کد خبر: ۸۶۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۸

وقوع ۹ پس‌لرزه در خرم‌آباد


استاندار لرستان گفت: در پی وقوع زلزله شامگاه پنجشنبه در خرم‌آباد، ۹ پس‌لرزه به وقع پیوست.

به گزارش تسنیم از خرم‌آباد، هوشنگ بازوند در جلسه مدیریت بحران استان لرستان که در پی وقع زلزله 4.3 ریشتری در خرم‌آباد، دقایقی قبل با حضور مدیران استان برگزار شد اظهار داشت: این زمین‌لرزه از این نظر که در عمق 4 کیلومتری از سطح زمین رخ‌داده کم‌سابقه بوده است.

وی افزود: پس از وقوع زلزله که ساعت 22 و 34 دقیقه شامگاه پنجشنبه رخ داد حدود 9 پس‌لرزه رخ داد که قدرت آن‌ها بین 2 تا 2.5 ریشتر بوده ولی خداروشکر هیچ‌گونه خسارتی نداشته است.
استاندار لرستان بیان کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی استان به‌ویژه دستگاه‌های امدادی تا 48 ساعت باید برای مقابله با حوادث احتمالی در حالت آماده‌باش باشند.

رضا آریایی مدیرکل حوادث غیرمترقبه لرستان نیز در این جلسه عنوان کرد: زمین‌لرزه رخ‌داده شده به دلیل اینکه در سطح زمین رخ‌داده شده تمام مردم شهر آن را درک کرده‌اند و حتی مردم شهرستان دورود نیز متوجه این زمین‌لرزه شده‌اند.

وی تصریح کرد: در منطقه زاگرس زمین‌لرزه‌های زیادی رخ می‌دهد که این سبب می‌شود انرژی زمین تخلیه‌شده و خطری نداشته باشد.

آریایی گفت: در سال‌های 91 و 92 نیز در منطقه سپیددشت خرم‌آباد زمین‌لرزه‌هایی به قدرت 4 تا 4.5 ریشتر رخ داد که خساراتی نداشتند.

مدیرکل ستاد بحران لرستان اظهار داشت: سال گذشته تسهیلات 10 تا 20 میلیون تومانی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در اختیار مردم قرار گرفت که تعدادی زیادی از ساختمان‌ها مقاوم‌سازی شدند که باید امسال نیز برای مقاوم‌سازی به‌ویژه در مناطق روستایی و حاشیه‌نشین تلاش کرد. چراکه معمولاً بیش‌ترین خسارات حاصل از زلزله در این مناطق رخ می‌دهد.

حسین رضا مرادی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان نیز در این جلسه عنوان کرد: تمام نیروهای هلال‌احمر در سطح استان در حالت آماده‌باش هستند و با استان‌های معین لرستان نیز تماس گرفته شد و آن‌ها نیز در حالت آماده‌باش هستند.

وی تصریح کرد: در استان لرستان حدود 7 هزار و 244 تخته چادر وجود دارد که برای حوادث احتمالی آماده است و سایر وسایل ضروری نیز در انبارهای هلال‌احمر لرستان موجود است.

مرادی گفت: پس از وقوع زمین‌لرزه پنج تیم امدادی به مناطقی که این حادثه رخ‌داده بود اعزام شد تا در صورت نیاز عملیات امدادی انجام شود.

فرهاد خاکی پور مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان لرستان نیز در این جلسه عنوان کرد: در سال‌های گذشته حدود 94 هزار واحد ساختمان در لرستان مقاوم‌سازی شد و امسال نیز 5700 واحد مقاوم‌سازی می‌شود.

وی افزود: وام‌های مقاوم‌سازی بیت 10 تا 20 میلیون تومان در اختیار مردم قرار می‌گیرد و اکنون نیز آمادگی کامل داریم که این وام‌ها را در اختیار مردم بگذاریم.

در پایان این جلسه مصوب شد که همه دستگاهای اجرایی استان به‌ویژه دستگاهای امدادی تا 48 ساعت در آمادگی کامل باشند، از صبح جمعه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان به مدت 72 ساعت برآورده خسارت کرده و اعلام کند، هلال‌احمر با توجه به کمبود چادر، درخواست چادر کند و فرمانداری خرم‌آباد نیز از طرق بخش‌داری به تمام دهیاری‌ها اعلام آمادگی کند.

زمین‌لرزه باقدرت 4.3 ریشتر ساعت 22 و 34 دقیقه و 9 ثانیه شامگاه پنجشنبه در عرض جغرافیایی 33.422 و طول جغرافیایی 48.373 در عمق 4 کیلومتری شهرستان خرم‌آباد در مرکز لرستان را به لرزه درآورد که خسارتی در پی نداشت.