کد خبر: ۸۶۳۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۰۴

مخالفت روحانی با حضور ناظران مجلس در تیم هسته‌ای ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از جلسه دیروز اعضای این کمیسیون با وزیر امور خارجه گفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از جلسه دیروز اعضای این کمیسیون با وزیر امور خارجه گفت.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، آصفری با بیان اینکه ظریف تمایلی برای حضور دوربین‌ها و خبرنگاران رسانه‌ها نداشت گفت: در این جلسه سؤال‌های برخی نمایندگان درباره مسائل هسته‌ای، توافق سوئیس و حضور مهاجران غیرقانونی افغان و چگونگی برخورد با آنان طرح شد.

وی افزود: وزیر امور خارجه با بیان اینکه فکت‌شیت قاعده بین‌المللی ندارد و نمی‌توان روی آن چیزی که غربی ها منتشر کرده اند تأکید کرد گفت اگر مذاکرات پیگیری می شود به علت حضور گسترده و میلیونی مردم در انتخابات گوناگون از جمله انتخابات مجلس و ریاست جمهوری است.

آصفری گفت: ظریف گفته است ایثارگری مردم و رزمندگان پشتوانه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است.

وی افزود: وزیر امور خارجه به اظهارات جان کری وزیر خارجه امریکا هم اشاره کرد که گفته اسرائیل دچار مالیخولیا شده است و فکر می کند همه باید مثل او فکر کنند.

نماینده مردم اراک در مجلس همچنین گفت: ظریف معتقد است جمهوری اسلامی ایران حاضر نیست از آرمان های خود دست بردارد و در صورتی که بحث هسته ای حل شود باز هم اختلافات ما با امریکایی ها درزمینه مسائل دیگر وجود دارد و ما به هیچ وجه از آرمان های خود دست برنخواهیم داشت.

آصفری به وجود اختلاف در میان امریکایی‌ها بر سر مسئله هسته‌ای کشورمان در صحبت‌های آقای وزیر امور خارجه اشاره کرد و افزود: این اختلاف در امریکا جدی است اما به طورحتم بحث برداشته شدن تحریم ها و رعایت خطوط قرمز کشورمان در توافق گنجانده خواهد شد و دولت امریکا مسئول اجرای آن است.

وی اضافه کرد: ظریف در این نشست به مراحل سه گانه توافق هسته ای از نگارش، عملیاتی شدن و اجرایی شدن آن اشاره کرد و گفت این مراحل هر کدام جایگاه خاص خود را دارد.
عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نمایندگان سؤال‌کننده درخصوص بحث هسته ای از پاسخ های وزیر امور خارجه قانع نشدند.

آصفری در پاسخ به این سؤال که آیا بحث حضور ناظران مجلس در تیم هسته‌ای نیز مورد بحث قرار گرفت یا خیر افزود: در این جلسه اشاره ای به این موضوع نشد اما قبلا ظریف گفته بود که من درباره حضور نمایندگان نظری ندارم اما رئیس جمهور مخالف است.

وی درباره طرح مسئله پروتکل الحاقی نیز گفت: این موضوع نیز درگذشته مطرح شده بود و اعلام شد که تیم مذاکره‌کننده اجازه ورود به این مسئله را ندارد و این بحث جزو اختیارات مجلس است و تا طرف مقابل اعتماد لازم را ایجاد نکند با پروتکل الحاقی موافقت نخواهد شد.

آصفری با اشاره به انتقال گلایه نمایندگان مجلس از همنوایی عراقچی با آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص بازرسی از سایت های نظامی به وزیر امور خارجه گفت: در جلسه با ظریف بر این مسئله تأکید کردیم که اجازه بازرسی از سایت های نظامی به هیچ وجه نباید در توافق احتمالی بیاید.