کد خبر: ۸۶۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۳۸
العرب:

ولایتی در سفر سوریه به بشار اسد چه قولی داد؟

سفر مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران به بیروت و دمشق نشان می دهد تهران دیگر مانند چند ماه پیش با آزادی کامل در منطقه حرکت نمی‌کند و عملیات عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) علیه یکی از بازوان تهران، ایرانی ها را به این سمت سوق خواهد داد که از غرور فرقه ای(!) دست بردارند.
العرب مدعی شد : سفر مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران به بیروت و دمشق نشان می دهد تهران دیگر مانند چند ماه پیش با آزادی کامل در منطقه حرکت نمی‌کند و عملیات عاصفه الحزم (طوفان قاطعیت) علیه یکی از بازوان تهران، ایرانی ها را به این سمت سوق خواهد داد که از غرور فرقه ای(!) دست بردارند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، روزنامه العرب چاپ لندن در گزارشی کوتاه با اشاره به سفر علی اکبر ولایتی به سوریه و لبنان مدعی شد: سفر ولایتی به بیروت و دمشق به منظور تاکید بر این مسئله صورت گرفت که ایران، از دیدگاه قیمومیت بر مناطق تحت نفوذ خود که نمی‌تواند از آنها عقب نشینی کند، با تعامل با لبنان، سوریه و عراق ادامه می‌دهد.

ناظران می گویند، اظهارات مقام ایرانی، در پاسخ به خبرهای درز یافته بود مبنی بر اینکه چارچوب توافق هسته ای امضا شده بین ایران پنج بعلاوه یک در بردارنده توافقهای پشت پرده است از جمله اینکه ایران از شرط ادامه حمایت از اسد دست برداشته است.

آنچه اسد را در تنگنا قرار داد، این بود که ایران از آوریل تا هفته گذشته از صحبت کردن درباره سرنوشت اسد و ادامه حمایت از او خودداری می کرد آنهم در شرایطی که نظام سوریه، مواضع راهبردی را در شمال و جنوب از دست داده بود.

به نوشته العرب، تحلیلگران معتقدند سفر ولایتی، ممکن است باردیگر همپیمانان منطقه ای ایران را امیدوار کند اما در عین حال فاش می‌کند که ایران دیگر مانند چند ماه پیش، با آزادی کامل در منطقه حرکت نمی‌کند!