کد خبر: ۸۶۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۳

کشورهاي قلابي جهان را بشناسيد!

  مرزهاي جغرافيايي گرچه محدود کننده هستند، اما به مردم هويت مي‌بخشد. در طول تاريخ برخي از حاکمان و فرماندهان براي خود مرزهايي را مشخص کرده‌اند. در عصر حاضر اما پذيرش اين مرزبندي‌هاي منوط به پذيرش جامعه بين‌المللي است.

جمهوري سومالي لند
اين کشور در شاخ آفريقا واقع شده و پايتخت آن «هارگِيسا» است. اين کشور در سال 1991 از کشور سومالي اعلام استقلال کرد ولي تاکنون به رسميت شناخته نشده است.

تايوان
اين کشور در جنوب شرق آسيا است و پايتختش نيز «تايپه» است. تايوان در سال 1949 و پس از جنگ داخلي چين اعلام استقلال کرد، اما تاکنون تنها 21 کشور عضو سازمان ملل متحد آن را به رسميت شناخته‌اند.

جمهوري ترانس‌نيستريا
«جمهوري پريدنِس‌ترويان مولداويايي» منطقه‌اي بين مولداوي و اوکراين است که پايتخت آن تيراسپول مي‌باشد. اين منطقه در سال ۱۹۹۰ از مولداوي اعلام استقلال کرد، هرچند از سوي اغلب اعضاي سازمان ملل متحد به رسميت شناخته نمي‌شوند. تنها سه کشور آن را به رسميت مي‌شناسند که آن‌ها هم عضو سازمان ملل متحد نيستند. در مارس ۲۰۱۴ پارلمان نرانس‌نيستريا رسما از روسيه درخواست کرد که اجازه داشته باشد مانند کريمه به فدراسيون روسيه ملحق شود و روسيه در پاسخ قول داده که آن را مدنظر قرار دهد.

جمهوري کوزوو
کوزوو در منطقه بالکان و بين صربستان و آلباني واقع شده است. پايتخت کوزوو پريستينا است. کوزوو از درگيري‌هاي طولاني در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کرد. ايالات متحده و چند کشور غربي آن را به رسميت مي‌شناسند، اما اغلب کشورهاي عضو سازمان ملل متحد آن را به رسميت نمي‌شناسند.

جمهوري ترک قبرس شمالي
جمهوري ترک قبرس شمالي يک‌سوم شمالي کشور قبرس واقع شده است. پايتخت اين کشور نيکوزياي شمالي يا لِفکوسا است. پس از اشغال نظامي قبرس توسط ترکيه، اين منطقه در سال 1983 اعلام استقلال کرد. تنها کشور ترکيه است که آن را به رسميت مي‌شناسد.

جمهوري دموکراتيک عربي صحرا (صحراي غربي)
منطقه‌اي بين مراکش و موريتاني است که پايتخت آن نيز العيون است. اين منطقه در سال 1976 اعلام استقلال کرد، اما کشور مراکش هنوز خواهان آن بوده و اجازه جدايي آن را صادر نمي‌کند. جمهوري صحرا تنها بر 25 درصد سرزمين‌هاي مورد ادعايش تسلط دارد و بخشي از سرزمين‌هاي مورد ادعاي اين دولت تحت کنترل مراکش است.

جمهوري قره باغ
اين منطقه در احاطه کامل کشور آذربايجان بوده و پايتختش نيز «استپاناکِرت» است. جمهوري قره باغ در سال 1991 اعلام استقلال کرد ولي کشور آذربايجان همچنان اين منطقه را جزئي از خاک خود مي‌داند. اغلب اعضاي سازمان ملل متحد اين کشور را به رسميت نمي‌شناسند. تنها سه کشور آن را به رسميت مي‌شناسند که آن‌ها هم عضو سازمان ملل متحد نيستند.

جمهوري آبخازيا
سرزميني بين گرجستان و روسيه و در کرانه شرقي درياي سياه که حدود ۲۴۲ هزار نفر جمعيت دارد و پايتخت آن نيز سوخومي است. اين منطقه در سال 1999 از گرجستان اعلام استقلال کرد. روسيه، نيکاراگوئه، ونزوئلا به همراه چند کشور ديگر آن را به رسميت شناخته‌اند.

جمهوري اوسِتياي جنوبي
اين منطقه در شمال گرجستان واقع شده و پايتختش نيز «تسخينوالي» است. سرزمين اوستي شامل دو بخش شمالي و جنوبي است که اوستي جنوبي در خاک گرجستان و اوستياي شمالي در خاک روسيه قرار دارد. اوسِتياي جنوبي در سال 1991 از گرجستان اعلام استقلال کرد، اما تنها کشورهاي روسيه، نيکاراگوئه و چند کشور اروپايي آن را به رسميت شناخته‌اند.