کد خبر: ۸۶۵۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۵

15تا20 درصد زوج ها در ایران نابارور هستند


معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: 15 تا 20 درصد زوج ها در کشور با مشکل ناباروری مواجه هستند و دولت به دنبال احصا این مشکل در جامعه است.

به گزارش ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز پنج شنبه در بازدید از مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول های بنیادی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، با اشاره به سیاست های ابلاغی در خصوص افزایش جمعیت افزود: مراکز درمان ناباروری نقش بسزایی در افزایش باروری و جمعیت جامعه ایفا می کنند.

وی اظهار کرد: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برای برقراری ارتباط و هماهنگی بین مراکز درمان ناباروری و دستگاه های اجرایی در راستای احصا برخی مشکلات این مراکز و تسهیل مسیر توسعه کشور در زمینه درمان ناباروری آماده همکاری است.

مولاوردی همچنین با اشاره به مشکلات اشتغال بانوان گفت: در صدد هستیم شرایط را به گونه ای فراهم کنیم تا بانوان شاغل از محیط خانواده دور نشوند و تعادل و توازن بین کار و زندگی زنان ایجاد شود.

مسوول فنی مرکز درمان ناباروری و تحقیقات سلول های بنیادی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: بر اساس پژوهش های انجام شده به طور قطع می توان گفت عملکرد مرکز درمان ناباروری در جهاددانشگاهی در مقایسه با مراکز پیشرفته جهانی تفاوت چندانی ندارد.

لیدا حیدری افزود: با این وجود بالا بودن هزینه درمان و فقدان حمایت بیمه ها از دلایل عمده ناقص ماندن مراحل درمان زوج های نابارور در کشور است.

وی گفت: برای استفاده از روش های نوین و غیرتهاجمی برای درمان ناباروری نیازمند حمایت دولت در خصوص فراهم کردن تجهیزات آن هستیم.

حیدری همچنین با اشاره به این که مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قطب پژوهشی و درمانی شمال غرب کشور به شمار می رود، گفت: این مرکز علاوه بر ارایه خدمات به استان های همجوار پذیرای مراجعه کنندگان از کشورهای همسایه نیز هست که این امر بر ضرورت توسعه این مرکز می افزاید.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز گفت: مرکز درمان ناباروری و سلول های بنیادی جهاد دانشگاهی با هدف خدمت رسانی به مردم منطقه و درمان زوج های نابارور در سال 89 در تبریز راه اندازی شد و تاکنون چهار هزار بیمار از داخل و خارج کشور به این مرکز مراجعه و تشکیل پرونده داده اند.

نجف قراچورلو با بیان این که در سال های اخیر بیماران متعددی از کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان و عراق برای مداوا به تبریز سفر می کنند، گفت: 10 تا 15 درصد پرونده های تشکیل شده در مرکز درمان ناباروری و سلول های بنیادی جهاد دانشگاهی مربوط به اتباع خارجی است.

وی اظهار کرد: در راستای افزایش مراجعه کنندگان به این مرکز، ساختمان جدیدی به مساحت سه هزار متر مربع در اختیار مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قرار می گیرد که برای تجهیز آن نیازمند کمک دولت هستیم.