کد خبر: ۸۶۳۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۳۱

كليد ناطق قفل انتخابات را باز مي‌كند

 احمد ناطق نوري، نماينده نور و محمودآباد در 7 دوره مجلس درباره احتمالات مطرح شده درمورد ورود شيخ علي اكبر ناطق نوري به عرصه انتخابات مجلس دهم گفت: نشنيدم كه ايشان بگويد «نمي‌توانم وارد انتخابات بشوم.» بايد از خودشان بپرسيد. وي تصريح كرد: من حتي درباره پسرم كه همه اصرار مي‌كنند در انتخابات مجلس كانديدا شود نيز نمي‌پرسم كه آيا شركت مي‌كند يا نه. اين فعال سياسي اصولگرا با بيان اينكه آقاي ناطق خودش مختار و تصميم‌گير است، افزود: من نمي‌توانم براي وي تعيين تكليف كنم. نامه نيوز نوشت؛ نماينده ادوار مجلس درباره اينكه اگر ناطق نوري نيايد از كدام طيف حمايت مي‌كند؟ گفت: من واقعا نمي‌دانم از چه گروهي حمايت مي‌كنند يا اينكه چه‌كار مي‌كنند زيرا ما در كار سياسي همديگر دخالت نمي‌كنيم، ايشان هم درباره كار سياسي من چيزي نمي‌گويد و من نيز متقابلا چيزي نمي‌گويم.
 
پاسخ برادر حجت‌الاسلام ناطق نوري براي حضور او در انتخابات مجلس منفي نيست و از لفظ «نمي‌دانم» استفاده مي‌كند كه مي‌تواند بيانگر اين باشد درصدي مي‌توان به تغيير تصميم شيخ نور اميدوار بود چراكه در برهه‌هاي گذشته برادر و نزديكان او با قاطعيت از نيامدن يا هر تصميم ديگر شيخ نور می‌گفتنداما اين‌بار گويا احمد ناطق‌نوري قصدي براي رد صريح نيامدن برادر در انتخابات ندارد.


 نشانه‌هايي براي آمدن شيخ نور

شيخ نور براي آمدن دلايلي دارد كه تنها خود بدان آگاه است اما از نظر رسانه‌اي مي‌توان چند گمانه را مطرح كرد كه پررنگ‌ترين آن به اظهارات معاون اول رئيس‌جمهور در نشست كارگزاران بازمي‌گردد. اسحاق جهانگيري گفته بود: «اگر مجلس خوبي شكل نگيرد كار دولت ناتمام خواهد بود.» اين جمله يعني نياز پاستور به حاميانش هنوز وجود دارد و در اين مسير كه به نفع ملت است بار ديگر نيازمند ياري گرفتن از دلسوزان و شخصيت‌هاي شناخته شده است. همگان به خاطر دارند كه در سال92 اگر همراهي آيات هاشمي، حسن خميني و حجت‌الاسلام ناطق نوري نبود پيروزي طيف اعتدال‌طلبان محقق نمي‌شد و اكنون هم همان دولتي كه با همراهي اين شخصيت‌ها بر سر كار آمده است چشم ياري به آنها دارد و صراحتا اعلام مي‌كند براي تمام شدن كار دولت بايد مجلس خوبي شكل بگيرد. در اين ميان ناطق نوري كه سال‌ها سابقه حضور در مجلس را داشته است بيش از ديگران احساس وظيفه مي‌كند كه به دولت كمك كند و آن را براي محقق كردن وعده‌هايش به ملت در سال 92 با تشكيل مجلسي قوی‌ ياري نمايد. 

 نه ليست چپ، نه ليست راست

 اگر ناطق نوري در سر ليست اصلاح‌طلبان قرار گيرد، پيروزي او تقريبا تضمين شده است اما اگر تمايل به حضور در ليست اصولگرايان داشته باشد به دليل اتفاقاتي كه در دهه80 رخ داد و تمايل اصولگرايان براي رسيدن به كرسي‌هاي قدرت او را در حاشيه قرار داد، اين امكان وجود دارد كه بار ديگر شاهد ناشكيبايي برخی اصولگراها باشد. در چنين شرايطي او در ترديد جدي قرار خواهد گرفت چرا كه تاكنون اگر چه مواضع او به اصلاح‌طلبان نزديكتر بوده است اما هيچگاه پسوند اصلاح‌طلبي به شيخ نور نخورده و ظاهرا خودش هم تمايلي براي اين موضوع ندارد كه سال‌ها فعاليتش در قاب اصولگرايي با نام طيف ديگری رقم بخورد. ناطق نوري به احتمال زياد در ليست ديگري جدا از اصلاح‌طلبان و اصولگرايان قرار مي‌گيرد كه احتمالا ليست ميانه‌روها خواهد بود. 
 
در ليست ميانه‌روها چه كساني هستند

در اين ليست احتمالي كه ناطق نوري سرليست آن خواهد بود از هر دو جناح كشور حضور خواهند داشت. شيخ نور تجربه گردهم آوردن نيروهاي ميانه‌رو اصلاح‌طلب و اصولگرا را دارد چنانكه پس از دوران وزارت كشوري خود هر ماه استانداران و معاونان وقتش را گرد هم مي‌آورد كه گپي با هم بزنند. برخي از آنها كه در نشست ناطق نوري به دور يك ميز يا سفره جمع مي‌شوند خارج از اين مراسم رقابت‌هاي زيادي با هم دارند و اثري از دوستي عميق میان آنها نيست اما ناطق‌نوري اين توانايي را دارد كه در جلسه‌اي آنها را دوستان خوب هم كند و مواضعي اتخاذ كند كه هدفش پيشرفت كشور است. حمیدرضا جلايي‌پور از مديران وزارت كشور ناطق نوري درباره او مي‌گويد: «سابقه آشنايي من با ايشان از دو برهه شروع مي‌شود. اول، قبل از انقلاب كه ما خيلي جوان بوديم و به همراه پدر و بچه‌هاي محل به مجالس مذهبي‌ مي‌رفتيم كه سخنران آنها روحانيون انقلابي بودند. آقاي ناطق هم مرتبا به مراسم خيابان سبلان در نظام‌‌آباد مي‌آمد و براي شنيدن صحبت ايشان مي‌‏رفتيم. ضمن آنكه پدر و دايي‏‌هاي من از كسبه قديمي تهران بودند و از سال ۴۲ در مبارزات با روحانيون سياسي انقلابي ارتباط داشتند. برهه دوم به بعد از انقلاب برمي‌گردد كه من در كردستان فرماندار بودم و آقاي ناطق وزير كشور بود. در نتيجه، آشنايي ما عميق‌تر شد و به دليل شرايط امنيتي و مرزي منطقه به عنوان فرماندار نقده و بعدا فرماندار مهاباد و معاون سياسي استاندار مرتب با ايشان جلسه داشتيم. بعد از آن هم كه ايشان رئيس مجلس شد، از آن زمان تا امروز ماهانه با همه استانداران و مديران وزارت كشور دوره خود نشست هم‌ انديشي دارد.» و جلسات هم انديشي را اينگونه توصيف مي‌كند: «از منتهي‏‌اليه چپ تا منتهي‏‌اليه راست در آن حضور دارند. طيف وسيع و متنوعي از چهره‌هاي سياسي از جمله آقايان ميرسليم، تركان، تابش، حاجي، علي جنتي، رحماني، كرباسچي و...  در آن جلسات حضور دارند. البته آقاي ناطق به من لطف داشت و با آنكه هيچگاه استاندار نبودم، من را به جلسات دعوت كرده‌‏اند. اين جلسات بيش از ۲۵سال است كه ادامه دارد و به مرور دوستي و ارتباط ما صميمانه‌تر و عميق‌تر شده است.» اكنون شرايط مهياست تا گام نهايي دولت يازدهم را شيخ نور بردارد و كليد همدلي را بزند. 

*ارمان