کد خبر: ۸۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۹

المانيتور: وزير‌‌ دفاع جوان عربستان با حمله به يمن آينده کشورش را به خطر انداخت

 وزير دفاع جوان عربستان با حمله به يمن آينده خود و کشورش را به خطر انداخت و يک پيروزي بدون هزينه براي ايران فراهم کرد.

پايگاه خبري تحليلي المانيتور امروز در ياددشتي با عنوان" چرا عربستان سعودي در جنگ يمن پيروزي کسب نمي کند" نوشت: با تشديد جنگ در يمن پس از يک آتش بس انساني کوتاه، خطر براي شاهزادگان سعودي، منطقه و آمريکا افزايش مي يابد. به نظر مي رسد عربستان خودش را در جنگي وارد کرد که به تبعات آن براي خودش فکر نکرده بود.

المانيتور مي‌نويسد: ملک سلمان فرزندش را که هيچ تجربه ويا آموزش نظامي ندارد در 23 ژانويه به سمت وزارت دفاع برگزيد و کمتر از 2 ماه بعد وي جنگ با يمن را به راه انداخت. وزير دفاع 29 ساله عربستان، شاهزاده محمد بن سلمان آينده خود و کشورش را براي دستيابي به نوعي پيروزي قاطع در يمن به خطر انداخت. گفتگوهاي سازمان ملل که صنعا را تحت کنترل آنچه سعودي‌ها يک رژيم شورشي(حوثي ها) مورد حمايت ايران قرار مي‌دهد مطمئنا يک پيروزي تعيين کننده براي شاهزادگان عربي نيست. بن سلمان به چيزي بيشتر از اين نياز دارد.

برعکس، پس از هفته ها حملات هوايي عليه شيعيان حوثي و متحدان آنها، به نظر مي‌رسد جنگ شاهزاده سعودي به بن بست رسيده است. اين تخريب عظيم زيرساخت هاي يمن را تضعيف کرد و آتش خشم نفرت را در روابط يمني‌ها و همسايگان عربي خود شعله ور کرد. حتي براي رياض بدتر از اين، اتفاق افتاده و ايران در حال کسب يک پيروزي بدون هزينه در برابر رقباي خود است.

سعودي اميدوار است بتواند اتباع يمني کافي براي تشکيل ارتشي عليه حوثي‌ها گرد آورد. نيروهاي ويژه در حال آموزش يمني ها هستند، اما حتي اگر اين رويکرد موفقيتي کسب کند،‌تنها منجر به جنگ داخلي در يمن مي‌شود، همانند آنچه در ليبي و سوريه روي مي دهد و القاعده مهم ترين منتفع آن خواهد بود.
*تسنيم