کد خبر: ۸۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۵۳

روایت واشنگتن پست از واکنش «دور از انتظار» ایرانیان آمریکا به توافق هسته ای احتمالی

ایمی زرافشار ایرانی ساکن آمریکا با جدیت از گشایش دیپلماتیک باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران حمایت می کند و می گوید نگران است که مداخله کنگره باعث از بین رفتن شانس دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای شود.
واشنگتن پست در مقاله ای به واکنش های ایرانی های خارج از کشور به مذاکرات هسته ای و نتایج حاصل از توافق هسته ای احتمالی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی تحت عنوان « واکنش دور از انتظار ایرانیان آمریکا به توافق هسته ای» نوشت : ایمی زرافشار ایرانی ساکن آمریکا با جدیت از گشایش دیپلماتیک باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران حمایت می کند و می گوید نگران است که مداخله کنگره باعث از بین رفتن شانس دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای شود.

وی با اشاره به نگرانی ها درمورد حمله نظامی آمریکا علیه ایران که برخی جنگ طلبان در آمریکا از آن حمایت می کنند، افزود: «من نمی خواهم علیه کشورم جنگی آغاز شود. من نمی خواهم شاهد بمباران کشورم مانند عراق باشم، زیرا چنین بمبارانی باعث کشته شدن مردم من خواهد شد. ما باید راهی را برای خروج از بن بست پیدا کنیم.»

واشنگتن پست افزود: ایرانی های مقیم آمریکا پس از سال ها دوری از بحث های علنی در مورد ایران، اکنون به حمایت از تعامل دیپلماتیک آمریکا با ایران برخاسته اند. بیش از 600 هزار ایرانی هم اکنون در آمریکا زندگی می کنند و دهها هزار نفر از آنها ساکن منطقه واشنگتن هستند.

مذاکرات هسته ای دوجانبه بین ایران و آمریکا به مذاکراتی جنجالی و سخت تبدیل شده است و قرار است طرفین تا ضرب الاجل 30 ژوئن به یک موافقتنامه جامع و نهایی به منظور پایان دادن به مناقشه موجود برسر برنامه هسته ای ایران دست یابند. اما مخالفان شک اندیش در کنگره آمریکا خواستار حق رای در مورد هرگونه موافقتنامه نهایی با ایران هستند و اوباما با اکراه چنین چیزی را پذیرفته است.

این نشریه اضافه کرد: برای بسیاری از ایرانی های خارج از کشور، حمایت از این مذاکرات بیشتر به وابستگی های عاطفی و روابط خانوادگی مربوط می شود و نه جنبه های فنی و سیاسی.

بنا بر آمار « شورای امور عمومی آمریکایی ایرانی » که یک گروه حامی غیر دولتی است، 80 درصد از آمریکایی های ایرانی تبار هنوز بستگانی را در داخل ایران دارند و حدود یک سوم از آنها هر چند سال یک بار به ایران سفر می کنند. این گروه همچنین تاکید دارد کنگره نباید اقدامی انجام دهد که باعث منحرف شدن مذاکرات هسته ای ایران از مسیر خود شود.

بسیاری از آنهایی که به ایران بازگشته اند جامعه ایران را صمیمانه تر از آنچه انتظار داشتند، مشاهده کرده اند. آنها همچنین از نزدیک شاهد تاثیر تحریم های آمریکا بر دوستان و بستگان خودشان بوده اند.

کوین ثقفی Kevin Saghafi فروشنده 59 ساله خودرو در لیسبورگ Leesburg ماه آوریل به ایران سفر کرد، یعنی زمانی که مذاکره کنندگان ایران و شش قدرت جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) از توافق درباره چارچوبی برای یک موافقتنامه جامع بین دو طرف خبر دادند.

او پس از سفر به ایران گفت: «میزان انرژی و هیجان در خیابان ها شگفت انگیز بود. مردم فریاد می زدند، شادی می کردند و به یکدیگر تبریک می گفتند. من به هیچ وجه انتظار چنین چیزی را نداشتم.»

برخی دیگر نیز امیدوارند یک موافقتنامه هسته ای موفقیت آمیز منجر به احیای مذاکرات تجاری دوجانبه شود و اجازه دهد ایران به یک شریک قابل اعتمادتر برای غرب تبدیل شود.

بابک حقوقی که یک وکیل است و اغلب به ایران سفر می کند، گفت: جوانان در ایران مشتاق هستند به بخشی از اقتصاد جهانی تبدیل شوند. آنها خواستار تغییر و پیشرفت هستند. آنها می خواهند به جامعه بین المللی ملحق شوند.

بسیاری از اعضای کنگره می گویند دولت اوباما بیش از حد علاقه مند به دستیابی به یک موافقتنامه با ایران است و آنها احتمالا با چنین چیزی مخالفت خواهند کرد.

شورای ملی آمریکایی ایرانی به یکی از حامیان اصلی دیپلماسی درقبال ایران تبدیل شده است. تریتا پارسی رئیس این شورا می گوید، جشنی که پس از توافق درباره چارچوب یک موافقتنامه در ایران برپا شد، ثابت کرد این گروه حق دارد از مذاکرات حمایت کند.

وی افزود: «جامعه ایرانی خارج از کشور در دستیابی به نتیجه نقش مهمی دارد. اگر جامعه ایرانی های خارج از کشور مخالف مذاکرات باشد، کار برای اوباما به منظور دستیابی به موافقتنامه با ایران دشوار خواهد شد.»