کد خبر: ۸۶۳۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۹۸
شبکه NBC:

یک ناو جنگی آمریکا کشتی امدادی ایران را تعقیب می کند / کاخ سفید در حال بررسی گزینه نظامی است!

ایران می گوید این کشتی باری با نام «شاهد» کمک های بشردوستانه را برای یمن جنگ زده حمل می کند. این کشتی را یک جفت کشتی جنگی با نام های «واسپر» و «بندرعباس» همراهی می کنند.

ان بی سی نیوز نوشت: در حالیکه کشتی باری ایران به یمن نزدیک می شود، آمریکا گزینه های نظامی را بررسی می کند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، این شبکه تلویزیونی در وب سایت خود در مطلبی با این عنوان به نقل از مقامات وزارت دفاع آمریکا نوشت، یک کشتی جنگی آمریکا کشتی باری ایران را که با همراهی دو کشتی نظامی به ساحل یمن نزدیک می شود، تعقیب می کند. عزیمت این کشتی، نگرانی هایی را ایجاد کرده است از اینکه این شناور ممکن است با نادیده گرفتن تحریم تسلیحاتی سازمان ملل، حامل سلاح برای شورشی های حوثی باشد.

ایران می گوید این کشتی باری با نام «شاهد» کمک های بشردوستانه را برای یمن جنگ زده حمل می کند. این کشتی را یک جفت کشتی جنگی با نام های «واسپر» و «بندرعباس» همراهی می کنند.

دولت ایران علنا اعلام کرده است این کشتی باری قصد دارد محموله خود را مستقیما به یمن انتقال دهد و درخواست های سازمان ملل را برای اینکه این محموله نخست به پایگاه بازرسی این سازمان در نزدیکی جیبوتی انتقال یابد، رد کرد.

اما هنوز روشن نیست آیا کشتی های جنگی آمریکا یا دیگر کشورهای عضو ائتلاف، تلاش خواهند کرد شناور ایران را متوقف کنند یا نه. در حال حاضر ناو آبی-خاکی «آیووجیما» آمریکا این کشتی ایرانی را تحت نظر دارد.

مقامات آمریکایی ادعا می کنند کشتی ایران ممکن است عملا حامل تسلیحات نباشد و صرفا با اینکار تلاش می شود کشتی های جنگی آمریکا و ائتلاف به درگیری در دریا کشیده شوند.

به گفته این مسئولان، در صورتی که به کشتی ایران اجازه داده شود بدون بازرسی به یمن برود، یک سنت خطرناک برای محموله های بعدی ایجاد می شود. این مسئولان در عین حال اشاره کردند هنوز هیچ تصمیم نهایی درباره واکنش آمریکا به عزیمت این کشتی به سمت یمن، گرفته نشده است.

سرهنگ استیو وارن سخنگوی پنتاگون گفت اگر این کشتی حامل کمک بشردوستانه است، آمریکا ایرانی ها را تشویق می کند این کمک را به مرکز توزیع کمک های بشردوستانه سازمان ملل در جیبوتی تحویل دهند. وی افزود اگر ایرانی ها قصد داشته باشند کاری نمایشی انجام دهند، «کاری غیرموثر» خواهد بود و آتش بس را تهدید خواهد کرد.

وارن گفت اعزام کشتی های جنگی برای همراهی یک کشتی کمکی، «غیرضروری» است. ایرانی ها چند هفته قبل یک محموله بزرگتر را فرستادند و «تنش هایی ایجاد کردند.»

سخنگوی پنتاگون درباره اینکه اگر کشتی ایران در یمن پهلو بگیرد، واکنش آمریکا چه خواهد بود، بحث نکرد.