کد خبر: ۸۶۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۳۱

گاردین: ایران به دنبال تشکیل یک «دولت عمقی» در عراق! / نگرانی آمریکا و اعراب از محبوبیت رو به رشد سردار سلیمانی در بغداد

عراق و امنیت آن در مرکز مباحثات پیرامون توافق احتمالی هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی قرار دارد. کشورهای حاشیه خلیج فارس بیم آن دارند که تهران با لغو تحریم‌ها، نفوذ خود را در خاورمیانه گسترش دهد.

گاردین نوشت: عراق و امنیت آن در مرکز مباحثات پیرامون توافق احتمالی هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی قرار دارد. کشورهای حاشیه خلیج فارس بیم آن دارند که تهران با لغو تحریم‌ها، نفوذ خود را در خاورمیانه گسترش دهد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، در این مقاله ادعا شده است: تسلط ایران بیشتر از همه عراق را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تهران در این کشور به دنبال برپایی یک دولت مطیع است.

شارحان داخلی و خارجی این دیدگاه به قدرت فزاینده گروه‌های شیعه تحت حمایت ایران اشاره می‌کنند که با داعش می‌جنگند و شاهدی بر نقشه ایران برای تشکیل یک "دولت عمقی" در عراق، مشابه حزب‌الله در لبنان هستند.

چنین نگرانی‌هایی مشروع است اما اغراق‌شده و حتی نابجا است. بعید است نفوذ ایران بتواند دولتی درون دولت عراق به وجود آورد، حتی اگر عناصر داخل ایران خواستار آن باشند. این واقعیت چه مذاکرات هسته‌ای موفق شود چه نشود، پابرجاست.

بدون شک نیروهای شیعه در عراق در حال افزایش هستند. با این حال چیزی که بیش از همه موجب نگرانی آمریکا و بسیاری از سیاستمداران عرب در منطقه است، افزایش نفوذ و محبوبیت سردار سلیمانی است که مسئولیت حمایت لجستیکی و آموزش نیروهای شیعه را برعهده دارد.

پترائوس در مصاحبه‌ای با واشنگتن پست هشدار داد: "اگر داعش از عراق رانده شود و پیامدش این باشد که شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به عنوان قوی‌ترین نیروهای کشور سربرآورند و نیروهای امنیتی عراق را تحت الشعاع قرار دهند، برای ثبات و حاکمیت عراق و همچنین منافع ملی ما در منطقه نتیجه بسیار زیانباری خواهد داشت." جان برنن، مدیر سیا نیز در بیانات مشابهی به نقش "بسیار تهاجمی و فعال" ایران در عراق اشاره کرد.

گروه‌های شیعه و سنی عراق امیدوارند، با توجه به میراث فرهنگی و منابع طبیعی خود، این کشور بتواند مانند ایران و عربستان به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شود. این هدفی است که می‌تواند چالش ‌های جناحی را آرام کند.