کد خبر: ۸۶۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۷

حمله‌هاي بوفالويي به فرآورده‌هاي گوشتي!

  دبيرکانون انجمن‌هاي صنايع غذايي تصريح کرد: از گوشت بوفالو در توليد سوسيس و کالباس استفاده نمي‌شود و اگر به فرض هم از اين گوشت در توليد فرآورده‌هاي گوشتي استفاده شود در حد استاندارد و تحت نظارت سازمان استاندارد است درصورتيکه اخبار اخير در اين باره، هجمه نادرست به صنعت فرآورده‌هاي گوشتي وارد کرده است.

کاوه زرگران با بيان اينکه سال گذشته فقط 800 تن گوشت بوفالو به کشور وارد شده است، اظهار کرد: شايعاتي که در مورد گوشت بوفالو مطرح مي‌شود، صحت ندارد.

وي تصريح کرد: هيچ‌گونه جاي نگراني در اين زمينه وجود ندارد و تمامي گوشت‌هاي وارداتي تحت نظارت دقيق قرار دارند و جاي نگراني براي مصرف سوسيس و کالباس نيست.

ايران سالانه حدود 800 تا 900 هزار تن گوشت قرمز توليد مي‌کند که تامين کننده حدود 90 درصد نياز کشور است و براي تکميل نياز 10 درصدي بازار داخلي، همواره دست به دامان واردات گوشت از کشورهايي مانند برزيل و هند هستيم که در اين بين موضوعات متعددي درباره استفاده يا عدم استفاده از گوشت بوفالوي هندي مطرح شده است. تاجايي که طرح اين موضوعات موجب افزايش قيمت گوشت برزيلي به عنوان محصول رقيب شده است.

از دهه 70 تاکنون گوشت منجمد گاوميش از هندوستان وارد مي‌شود؛ به طوري که اگر به سال‌هاي گذشته نگاهي بيندازيم در سال 1391 معادل 22 هزار تن، در سال 1392 نيز 17.5 هزار تن و در سال گذشته 5000 تن گوشت بوفالو وارد شده است.

طبق اين آمارها مشاهده مي‌شود طي سه - چهار سال اخير ميزان واردات گوشت بوفالو به شدت کاهشي بوده است.

علي رغم اعلام خبر مجوز واردات گوشت بوفالوي هندي و مشکل نداشتن سلامت و کيفيت آن از سوي رييس سازمان دامپزشکي، رييس اتحاديه فرآورده‌هاي گوشتي و البته چند کارخانه فرآورده‌ گوشتي ديگر نيز گفته ‌اند که بر اساس اعلام سازمان دامپزشکي گوشت‌ بوفالو نبايد به کشور وارد شود.

البته رکني، معاون وزير جهاد کشاورزي نيز هفته گذشته به ايسنا اعلام کرد که در زمينه‌ واردات گوشت بوفالوي هندي سازمان دامپزشکي همه استاندارد‌هاي لازم را براي واردات گوشت سالم در نظر گرفته و گوشتي که از بوفالوي هندي به کشور وارد مي‌شود تنها براي مصارف صنعتي است که از نظر حجم واردات بسيار کمتر از سال‌هاي گذشته خواهد بود.

به گفته وي گرايش کلي کشور به سمت‌وسويي است که اگر کمبود نسبي در تامين نياز داخلي به محصولي مانند گوشت قرمز وجود دارد، واردات آن از کشور‌هايي با بهترين استاندارد‌هاي جهاني تامين شود به همين دليل نيز تمرکز واردات گوشت قرمز همواره طي سال‌هاي اخير تاکنون بر تامين نياز از طريق برزيل بوده است.
*ايسنا