کد خبر: ۸۶۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۵

باراک اوباما: سعودی ها قصد رقابت هسته ای با ایران ندارند / اعراب کمپ دیوید را با رضایت ترک کردند

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در مصاحبه‌ای گفته است، نشانه‌ای از اينکه عربستان و کشورهای عرب منطقه قصد راه‌اندازی برنامه هسته‌ای و رقابت اتمی با ايران داشته باشند، در دست نيست.
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در مصاحبه‌ای گفته است، نشانه‌ای از اينکه عربستان و کشورهای عرب منطقه قصد راه‌اندازی برنامه هسته‌ای و رقابت اتمی با ايران داشته باشند، در دست نيست.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، رييس جمهوری امريکا در گفت‌وگو با نشريه «آتلانتیک» که روز سه‌شنبه انجام و روز پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت منتشر شد، در پاسخ به پرسشی در خصوص قصد کشورهای عرب خاورميانه برای رقابت اتمی با ايران، گفته است: «هيج نشانه‌ای از اينکه سعودی‌ها يا ديگر اعضای شورای همکاری (خليج فارس) قصد راه‌اندازی برنامه هسته‌‌ای خودشان را داشته باشند، در دست نيست».

وی افزوده است: «بخشی از دليل اينکه آنها به دنبال برنامه هسته‌ای خود نخواهند رفت -با فرض اين که مانع دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای خواهيم شد- اين است که آنچه ما برای حفاظت از آنها به عنوان شريک و همکار تهيه می‌کنيم از قدرت بازدارندگی بيشتری برخوردار خواهد بود تا آنچه که با توسعه و ظرفیت‌سازی هسته‌ای اميدوار به دستيابی به آن هستند. و البته آنها خود به اين مسئله آگاهند».

اوباما همچنين در خصوص نشست آمریکا با سران کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس در کمپ ديويد گفته است: «آنچه ما در  این نشست با اعضای شورای همکاری مشاهده کرديم، بدبينی و نگرانی مشروع نه تنها درباره برنامه هسته‌ای ايران، بلکه همچنین در خصوص پيامدهای کاهش تحريم‌ها بود. ما در اين نشست برای آنها چهار مسير (به منظور جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای) را توضيح داديم که در هر توافقی با ايران که من آن را امضاء کنم  لحاظ خواهند شد».

اجلاس کمپ ديويد هفته گذشته به دعوت ریيس جمهوری آمريکا برگزار شد و در جريان آن مقامات عالی و نمايندگان شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس، متشکل از بحرين، کويت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی حضور يافتند.

رييس جمهوری آمريکا با اشاره به خشنودی کشورهای حاضر در نشست کمپ دیوید از معيارهای مطرح شده برای توافق هسته‌ای با ايران گفت: «بر همين مبنا، آنها به اين درک رسيده‌اند که در نهايت امنيت و دفاع آنها در صورت همکاری با ما به نحو بهتری تضمين می‌شود».