کد خبر: ۸۶۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۵

روانچي: تصميمي درباره بازگشايي سفارت‌خانه‌هاي ايران و انگليس گرفته نشده است

 معاون اروپا و آمريکاي وزارت خارجه اعلام کرد که هيچ تصميمي درباره بازگشايي سفارت‌خانه‌هاي ايران و انگليس گرفته نشده است.

مجيد تخت‌روانچي درباره برخي اظهارنظرها در پي انتخابات پارلماني انگليس و بازگشايي سفارت‌ انگليس در تهران طي دو ماه آينده اظهار کرد: هيچ قراري در اين زمينه گذاشته نشده است.

پس از روي کار آمدن دولت حسن روحاني و تلاش اين دولت براي گسترش روابط در سطوح مختلف با کشورهاي اروپايي، گمانه‌زني‌ها درباره بازگشايي سفارت‌خانه‌هاي دو کشور که حدود چهار سال پيش در پي حمله تعدادي از دانشجويان در آذرماه 1390 به سفارت انگليس در تهران در اعتراض به ترور و شهادت دکتر مجيد شهرياري از متخصصان هسته‌اي ايران بسته شده‌ است شروع شد.

در عين حال تعطيلي سفارت‌خانه‌ها به معني قطع کامل روابط ديپلماتيک نبود و روابط کنسولي و مسائل دوجانبه از طريق تعيين کاردارهاي غيرمقيم (ترددي) تا کنون دنبال شده است.

اما اختلاف‌نظرها بر سر برخي مسايل و شروط جديدي که از سوي انگلستان براي بازگشايي سفارتش در تهران موجب شده تا مذاکرات در اين‌باره تاکنون به طول انجامد.

مذاکرات دو طرف در سطوح مختلف رييسان دو کشور، وزيران خارجه، معاونان و کارداران ترددي به طور مستمر در جريان است و هم‌اکنون نيز اين گفت‌وگوها در تهران در حال انجام است.

ايران اعلام کرده است که قوانين و مقررات حاکم بر سفارت انگليس در تهران همان قوانيني است که درباره ساير سفارت‌خانه‌ها برقرار است و هيچ استثنايي را در اين زمينه نمي‌پذيرد.