کد خبر: ۸۶۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۶

محتواي ايميل‌هاي فاش شده از کلينتون درباره قذافي

 در بخشي از ايميل‌هاي فاش شده «هيلاري کلينتون» آمده است که مقامات آمريکايي تمام سعي و تلاش خود را براي سازماندهي سقوط دولت رهبر سابق ليبي به کار گرفته بود.

مخزني از 296 صفحه ايميل «هيلاري کلينتون» وزير خارجه سابق آمريکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري 2016 آمريکا که روز جمعه (ديروز) توسط وزارت خارجه آمريکا منتشر شد نشان مي‌دهد که مقامات آمريکايي تمام سعي و تلاش خود را براي سازماندهي سقوط يک دولت خارجي به کار گرفته بودند.

به گزارش اسپوتنيک، در 27 ماه مارس سال 2011، «سيدني بلومنتال» مشاور نزديک کلينتون گزارشي را درباره فعاليت‌هاي نيروهاي ويژه همپيمان براي تضعيف «معمر قذافي» رهبر وقت ليبي ارائه کرد.

بلومنتال براي کلينتون نوشت: يک منبع بسيار حساس افزوده است که شورشيان، کمک‌ها و آموزش هاي مستقيم از شمار کوچکي از بخش‌هاي نيروي ويژه مصر دريافت کرده‌اند و اين در حالي است که ارتش عمليات ويژه فرانسه و انگليس در خارج از پايگاههايشان در مصر در امتداد مرز ليبي فعاليت دارند.

بلومنتال هرگز به استخدام وزارت خارجه آمريکا درنيامد اما او يکي از نزديک‌ترين و بانفوذترين مشاوران کلينتون بود.

بلومنتال در ايميل نوشته بود: اين نظاميان بر انتقال تسليحات و تدارکات به شورشيان نظارت دارند.

وي هيچگونه مهارت خاص يا تجاربي در خصوص خاورميانه نداشت اما چندين گزارش مفصل در خصوص ليبي براي کلينتون فرستاده بود و ارزيابي‌هاي اطلاعاتي و تحليل‌هاي سياسي و شايعات را با يکديگر ترکيب کرده بود.

طبق اين گزارش، سياستگذاران کنوني آمريکا درباره طرح‌هاي سرنگوني «ويکتور يانوکوويچ» رئيس‌جمهور سابق اوکراين بحث کردند.

در سال 2014، «ويکتوريا نولاند» دستيار وزير خارجه آمريکا و «جفري پايت» سفير آمريکا در اوکراين قبل از آنکه يانوکوويچ در 22 فوريه 2014 در کودتايي از قدرت برکنار شود، درباره «آرسني ياتسنيوک» جانشين يانوکوويچ بحث مي‌کردند.

ايميل‌هاي وزارت خارجه آمريکا بخشي از مخزن 30 هزار پيامي است که کلينتون با ايميل شخصي خود در زمانيکه وزير خارجه آمريکا بود، ارسال يا دريافت کرده بود.

وزارت خارجه آمريکا روز جمعه 296 ايميل را که هيلاري کلينتون، وزير خارجه اسبق آمريکا در زمان مسئوليت خود در دولت از حساب کاربري شخصي خود ارسال کرده بود، منتشر کرد.

بيشتر اين ايميل‌ها مربوط به حادثه حمله به کنسولگري آمريکا در بنغازي در 11 سپتامبر سال 2012 هستند که در جريان آن 4 ديپلمات آمريکايي کشته شدند. اين ايميل‌ها ظاهراً نشان مي‌دهند که حمله به سفارت آمريکا ارتباطي با تظاهرات‌هاي ضد آمريکايي که آن روزها در بسياري از کشورهاي مسلمان آمريکا در اعتراض به انتشار فيلمي موهن به پيامبر گرامي اسلام (ص) جريان داشت، نداشته و حمله‌اي تروريستي و از پيش طراحي شده بوده است.
*فارس