کد خبر: ۸۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۱۰

آیت الله هاشمی: عده‌ای کم سواد و شعار‌گو، اجازه ورود اساتید برجسته به ایران را نمی دهند؛ برخی ذاتشان مزاحم است

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت که اگر دانشگاه آزاد اسلامی را از نزدیک بشناسید متوجه خواهید شد، مشکلاتش اگر بیشتر از دیگر نهادهای علمی نباشد، کمتر هم نیست.


رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت که اگر دانشگاه آزاد اسلامی را از نزدیک بشناسید متوجه خواهید شد، مشکلاتش اگر بیشتر از دیگر نهادهای علمی نباشد، کمتر هم نیست.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، آیت الله هاشمی رفنسجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و ریاست هیئت موسس دانشگاه ازاد اسلامی در سالروز تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در سالن مطهری سازمان مرکزی این دانشگاه پس از اهداء جوایز امام خمینی(ره) به پژوهشگران و ورزشکاران بر‌تر دانشگاه آزاد، به ایراد سخنرانی درباره دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت.

وی ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن اعیاد شعبانیه و سی و سومین سالگرد تاسیس دانشگاه ازاد گفت: خوشحالم از اینکه در خدمت شما بزرگان و اساتید مجموعه دانشگاه آزاد هستم و خوشحال‌تر از اینکه قبل از ورود به این سالن در بخش دیگری از این دانشگاه از دو طرح بزرگی که آرزوی ما بود و فکر نمی‌کردیم در ظرف یک سال آن را به نتیجه برسانیم بازدید کردم. من پس از صحبت با دوستان حاضر در دانشگاه و دیدن این دو طرح به این نتیجه رسیدم که در حال حرکت به مسیر جلو هستیم.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: خداوند بزرگ در قرآن کریم راهنمایی بزرگی را برای خدمت به مردم کرده است. خداوند در قرآن راه انسان را با اشاراتی تبیین کرده است و برای بشریت در پهنه حیات یک افقی در نظر گرفته که آن افق رسیدنی است اما بی‌پایان است. در واقع خداوند خودش را برای ما هدف قرار داده است انسان آنقدر باید تلاش کند تا به خدا برسد و این به خدا رسیدن یک مسیر بی‌پایان است.

آیت الله هاشمی ادامه داد: ما هر چه در راه خدا تلاش کنیم این راه به پایان نمی‌رسد. رقابت‌ها در این راه، مادی و مخرب نیست و به طرح خدمت و سعادت بشریت می‌انجامد. من می‌توانم بگویم دانشگاه آزاد اسلامی نیز یکی از همین مصادیق خدمت به بشریت است.
اگر دانشگاه آزاد اسلامی را از نزدیک بشناسید متوجه خواهید شد، مشکلاتش اگر بیشتر از دیگر نهادهای علمی نباشد، کمتر هم نیست
 
 

تقدیر از رئیس جمهوری

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: من امیدوارم ما در این اعیاد شعبانیه که راهنمایی برای ماست بتوانیم به اهداف ائمه معصوم که از ما خواسته‌اند برسیم. یکی از همین خواسته‌های ائمه از ما خدمت به خلق است. از طرفی دکتر روحانی که از اول در جریان روند کاری دانشگاه آزاد بودند لطف کردند و روز گذشته به دانشگاه آزاد آمدند و بخشی از دانسته‌های خود را درباره دانشگاه آزاد یادآوری کردند. من از ایشان ممنونم که دانشگاه آزاد را فراموش نمی‌کنند و در تلاش هستند که به کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی مشکلاتی که برای دانشگاه آزاد اسلامی در دوسال قبل، پیش آمده بود رفع گردد و امیدوارم بتوانند دست کسانی را که از دور در کار‌های دانشگاه دخالت می‌کنند قطع کنند و بگذارند دانشگاهیان کارشان را بکنند.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه عده‌ای تصور می‌کنند دانشگاه آزاد به دلیل غیردولتی بودن در فعالیت‌های خود آزاد‌تر است، افزود: اگر دانشگاه آزاد اسلامی را از نزدیک بشناسید متوجه خواهید شد، مشکلاتش اگر بیشتر از دیگر نهادهای علمی نباشد کمتر نیست. این دانشگاه نه تنها باری بر دوش دولت نیست بلکه باری را از روی دوش دولت بر می‌دارد.

در کشور بیش از ۵۰ درصد تحصیلات عالیه در دانشگاه آزاد انجام می‌شود

وی یادآور شد: این نکته را نباید فراموش کنیم که اصل کار ما نیاز جامعه بود. ما بیش از هر چیز به باز کردن راه تحصیلات برای قشر عظیم مردم فکر می‌کردیم. مردمی که فرزندانشان به خاطر اینکه دانشگاه در دسترس نبود فکر تحصیلات تکمیلی را از سرشان بیرون می‌کردند. مطابق آماری که دکتر میرزاده ارائه دادند در کشور بیش از ۵۰ درصد تحصیلات عالیه در دانشگاه آزاد انجام می‌شود اما ما هنوز با ایده آل فاصله داریم.
دست اندرکاران دولت در اوایل انقلاب تصور می‌کردند تحصیلات عالیه تجملاتی و لوکس است و به درد سران کشور می‌خورد اما آنچه که ما درک کرده بودیم این بود که مشکل واقعی بخش محروم عدم تحصیل است
 
 

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: پیش از تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی در کشور ما حدود ۱۵۰ هزار دانشجو وجود داشت و همیشه میلیون‌ها جوان که از مدارس فارغ التحصیل می‌شدند و در آرزوی درس خواندن باقی می‌ماندند و افسرده می‌شدند. به همین دلیل بود که نیاز تاسیس دانشگاه احساس شد.

وی تصریح کرد: در آن شرایط دولت در حال جنگ بود و توان توسعه دانشگاه‌ها را نداشت از طرف دیگر این در سیاست دولت نیز نبود چرا که دست اندرکاران تصور می‌کردند تحصیلات عالیه تجملاتی و لوکس است و به درد سران کشور می‌خورد اما آنچه که ما درک کرده بودیم این بود که مشکل واقعی بخش محروم عدم تحصیل است. آنهایی که مجبور بودند به خاطر نوع زندگیشان بی‌سواد بمانند فضایی برای رشد اجتماعی نداشتند و محکوم بودند که دیگران بر آن‌ها ریاست کنند و همین مساله فاصله طبقاتی را زیاد می‌کرد. ما تصور می‌کردیم با انقلاب اسلامی می‌توانیم راه رشد کشور را کامل برای تحصیلات باز کنیم این آرزوی درازی بود بعد از انقلاب شکوه‌مند اسلامی اوضاع بد‌تر شد چرا که جنگ و انقلاب فرهنگی پیش آمد.

نام انقلاب فرهنگی نام مناسبی نبود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نام انقلاب فرهنگی نام مناسبی نبود، تصریح کرد: با انقلاب فرهنگی وضع بد‌تر شد دانشگاه‌ها دو سال تعطیل شدند عده‌ای احساس می‌کردند دانشگاه مخرب است در حالیکه اگر جای درستی هم وجود داشت‌‌ همان دانشگاه بود. انقلاب از دانشگاه و میان دانشجویان شروع شد اما در هر صورت نام این دو سال تعطیلی را انقلاب فرهنگی گذاشتند و پس از آن جنگ شروع شد و دانشجو‌ها به جنگ و جهاد سازندگی پیوستند. در همین شرایط بود که من و بعضی دوستانم از جمله دکتر جاسبی به این فکر افتادیم که باید کاری بکنیم؛ پول نداشتیم، ساختمان نداشتیم، اساتید دانشگاهی به خاطر شرایط از کشور خارج شده بودند و از طرفی مردم دوست داشتند هزینه کنند تا فرزندانشان درس بخوانند و ما راه‌شان را بسته بودیم، در صورتی که حاکم نباید راهبندان کند و این‌‌ همان مشکلی است که در حال حاضر در کشور ما وجود دارد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: اگر ما دست استعداد‌ها را باز بگذاریم، خودشان راه‌شان را پیدا می‌کنند. ما تصمیم گرفتیم سراغ مردم برویم، همان‌هایی که انقلاب را پیروز کردند، مردمی که با آگاه شدن به میدان آمدند و معجزه انقلاب را ایجاد کردند، معجزه‌ای که در کشورهای دیگر اتفاق نیفتاد و شما دیدید که بیداری اسلامی هم در کشور‌ها ناکام ماند.

وی ادامه داد: در شرایطی که ما در زندان بودیم و بازجو‌ها به ما می‌گفتند آنقدر در زندان بمانید تا مو‌هایتان مانند دندا‌‌نهایتان سفید شود مردم به خیابان آمدند و حضرت امام نیز در تبعید با پیام‌هایشان مشعل انقلاب را روشن کردند. همین است که اگر ما راه مردم را باز بگذاریم آن‌ها می‌توانند مسائل کشور را مثل آب خوردن حل کنند هر چند که ممکن است مثل همه ما اشتباه هم بکنند. ما باید به این باور برسیم که مردم می‌توانند اما ما جلوی آن‌ها را می‌گیریم. پیغمبر اسلام نیز تمام کارهای عمومی را به مردم می‌سپردند هر چه بود مردم انجام می‌دادند و پیغمبر مدیریت می‌کرد آن زمان حتی برای جنگیدن ارتشی وجود نداشت و همه با پول و هزینه شخصی خود به جنگ می‌رفتند.
عده‌ای می‌گویند دانشگاه آزاد کارخانه بیکار سازی فعال کرده است سوال من این است که آیا آنهایی که تحصیلات تکمیلی ندارند سر کار هستند؟
 
 

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در روزهای آغازین تصمیم گیری برای تاسیس دانشگاه آزاد، هیچ امکاناتی برای تاسیس وجود نداشت، ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم باید به سراغ مردم برویم، برای مدیریت سراغ مدیران کشوری رفتیم ساختمان نداشتیم اما به این فکر افتادیم که می‌توانیم از ساختمان‌های عمومی مثل مدارس حسینیه‌ها مساجد استفاده کنیم یعنی تا این حد خود را راضی کرده بودیم و وقتی این تصمیم را با امام خمینی (ره) در میان گذاشتیم ایشان سریع پذیرفتند و بعد از اینکه من در نماز جمعه این تصمیم را عمومی کردم، حضرت امام آن را تایید کردند و یک میلیون تومان به عنوان هدیه کوچک برای شروع کار برای حل نیاز واقعی مردم در اختیار ما گذاشتند. من می‌خواهم بگویم من در این راه کاری نکرده‌ام هر چه بود مردم کردند و ما پشتیبان بودیم این راه به تدریج شروع شد و الان به نتیجه رسیدیم و نتیجه‌اش را می‌بینیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بعد از تاسیس دانشگاه‌های آزاد موسسات آموزش عالی دیگری نیز راه افتادند، تصریح کرد: این اتفاق خوبی است و ما می‌گوییم در رقابت آنهایی که درست کار می‌کنند ماندنی می‌شوند البته باید دولت بگذارد مردم با هم رقابت کنند رقابت دولت و بخش خصوصی به جایی نمی‌رسد دولت پول دارد و اگر دولت رقیب شود کاری پیش نمی‌رود. باید میدان برای نیروهای مردمی باز شود ما مراحل مهمی را پشت سر گذاشته‌ایم و حالا برای دانشجویان کاردانی و کار‌شناسی نیاز به سرمایه گذاری نداریم. اما حالا چه کنیم باید متوقف شویم؟ خیر حالا باید راه تحصیلات عالیه باز شود ما به این مرحله رسیده‌ایم و خوب هم وارد شدیم و باید به توسعه تحصیلات تکمیلی فکر کنیم.
باید جامعه را به سمت تحصیلات تکمیلی ببریم هزینه‌ای هم برای دولت ندارد مردم خودشان پول می‌دهند شاکله دانشگاه آزاد همه‌اش مردمی است
 
 

یک سوال از غوغاسالاران

آیت الله هاشمی رفسنجانی با ذکر این نکته که دو سال فترت در دوره پیشین دولت صدمات زیادی را برای دانشگاه آزاد باقی گذاشت، افزود: حالا باید دوباره فعال شویم دوسال است که دانشگاه برگشته است و در این مدت فعالیت‌های زیادی داشته می‌خواهیم راه را برای ادامه تحصیل باز کنیم. چه اشکالی دارد که جوانان ما در کشور خودشان درس بخوانند. عده‌ای می‌گویند دانشگاه آزاد کارخانه بیکار سازی فعال کرده است سوال من این است که آیا آنهایی که تحصیلات تکمیلی ندارند سر کار هستند؟

وی افزود: به نظر ما این بهتر است که تحصیل کرده‌ها بیکار باشند چرا که عالم بیکار، توانایی تولید کار را دارد. سال گذشته بحث توسعه دانش بنیان را مدنظر خود قرار داده‌ایم که رهبری هم این نکته را تایید کردند و در حال حاضر هر توسعه‌ای باید همراه با دانش باشد. این یک مرحله جدید است و اگر در کشور این راه پیش برود بسیاری از مشکلات بنیادین حل می‌شود. درست است که هر توسعه‌ای همراه با دانش است؛ ما سد سازی می‌کنیم، ساختمان سازی می‌کنیم و پایه آن دانش است اما در این کارهای زیربنایی سهم نیروی انسانی ناچیز و سهم پول نفت بالاست و در واقع این بهره وری است که کم می‌شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه قرار بر این بوده در رشد اقتصادی، ۲/۵ درصد سهم بهره‌وری باشد، افزود: اما ما حتی یک گام به این ۲/۵ درصد نه تنها نزدیک نشدیم بلکه در دولت قبل وضع بد‌تر شد. در واقع ضلع سوم توسعه و پیشرفت که انسان است نقش کمی در بهره وری دارد. همه ما می‌دانیم که قابلیت‌های یک انسان تحصیلکرده از یک فرد دیپلمه بیشتر است و باید جامعه را به سمت تحصیلات تکمیلی ببریم هزینه‌ای هم برای دولت ندارد مردم خودشان پول می‌دهند شاکله دانشگاه آزاد همه‌اش مردمی است.

متاسفانه مراکز تحقیقاتی کمی در کشور داریم

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه هدف نهایی دانشگاه بیش از تحصیلات عالیه است، تاکید کرد: مساله پژوهش باید یک بخش جدید از دانشگاه آزاد باشد. متاسفانه ما مراکز تحقیقاتی کمی داریم و وجود این مراکز از ضرورت‌های پیشرفت عالمانه است باید از حضور اساتید که در خارج از کشور حضور دارند استقبال کنیم اما عده‌ای راه بندان می‌کنند عده‌ای افراد کم سواد و شعار گو اجازه ورود آن‌ها را به کشور نمی‌دهند. در حالیکه باید بگذارند راه‌های موهوم بسته شود و نیروهای کیفی به کشور باز گردند.

وی اضافه کرد: مرحله بعدی که باید به آن برسیم مرحله کاربردی کردن تحصیلات و تبلیغات و ابتکارات است. سال قبل بود که شرکت‌های دانش بنیان را تاسیس کردیم با علم به اینکه ۲۵ درصد تحصیلکرده‌ها بیکار هستند، اگر بتوانیم شرکت‌های دانش بنیان را به نتیجه برسانیم حداقل فارغ التحصیل‌های خودمان می‌توانند بازار کار داشته باشند. اگر به تاریخ کشورهای موفق هم نگاه کنیم به همین نتیجه می‌رسیم. در ژاپن بعد از دو بمباران شیمیایی همه چیز از بین رفت و آن‌ها به دلیل آنکه شروع کننده جنگ بودند از داشتن ارتش محروم شدند به خاطر همین آن‌ها پول خود را صرف علم کردند ما نیز باید از نیروهای خود برای صرف علم استفاده کنیم و روی تحصیلکرده‌ها کار کنیم.

آیت الله هاشمی رفنسجانی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به بازدید از نمایشگاه فرهیختگان تاکید کردند: آنچه من امروز به صورت عبوری دیدم مایه افتخار بود و این همه دستاورد نعمتی است که دانشگاه آزاد دارد. حالا بین دانشگاه‌ها مسابقه تاسیس شرکت‌های دانش بنیان راه افتاده است و من امروز محصولات آن‌ها را دیدم.
دانشگاه آزاد در اراضی خود مرکز رشد تاسیس کرده است و در این اراضی آب، زمین و غذا وجود دارد و هر کس بخواهد می‌تواند شریک شود و از وام‌های کم بهره ما استفاده کند
 
 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: به عنوان مثال با افتتاح آزمایشگاه‌های سا‌ها دانشگاه آزاد می‌تواند یک محور تحقیقاتی عظیم را تاسیس کند. قبل از تاسیس سا‌ها یکی ازمشکلات ما در دانشگاه کارهای موازی بود این کار‌های موازی مورد نیاز بود و در هر شهر تکرار می‌شد حالا با تاسیس سا‌ها ما آزمایشگاه‌های خود را در یک حلقه متصل داریم و جلوی تولید چیزهای تکراری را می‌گیریم و همین باعث صرفه جویی خواهد شد. همچنین از طرف دیگر ما دعوت می‌کنیم که سرمایه گذاران این مجموعه دستاورد‌ها را ببینند و برای تجاری سازی به ما کمک کنند.

وی یادآور شد: دانشگاه آزاد در اراضی خود مرکز رشد تاسیس کرده است و در این اراضی آب، زمین و غذا وجود دارد و هر کس بخواهد می‌تواند شریک شود و از وام‌های کم بهره ما استفاده کند. این یک حرکت وسیع در سراسر کشور است که کارهای علمی و فنی در کشور به منصه ظهور برسند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پایان تاکید کرد: بگذارید برای شما مثالی بزنم در کشور عراق که با دانشگاه آزاد آشنا هستند، زمین در اختیار این دانشگاه قرار داده‌اند تا ما اقدام به تاسیس نهاد دانشگاهی بکنیم چرا که آن‌ها به دلیل مشکلاتشان استاد و منابع علمی ندارند اما ما اولویت اولمان داخل است و با این شرایط انتظار دارم که شما روسای دانشگاه‌ها سعی کنید این برنامه‌های اجرا شده را به خوبی عملیاتی کنید، سطح پژوهش را بالا برده و به تجاری سازی تحقیقات افرادی که عمرشان را در این راه گذاشته‌اند بها بدهید.

دانشگاه آزاد مستقل شروع کرد و مستقل نیز باقی خواهد ماند

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: افتخار ما این است که یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های حضوری جهان هستیم و رو به رشد و خود کفا راه خود را ادامه می‌دهیم. فقط از شما می‌خواهیم مزاحم ما نشوید ما برای تعویض یک رئیس دانشگاه باید دو سال در راهروهای شورای عالی انقلاب فرهنگی منتظر بمانیم. کار ما سخت است، حسادت زیاد است و یک عده ذاتشان مزاحم است، ما مستقل شروع کردیم و مستقل باقی خواهیم ماند.