کد خبر: ۸۶۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۰۷

میدل ایست آی: آیا ایران به یمن مستشار نظامی خواهد فرستاد؟

یکی از فرماندهان سابق نظامی ایران می گوید تهران به یمن کمک نظامی نمی کند ، ولی اگر ازما درخواست کمک کنند ، ممکن است کمک نظامی در اختیار آن ها قرار دهیم.
میدل ایست آی در گزاراشی تحت عنوان «فرمانده سابق ایران: ایران ممکن است مستشار نظامی به یمن بفرستد» نوشت: یکی از فرماندهان سابق نظامی ایران می گوید تهران به یمن کمک نظامی نمی کند ، ولی اگر ازما درخواست کمک کنند ، ممکن است کمک نظامی در اختیار آن ها قرار دهیم.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، حسین کنعانی مقدم ، یکی از فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلال هشت سال جنگ باعراق دردهه 1980، گفت :" ایران برای حمایت از نیروهای ضد دولتی در یمن که شهر صنعا را تصرف کرده اند و با وجود چندین هفته بمباران عربستان سعودی ، بخش های وسیعی از کشور را همچنان در تصرف دارند،هیچ گونه جنگ افزار ، مشاور نظامی یا سرباز به یمن اعزام نکرده است."

 وی که نامزد ریاست جمهوری در سال 2009 ،در مقام مؤسس حزب سبز ، کمک نظامی گسترده به یمن را در مراحل بعدی رد نکرد، ولی گفت این کار ضرورتی نداشت چرا که حوثی ها جنگ افزارهای بسیاری را از نیروهای دولتی به غنیمت گرفته اند .

کنعانی مقدم با اشاره به نیروهای حوثی- که در رسانه های ایران آن ها را معمولاً انصارالله می نامند – که به جنوب بندر عدن هجوم برده اند ، گفت :" درآینده اگر آن ها از ما کمک بخواهند ، می توانیم به آن ها کمک کنیم .در این برهه، آن ها نیازی به تدارکات نظامی ما ندارند .همه پادگان ها نظامی و ذخایر جنگ افزاری یمن به تصرف انصارالله درآمده است .

مقامات ایران ضمن سخنان شدید الحن بی سابقه برضد حکومت سلطنتی سعودی ، آل سعود را متهم کرده اند که اقداماتش برضد مردم یمن به مراتب ظالمانه تر از اقدامات اسرائیل برضد فلسطینی ها است.
محمد مرندی ، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به خبرنگار میدل ایست آی گفت :" یمن همچون غزه ای بزرگ است ."

عربستان سعودی هرگز کمکی به رونق گرفتن و پیشرفت یمن نکرده است . عربستان سعودی پول های هنگفت حاصل از فروش نفت را دراختیار دارد ولی هرگز به یمن کمک نکرده است .

بنا به استدلال او و سایر تحلیل گران ایران ، درحال حاضر آن چه که در یمن رخ می دهد ، قیامی ملی است که درآن نیروهای حوثی به نیروهای باقی مانده از ارتش یمن و نیز به کمیته های مردم قبایل سنی مذهب این کشور پیوسته اند . آن ها معتقدند که عبد ربه منصور هادی ، که چندین ماه پیش به ریاض فرار کرده است و عربستان سعودی و امریکا تلاش می کنند او را به کشورش بازگردانند، مشروعیت خود را از دست داده است.

عباس ملکی ، معاون وزیر خارجه پیشین، که ریاست موسسه مطالعات بین المللی دریای خزر را به عهده دارد، به خبرنگار میدل ایست آی گفت :" سخنان اوباما در کمپ دیوید نشان می دهد که دست آخرآن ها پذیرفتند که باید با دولت ایران مصالحه کنند. اوباما گفته است که امریکا با نفوذ ایران در خاورمیانه مخالفتی ندارد."