کد خبر: ۸۶۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۴۶
آمریکا ادعا کرد:

ایران برای پس گرفتن پالایشگاه بیجی عراق سرباز اعزام کرده است!

مقام‌های نظامی آمريکا ادعا کرده اند که ايران با اعزام سرباز، توپخانه و ديگر انواع جنگ‌افزار سنگين، وارد جنگ با نيروهای داعش برای باز‌پس‌گيری پالايشگاه بيجی عراق از آنها شده است.
مقام‌های نظامی آمريکا ادعا کرده اند که ايران با اعزام سرباز، توپخانه و ديگر انواع جنگ‌افزار سنگين، وارد جنگ با نيروهای داعش برای باز‌پس‌گيری پالايشگاه بيجی عراق از آنها شده است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، دو مقام ارشد نظامی آمريکا، جمعه اول خرداد، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته‌اند که نيروهای ايرانی در روزهای اخير به طور قابل ملاحظه‌ای همراه با شبه‌نظاميان شيعه عراقی با نيروهای داعش در پالايشگاه بيجی درگير شده‌اند.

بيجی در شمال عراق، بزرگترين پالايشگاه نفتی اين کشور است.

يکی از مقام‌های نظامی آمريکا گفته که نيروهای ايرانی در بيجی از توپخانه، راکت‌های ۱۲۲ ميليمتری و هواپيماهای بدون سرنشين شناسايی و نظارتی برای کمک به عراقی‌ها استفاده کرده‌اند.

اين سخنان در حالی بيان شده که در آخرين اطلاعيه نيروهای مسلح آمريکا که در همين روز جمعه صادر شده، اشاره‌ای به نقش نيروهای ايرانی در درگيری‌های اخير بيجی نشده است.

در اين اطلاعيه که توسط سرفرماندهی نيروهای مسلح ايالات متحده در کويت صادر شده، آمده است که نيروهای عراقی با کمک آمريکايی‌ها موفق شده‌اند مسيری زمينی به درون پالايشگاه بيجی باز کنند.

به گفته سرفرماندهی نيروهای مسلح آمريکا مستقر در کويت، عراقی‌ها تجهيز و تقويت نيروهای خود را که درون پالايشگاه محاصره شده‌اند، آغاز کرده‌اند.

آسوشيتدپرس از نقش ايران در عراق به عنوان عاملی پيچيده‌ در معادلات دولت اوباما نام برده که به دنبال موثرترين راه‌حل برای مقابله با گروه خلافت اسلامی است.

بر اساس اين گزارش، مقام‌های آمريکايی گفته‌اند آنها مادام که شبه‌نظاميان شيعه تحت حمايت ايران، تحت فرمان و کنترل دولت عراق قرار داشته باشند، با عمليات آنها مخالفتی ندارند.

ژنرال توماس ويدلی، ریيس ستاد فرماندهی نيروهای مسلح آمريکا در کويت گفته که در سه روز گذشته نيروهای عراقی، پيشرفت ثابت اما آرام برای باز‌پس‌گيری مناطق منتهی به پالايشگاه بيجی داشته‌اند.

به گفته ويدلی، اين کار با حمايت هوايی، شناسايی و مشورت‌های ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا ممکن شده است.

اين مقام نظامی آمريکا در عين حال گفته که فعلا نظری درباره نقش نيروهای ايرانی در بيجی ندارد اما قول داده که به اين موضوع پاسخ خواهد داد.