کد خبر: ۸۶۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۷۴۴

خبری که دهه هفتادی‌ها را تکان داد

 با وجود تبلیغی که از برخی جوانان جامعه و بی‌تفاوتی آنان در قبال موضوعات ملی و مذهبی می‌شود اما واکنش‌ها به خبر «کشف پیکر 175 شهید غواص کربلای 4 با دستان بسته» در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و تقدیر از این شهیدان نشان داد که جوانان ما هنوز فداکاری‌های جوانان نسل‌های پیش در جریان جنگ را فراموش نکرده‌اند.

آفتاب یزد با این مقدمه نوشت: آنقدر خبر تلخ و دلخراش است که دل هر جنبنده‌ای را به درد می‌آورد؛ کشف پیکر 175 شهید غواص کربلای 4 با دستان بسته. طبق این خبر که 29 اردیبهشت منتشر شد، کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که اجساد 175 غواص ایرانی را که با دستان بسته کشته شده‌اند در منطقه ابوفلوس عراق کشف کرده‌اند. فرمانده این ستاد همچنین اعلام کرد که برخی از اجساد کشف‌شده دارای هیچ جراحتی نیستند و نیروهای بعثی آنها را زنده به گور کرده‌اند!

هرچند از زمان عملیات کربلای 4 و این اتفاق جانگداز نزدیک به 30 سال می‌گذرد اما این خبر، داغ دل تمام هشت سال جنگ را برای مردم تازه کرد؛ داغ دل مردمی که هرچند بسیاری‌شان نه‌تنها جنگ را ندیدند و لمس نکردند که حتی ادعا می‌شد هیچ تعلق خاطری به آن نداشته و سال‌ها و حتی قرن‌ها با آن فاصله دارند اما جالب آنکه واکنش‌ این افراد به این خبر نشان داد که آنها برخلاف ادعاهای واهی هنوز از یاد نبرده‌اند فداکاری جوانانی را که برای وطنشان پیشمرگ شدند. نکته جالب‌تر در این واکنش‌ها، تقدیر از این شهیدان از سوی جوانانی بود که حالا به دهه هفتادی‌ها شهره هستند. تا جایی که بسیاری از آنها شاید برای اولین‌بار راغب برای فلش‌بک به 30 سال پیش و ماجرای عملیات کربلای 4 شده بودند و به ناگاه صفحات اجتماعی و مجازی پر شد از انعکاس این خبر دردناک و داستان غم‌انگیز عملیات کربلای 4. بسیاری حتی نام عملیات کربلای 4 را تنها در فیلم‌ها و داستان‌ها شنیده بودند اما چه فرقی می‌کند کدام عملیات، کدام منطقه، چه سالی و ... مهم این است که بسیاری از مردم با گرایش‌ها و عقاید و مشی سیاسی نشان دادند برخلاف آنچه بعضی‌ها ادعا می‌کنند هنوز فراموش نکرده‌اند فداکاری جوانان این سرزمین در سال‌هایی نه چندان دور را.

آخر این روزها دیوار جوانان بسیار کوتاه شده؛ هرکه از راه می‌رسد یا از رفتار جوانان می‌نالد یا از بی‌هویتی و غربی‌منش شدن آنها. اصلا گویی سوژه‌ای جز جوانان دم دست عده‌ای نیست که هر چه شد به آنها بتازند. در مراسم تشییع جنازه هنرمندی شرکت می‌کنند ایراد می‌گیرند، درباره لباس یا مدی جدید صحبت می‌کنند انگ غرب‌پرستی و سطحی‌نگر شدن بهشان می‌چسبانند و ... اما این بار برخی جوانان ایرانی نشان دادند که هنوز عرق ملی و ارج‌نهادن به کسانی که سال‌ها پیش برای وطن جنگیدند در پوست و گوشتشان جریان دارد. این واکنش نشان داد که بی‌شک جوانان ایرانی آنچه عده‌ای ادعا می‌کنند، نیستند و همچنان می‌توان به آنها امیدوار بود.

امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس نیز معتقد است واکنش جوانان به خبر کشف اجساد 175 شهید غواص نه یک واکنش احساسی بلکه کاملا نشات گرفته از عقاید جوانان است. فرزندان ایران از لحظه‌ای که متولد می‌شوند و در گوششان اذان گفته می‌شود با اعتقادات قوی و عشق به وطن و ارزش‌ها و هنجارهایش بزرگ می‌شوند.

وی ادامه می‌هد: این را بنده بارها نوشته‌ام که نگاه نکنید جوانی موهایش را فشن کرده یا کمی از موهایش از زیر روسری پیداست بلکه در درون و نهادش از لحظه تولد، این اعتقادات دینی به‌تدریج شکل گرفته است و همچنین روح ملی‌گرایی و ایرانی و عشق به وطن در او وجود دارد زیرا مادران و پدران چه مستقیم و چه غیرمستقیم ارزش‌ها و هنجارهای ایرانی را در جسم و جان جوانان ما نهادینه کرده‌اند؛ چه در داخل و چه در خارج از کشور.

این جامعه‌شناس با اشاره به اظهارات اخیرا اوباما درباره مردم ایران بیان می‌کند: اوباما اخیرا اعتراف کرد که «ملت ایران برای کشور و ارزش‌هایش از هیچ چیز فروگذار نمی‌کند». این حرف کوچکی نیست! اوباما و کری علنا گفتند که ما هر چه فکر کردیم به این مملکت حمله کنیم دیدیم نمی‌شود با این ملت اینگونه برخورد کرد زیرا آنها پای وطن و ارزش‌هایشان که می‌آید از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

قرایی‌مقدم اضافه می‌کند: این سخنان نشان می‌دهد که در جسم و جان جوانان ما ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و میراث ملی و میهنی، به نوستالژی کشور وارد شده، محکم شده و به همین دلیل است که برخلاف نظر عده‌ای، در ایام دهه عاشورا و ماه مبارک رمضان و شب‌های احیا جوانانی را می‌بینیم که خدمت می‌کنند و دخترانی که همه به ظاهرشان ایراد می‌گیرند چگونه در این ایام، پادویی ائمه و امامان را می‌کنند. آنها یاد می‌گیرند که ارزش‌ها و میراث فرهنگی جامعه ما چیست چون می‌بینند یا می‌شنوند درباره مادرانی که در 8 سال جنگ همه فرزندانشان را هدیه وطن و کشورشان کردند یا دیگری چگونه خود را فدای وطنش کرد تا امروز در کنار مشکلات بسیار اما در امنیت زندگی کند. واکنش‌ها به این خبر نشان داد خانواده ایرانی در مقابل فرهنگ، ارزش‌های ملی و میهنی‌اش از هیچ چیز فروگذار نیست.

وی با انتقاد از برخی دلواپسان که دائما به آرایش و مدل موی جوانان خرده می‌گیرند، می‌گوید: چرا فقط به این مسائل توجه می‌کنیم در حالی که همین جوانان هستند که کشور را در همه زمینه‌ها پیش برده‌اند. آنان نشان دادند هنوز هم به شهدا و آرمان‌های کشور پایبندند و فرهنگ اصیل ایرانی در ضمیر ناخودآگاه جوانان رسوب کرده است.