کد خبر: ۸۶۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۷۶
گزارش بلومبرگ از تشدید تنش ها بین ریاض و تهران؛

اگر سعودی ها تصمیم بگیرند کشتی ایران را بازرسی کنند....

هشدار یک فرمانده ارشد نظامی ایران، به عربستان سعودی، درباره بستن راه کشتی حامل کمک های ارسالی ایران به یمن، تنش ها در این مسیر مهم کشتیرانی را افزایش می دهد.

بلومبرگ نوشت: هشدار یک فرمانده ارشد نظامی ایران، به عربستان سعودی، درباره بستن راه کشتی حامل کمک های ارسالی ایران به یمن، تنش ها در این مسیر مهم کشتیرانی را افزایش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، تلویزیون عرب زبان العالم به نقل از مصاحبه با سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، گزارش داد جلوگیری از رسیدن کمک های ایران به یمن می تواند موجب شروع « برخورد غیر قابل کنترل شود.» ائتلاف عربی به رهبری سعودی ها که برای مبارزه با جنگجویان شیعه یمنی تشکیل شده، بنادر یمن را محاصره کرده است.

نیروی دریایی ایران سه شنبه اعلام کردشناورهای این نیرو، بعد از حملات هوایی به سرکردگی سعودی ها که بیش از یکماه به طول انجامیده است، یک کشتی حامل مواد غذایی، دارو و آب آشامیدنی به مقصد یمن را همراهی می کنند. به گزارش اخبار تلویزیون دولتی ایران، قرار است این کمک 2500 تنی در 20 ماه مه به بندر حدیده در شمال یمن در دریای سرخ وارد شود.

جنگ در یمن تنش کنونی بین عربستان و ایران را- که همواره در در درگیری های خاور میانه روبروی یکدیگر قرار داشته اند- افزایش داده است. پادشاهی سعودی بمباران جنگجویان یمنی را از ماه مارس آغاز کرد و آنها را آلت دست ایران خوانده است، اتهامی که البته، ایران آن را تکذیب می کند.

دولت مستعفی یمن هشدار داد که این کشتی ایرانی بدون مجوز این دولت حق ورود به آب های یمن را ندارد. تلویزیون العربیه اعلام کرد که این دولت در نامه ای به سازمان ملل نوشت، همه کمک های ارسالی به یمن باید با نیروهای ائتلاف به رهبری سعودی ها- که جنگجویان یمنی را بمباران می کند و بنادر یمن را محاصره کرده است- هماهنگ شود

ترس سعودی ها

جین کنینمونت ، پژوهشگر ارشد در اندیشکده چتم هاوس در لندن ، در مصاحبه ای تلفنی گفت،عربستان سعودی و سایر کشور های خلیج[فارس] این حرکت ایران را نوعی تشدید تنش تلقی خواهند کرد.

کنینمونت گفت« این اقدام ایران به وحشت اصلی سعودی ها از ایران – که موجب دخالت شان در یمن شده است- دامن می زند. عربستان سعودی نگران است که این کشتی به جای حمل کمک های انسان دوستانه به حوثی ها سلاح برساند.»

ناصر بجانوب ، رییس انجمن همبستگی انسانی، یک گروه کمک رسانی انسان دوستانه، که با برنامه جهانی غذای سازمان ملل همکاری می کند،تلفنی گفت، نقض آتش بس(اخیر) موجب شد تا سفر یک کشتی وابسته به سازمان ملل از بندر حدیده به عدن به تاخیر بیافتد. گروه های انسان دوستانه نسبت به کمبود شدید غذا و دارو در یمن هشدارداده اند.

زورآزمایی

انوار قرقاش، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، روز چهارشنبه در کنفرانسی در دوبی گفت، هدف گروه ائتلاف این است که نفوذ ایران را کاهش دهد، اما او به موضوع ارسال کالا با کشتی اشاره ای نکرد.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفت، ایران به طرف های درگیر در جنگ یمن اجازه بازرسی کشتی های حامل کمک کشورش به یمن را نمی دهد.

اسکات لوکاس، استاد روابط بین الملل در دانشگاه بیرمنگهام و تحلیل گر مسایل ایران گفت، البته، اگر عربستان بخواهد این کشتی را بازرسی کند، تنش ها می تواند به « زورآزمایی خطرناک نظامی تبدیل شود و در آن صورت باید منتظر ماند و دید کدام طرف عقب نشینی می کند.»

رهبران کشور های عربی حوزه خلیج[فارس]، روز پنج شنبه با باراک اوباما در کمپ دیوید در مریلند ملاقات کردند.