کد خبر: ۸۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۵۵

توصيه‎هاي طلايي براي پيشگيري از سرطان

  علت ابتلاي به سرطان هميشه عوامل ژنتيکي و وراثت نيستند. بلکه در اغلب موارد، عادتها و رفتارهاي اشتباه دليل ابتلا به اين بيماري مرگبار هستند.

در اينجا فهرستي از 6 رفتار ارائه مي شود که عمل به آنها در کاهش احتمال ابتلا به سرطان بسيار مؤثر است :

پرهيز از سيگار کشيدن
سيگار دشمن درجه يک انسان است و عامل اصلي ابتلا به انواع سرطانها به حساب مي آيد. حدود 22 درصد از مرگ و مير ناشي از سرطان به خاطر سيگار کشيدن است. خطر سيگار از اينجا ناشي مي شود که فرد سيگاري بيش از 500 ماده شيميايي را روانه ريه خود مي کند که همه انها درصد ابتلا به سرطان را افزايش مي دهند. اين خطر منحصر به استنشاق تنباکو نمي شود. بلکه انواع ديگري از دخانيات جويدني هم ضررهاي بسيار زيادي دارند. کما اينکه اطرافيان فرد سيگاري هم در معرض ابتلا به سرطان هستند.

پرهيز از ويروسهاي مسري
بسياري از مردم تصور مي کنند سرطان مسري نيست. در حالي که برخي از سرطانها از طريق ويروس منتقل مي شوند مثل ويروسهايي که باعث سرطان دهانه رحم و سرطان کبد مي شوند. ويروسها و باکتريهاي مسري عامل 22 درصد از مرگهاي ناشي از سرطان در جهان سوم و6درصد مرگهاي مشابه در کشورهاي پيشرفته هستند. بنابراين خطر اين نوع ويروسها کمتر از سيگار کشيدن نيست.

پرهيز از اشعه خورشيد
نور خورشيد براي انسان اهميت خاصي دارد ومنبع توليد نود درصد از ويتامين دي مورد نياز انسان است. اين ويتامين نقش مهمي در تقويت بدن و جلوگيري از بيماريهاي خطرناکي مثل سرطان و پوکي استخوان دارد با اين حال قرار گرفتن زياد از حد در معرض نور خورشيد هم بسيار خطرناک است و اشعه ماوراي بنفش آن باعث آفتاب سوختگي شده و احتمال ابتلا به سرطان پوست را بالا مي برد. بنابراين توصيه مي شود مخصوصا در ساعات ظهر خود را در معرض آفتاب قرار ندهيد و از کرمهاي ضد آفتاب استفاده کنيد.

پرهيز از چاقي
برخي از دانشمند، چاقي را بيماري عصر نوين مي دانند زيرا به سرعت در حال شيوع است و خطر ابتلا به انواع سرطان ها را مثل سرطان روده بزرگ، سينه، رحم، کليه ها، مري، پانکراس و کبد را بالا مي برد. به اين ترتيب احتمال ابتلا به سرطان در ميان مردان و زنان چاق بيشتر است. لذا توصيه مي شود به منظور رهايي از چربيهاي اضافي رژيم غذايي متعادل را رعايت کنيد، و از ورزش و فعاليتهاي بدني غافل نشويد.

پرهيز از زندگي در هواي آلوده
آلودگي هوا از ديگر عوامل مؤثر در ابتلا به سرطانهاي مختلف است. آلودگي هوا نيز اغلب ناشي از سوخت وسايل نقليه، حاملهاي انرژي و سوخت منازل است که خطرات زيادي براي سلامتي انسان و به طور مشخص دستگاه تنفسي و قلب او دارند و سالانه صدها هزار نفر در سراسر جهان به خاطر سرطان ريه ناشي از آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند. ميزان ابتلا به سرطان در مناطق آلوده به دو برابر افزايش پيدا مي کند.

انجام آزمايشهاي مداوم
پرهيز از عوامل بيماري زا هميشه انسان را از احتمال ابتلا به سرطان در امان نگه نمي دارد. زيرا برخي از انواع سرطانها از طريق ژن و وراثت منتقل مي شوند يا ناشي از محيط زندگي انسان هستند و قابل کنترل نيستند. تنها کاري که در اين موارد مي توان انجام داد شناخت به موقع بيماري و روش معالجه موفقيت آميز آن است با اين کار مي توان از بروز بيماري پيشگيري کرد يا به طور کامل آن را از بين برد. مخصوصا که امروزه تجهيزات پزشکي نوين پيشرفت چشمگيري داشته است و مي توانند سلولهاي سرطاني را به موقع تشخيص دهند.