کد خبر: ۸۶۳۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۷

آخرین تحولات عراق


 رسانه ها از هلاکت برادر زاده صدام حسین دیکتاتور معدوم عراق در جریان درگیری نیروهای عراقی با تروریست های داعش در حومه بیجی خبردادند.

به گزارش خبرگزاری «براثا» یک مقام امنیتی عراق اعلام کرد که ابراهیم سبعاوی ابراهیم الحسن پسر برادر ناتنی صدام حسین دیکتاتور مخلوع عراق روز سه شنبه در جریان درگیری های شهر بیجی به هلاکت رسیده است.



**تقویت نیرو و تدارک برای آزادسازی الرمادی

وزارت دفاع عراق از تقویت نیروهای کمکی و تدارک برای بازپس گیری شهر الرمادی مرکز استان الانبار خبرداد.

پایگاه خبری سومریه نیوز به نقل از وزارت دفاع عراق نوشت: نیروهای عراقی یک سامانه موشکی تروریست ها در فلوجه را منهدم کردند و چهار تروریست را به هلاکت رساندند.

نیروی هوایی عراق نیز با حمله به محل تجمع عناصر داعش در «الکرمه » آن را به طور کامل منهدم کرد.

فرماندهی عملیات بغداد نیز روز سه شنبه از هلاکت 12 عنصر انتحاری در فلوجه خبرداده بود.



**آمادگی نیروهای مردمی برای شرکت در عملیات آزاد سازی الانبار

یوسف الکلابی سخنگوی نیروی مردمی (الحشد الشعبی) اعلام کرد که آزاد سازی الرمادی آسانتر و سریع تر از تکریت خواهد بود.

وی از تدارک تجهیزات و آمادگی برای تشکیل اتاق عملیات فرماندهی نیروهای مردمی خبر داد و گفت که ما در شرف تکمیل طرحی برای پاکسازی استان الانبار با همکاری و هماهنگی نیروهای امنیتی و عشایری هستیم.



**تصمیم اوباما برای آموزش و تسلیح عشایر عراق

از سوی دیگر مسئولان آمریکایی از تصمیم باراک اوباما رییس جمهوری این کشور برای تسریع در آموزش و تسلیح عشایر عراق خبردادند.

بنا به اعلام کاخ سفید، اوباما روز سه شنبه در جلسه ای با مشاوران خود در امور امنیت ملی آمریکا ضمن بررسی اوضاع عراق، بر حمایت آمریکا از حیدر العبادی نخست وزیر عراق و همچنین پایبندی کشورش به پشتیبانی از دولت بغداد، تاکید کرد.

این تصمیم پس از این گرفته شد که شبه نظامیان داعش دوشنبه گذشته شهر الرمادی مرکز استان الانبار، بزرگ ترین استان عراق را تصرف کردند.



**جدی نبودن آمریکا و نیروهای ائتلاف در مبارزه با تروریسم

عضو کمیسیون امنیتی و دفاعی مجلس عراق گفت درخواست دولت از نیروهای مردمی و گروه های اسلامی برای شرکت در عملیات آزادسازی استان الانبار، پس از آن صورت گرفت که دولت فهمید، آمریکا و نیروهای ائتلاف در کمک به کشور وملت عراق جدی نیستند.

حسن سالم اوضاع در استان الانبار را خطرناک توصیف کرد و گفت، شرایط ایجاب می کند که همه تلاش های مادی و معنوی برای نجات شهر الرمادی و مردم این شهر از دست گروه های تروریستی و تجاوز آنها به دیگر شهر ها و استان های مجاور بسیج شود.

مقام های آمریکایی این پیشروی داعش را شکستی بزرگ برای نیروهای عراقی توصیف کرده اند.



**هجوم آوارگان الرمادی به سوی بغداد

از سوی دیگر مسئولان سازمان ملل اعلام کردند با تصرف شهر الرمادی به دست نیروهای تروریستی داعش، شمار زیادی از مردم این شهر به طرف بغداد روانه شده اند و به زودی با پایان رسیدن منابع مالی، نهادهای کمک رسان توانایی ادامه توزیع کمک های اولیه در میان این آوارگان را نخواهند داشت.

«فرهان حق» جانشین سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه در نشست خبری اعلام کرد که دستکم 25 هزار تن دیگر از ساکنان شهر الرمادی در پی تصرف این شهر به دست نیروهای داعش شهر را ترک کرده و بیشتر آنها به سمت دروازه های بغداد روان شده اند.

وی افزود: به درخواست مقام های عراقی، برنامه جهانی غذای سازمان ملل تاکنون موفق شده است هزاران سهمیه غذایی فوری برای مصرف سه روز این آوارگان را در میان آنها توزیع کند.

در فاصله یک ماه، این دومین باری است که مردم شهر الرمادی به دلیل ناامنی های گسترده ناشی از حملات داعش به این شهر ناگزیر از ترک خانه و کاشانه خود شده اند.