتراک بگذاريم.

وي افزود: ما در تلاش هستيم در کنار همکاري دولت مطالبات ايمني را براي مدارس ايجاد کنيم، ضمن اينکه در کنار دولت و مردم حضور بخش‌هاي خصوصي در اين امر بسيار لازم است.

طلايي: زلزله شديد در تهران تا يک ميليون نفر قرباني خواهد گرفت

مرتضي طلايي، نائب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز با اشاره به اهميت برنامه ريزي براي ايمني مدارس گفت: تغيير سبک زندگي و برطرف ساختن مشکلات فرهنگي و اجتماعي بايد بر اساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري در دستور کار قرار گيرد.

وي افزود: بايد با وسعت نظر و به دور از تنگ نظري حقايق و واقعيت هاي جامعه را ترسيم کنيم و بر اساس آن به مشکلاتي همچون نبود تمايل به فعاليت هاي جمعي، بي نظمي، قانون گريزي و ترجيح منافع فردي به منافع جمعي بر مشکلات غلبه کنيم.

وي گفت: به عنوان مثال بحران آب که امروز با آن مواجه ايم ريشه در غفلت هاي گذشته از جمله اتلاف انرژي و برنامه ريزي و مديريت دارد.

وي با اشاره به آن که در حال حاضر نيمي از مدارس کشور از استانداردهاي ساختمان مقاوم و ايمن برخوردار نيست، گفت: اين در حاليست که با توجه به غلبه بافت فرسوده در شهر تهران وقوع يک زلزله شديد در تهران مي تواند حتي تا يک ميليون کشته بر جاي بگذارد.

به گفته طلايي اجراي طرحي همچون مدرسه آماده از آن رو داراي اهميت است که مي تواند با فراهم سازي شرايط آموزش و ارتقاي توانايي و مهارت هاي معلمان و دانش آموزان پيامدها و بحران هاي طبيعي و زيست محيطي را کاهش دهيم.

تاکيد سازمان ملل بر ضرورت نوسازي مدارس تهران

در ادامه اين مراسم محمد اکدوغان معاون دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در تهران گفت: ايران در زمينه نوسازي مدارس دستاوردهاي بزرگي داشته است و من هيچ کشوري را نمي‌شناسم که دو درصد از بودجه سالانه کشور را صرف بازسازي مدارس کند.

وي افزود: سازمان ملل در مورد مدارس دو مقوله را مد نظردارد. اول اينکه همه کودکان حق دسترسي به آموزش را دارند و دوم اينکه همه کودکان حق ايمني و بقا را دارند.

اکدوغان با اشاره به لزوم نوسازي مدارس در تهران تصريح کرد: هم اکنون حدود ۱۴۰۰ مدرسه بالاي ۴۰ سال در تهران وجود دارد. ما باور داريم اين مدارس بايد نوسازي شوند و براي آن‌ها برنامه تاب آوري تدوين شود.

نماينده دفتر سازمان ملل در تهران با اشاره به اينکه نوسازي مدارس تنها از وظايف دولت‌ها نيست، گفت: وقتي ما به اين مقوله در جهان نگاه مي‌کنيم، نوسازي مدارس فقط مسئوليت دولت‌ها نيست و همه شهروندان در اين مسئله دخيل هستند و خيلي مهم است که هر کسي مسئوليت خودش را بشناسد.

وي گفت: کودکان و نوجوانان بايد بدانند در زمان وقوع حوادث چه اقداماتي انجام دهند و مسئوليت اين آموزش براي والدين بيشتر از مدارس است.

بر اساس اعلام سازمان مديريت بحران پايتخت، همچنين در اين نشست محمود جواهريان از کارشناسان سازمان به تشريح نحوه اجراي برنامه مدرسه شهر آماده در 420 مدرسه پرداخت و با ذکر اين نکته که مدرسه آماده، مدرسه‌اي است که مخاطرات آن به حداقل رسيده، توان مقابله با حوادث را داشته، کمترين تلفات و خسارات را متحمل شده و در کوتاه‌ترين زمان کارآيي موثر خود را بازيابد، گفت: هدف اصلي از اجراي اين طرح ارتقاي آمادگي، ايمني و توانمندسازي مدارس شهر تهران در مقابله با حوادث است و کليات آن شامل آموزش تمامي پرسنل مدرسه و تشکيل گروه مديريت بحران، تهيه سند مخاطرات مدرسه و اقدام در جهت کاهش مخاطرات و آموزش دانش‌آموزان و اطلاع‌رساني به خانواده‌ها مي شود.

وي از آموزش نمايندگان مديريت بحران مدارس، آموزش پرسنل مدرسه، تشکيل گروه مديريت بحران، تهيه سند مخاطرات، اجراي اقدامات کاهش مخاطرات، مانور، آموزش دانش‌آموزان، تشکيل گروه دوام دانش‌آموزي، مشارکت دادن والدين در طرح، اردوي نيم‌روزه آموزشي، اردوي دو روزه دوام دانش‌آموزي و تجهيز مدرسه به عنوان 12 گام اجراي طرح مدرسه آماده نام برد.