کد خبر: ۸۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۱

بودجه میلیاردی برای «ملک سلیمان»؟

در روزهایی که سینمای ایران منتظر اکران رستاخیز رستاخیز، جدیدترین ساخته احمدرضا درویش است، خبری آمده درباره ساخت فیلمی درباره امام حسین (ع) توسط مجتبی فرآورده تهیه کننده «ملک سلیمان».
تماشاگران امروز: در روزهایی که سینمای ایران منتظر اکران رستاخیز رستاخیز، جدیدترین ساخته احمدرضا درویش است، خبری آمده درباره ساخت فیلمی درباره امام حسین (ع) توسط مجتبی فرآورده تهیه کننده «ملک سلیمان».

در حالی که قرار بود این تهیه کننده سینما «ملک سلیمان 2» را بسازد! این تهیه کننده سینما درباره ساخت پروژه «ثار الله» به «تماشاگران امروز» گفت: «ساخت این پروژه واقعیت دارد اما شایعاتی درباره بودجه میلیاردی آن وجود دارد که به هیچ وجه درست نیست. من مدتی است روی طرح این فیلم کار می کنم. اگر بودجه میلیاردی بدهند ما بدمان نمی آید اما هنوز چیزی مشخص نیست. ترجیح می دهم که در زمان دیگری درباره جزییات آن صحبت کنم.»

شنیده ها حاکی از آن است که این فیلم هم قرار است با بودجه میلیاردی ساخته شود و طرح فیلمنامه آن برای ساخت به بنیاد سینمایی فارابی ارائه شده است.

این در حالی است که این تهیه کننده سینما برای فیلم «ملک سلیمان» نیز بودجه ای برابر 5 میلیارد و 100 میلیون تومان را هزینه کرده است که این بودجه از طریق مجلس و به صورت یک ردیف جداگانه تعیین شده بود.

اینکه سینمای ایران به عنوان یک کشور اسلامی باید سازنده آثار با مضامین دینی و زندگی پیامبران و ائمه باشد تا بتواند از این طریق در نمایش تصویر درستی از اسلام در سطح بین المللی موفق عمل کند بحثی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و اتفاقا تاکنون هم سینمای ایران نتوانسته خیلی در این مسی رگام بردارد اما صرف بودجه برای ساخت چنین آثاری که قطعا خارج از مرزها دیده می شوند، باید با یک نگاه دلسوزانه همراه شود و قطعا چنین بودجه هایی باید در اختیار کسانی قرار بگیرد که اشراف کاملی به چنین مضامینی دارند اما عمده فیلم هایی که در این حوزه تولید می شوند به دلیل ساختار غیرحرفه ای موفق به جذب تماشاگر و منتقدان نمی شوند.

برای مثال فیلم حضرت محمد (ص) مجید مجیدی نیز به گفته منتقدان به لحاظ فنی چند گام جلوتر از سینمای ایران است اما به نظر آنها این فیلم هم در بخش فیلمنامه نتوانسته جذابیت های لازم را برای مخاطب داشته باشد.

برخی کارشناسان معتقدند که بخش عمده ای از بودجه میلیاردی این فیلم ها صرف مسائل فنی شده و به همین دلیل سازندگان از بخش فیلمنامه غافل می شوند. با توجه به اینکه «رستاخیز» و «محمد (ص)» به زودی اکران عمومی می شوند، باید دید این آثار در مواجهه با مخاطب چگونه عمل می کنند و چقدر می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.