کد خبر: ۸۶۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۳

ولايتي: کشورهاي حامي تکفيري‌ها از آسيب‌ در امان نخواهند بود

  رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: برخي کشورهاي حامي تکفيري ها، حتما از آسيب‌هاي جدي و دنباله‌دار عملکرد آنان که صلح و ثبات جهاني و منطقه اي را از بين مي برد، در امان نخواهند بود.

به گزارش مهر، علي اکبر ولايتي رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام که به دعوت دبير کل اجلاس سازمان هاي غيردولتي (سيکا) براي بحث و تبادل در خصوص امنيت آسيا و همکاري هاي قاره اي در همه زمينه ها اعم از اقتصادي، سياسي، اجتماعي و ملاقات با برخي از مقامات اين کشور به چين سفر کرده است، روز شنبه و در برنامه کاري خود، با «ليو يو خه» دبيرکل اجلاس ديدار و در خصوص همکاري هاي منطقه اي، بررسي شرايط حاکم بر غرب آسيا، روابط دوجانبه و تلاش براي گسترش هرچه بيشتر تعاملات و همکاري هاي دو طرف و اقدامات مختلف در حوزه هاي مطالعاتي و پژوهشي به بحث و تبادل نظر پرداخت.

ليو يو خه در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از حضور هيئت ايراني، جايگاه روابط دو کشور را براي منطقه و جهان بسيار مهم قلمداد و ابراز اميدواري کرد که با تلاش دو طرف، زمينه گسترش هرچه بيشتر روابط راهبردي دو کشور فراهم شود.

وي در همين ارتباط با اشاره به جايگاه و سوابق سياسي ولايتي افزود: حضور شما به عنوان ديپلماتي کهنه‌کار در اين اجلاس و همچنين از حدود ۳۳ سال قبل که به اين کشور سفر کرده بوديد و تلاشي که براي ارتقاي روابط دو کشور داشته ايد، مي تواند نقش موثري را در منطقه به طور عام و روابط دو جانبه به طور خاص در پي داشته باشد و ما شما را به عنوان دوست قديمي ملت چين و فردي که براي توسعه روابط ايران و چين پس از پيروزي انقلاب اسلامي فعاليت کرده مي‌شناسيم.

ولايتي نيز در اين ديدار ضمن تشکر از دعوت به عمل آمده از جمهوري اسلامي ايران و مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام و حضور در مجموعه نهادهاي غيردولتي و مطالعاتي اجلاس سيکا گفت: حجم روابط دو کشور در زمينه هاي اقتصادي و همچنين توسعه روابط در ديگر زمينه ها و تعاملات جهاني و منطقه‌اي مي تواند با تلاش مسئولان و دست‌اندرکاران دو کشور بيش از پيش افزايش يابد و تعاملات استراتژيک و راهبردي ايران و چين در بسياري از موضوعات مفيد و تاثير گذار قلمداد مي‌شود.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل، با اشاره به برخي از زمينه هاي گسترش اين همکاري ها افزود: دو کشور در حوزه اقتصادي مکمل يکديگر بوده و مي توانند در حوزه سياسي نيز به اين شکل عمل کنند و ايران به عنوان کشوري تاثيرگذار در خاورميانه، غرب آسيا و شمال آفريقا و البته به عنوان کشوري که در بسياري از موضوعات جهاني و بين المللي نقش‌آفريني مي‌کند، آمادگي همکاري در همه زمينه ها را دارد.

رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام به موضوع «جاده ابريشم » و نقش تاريخي ايران و چين هم اشاره و يادآوري کرد: به طور طبيعي و با عنايت به سابقه ديرينه و تاثيرگذار ايران در جاده ابريشم، ايفاي نقش ايران در طرح هاي مربوط به احياي جاده ابريشم بسيار مهم تلقي مي‌شود و مي‌تواند بستر تعاملات و همکاري هاي بيشتر کشورهاي اين حوزه را به دنبال داشته باشد که در ملاقات با وزير خارجه چين در تهران هم بر اين نکته تاکيد شد و مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز برنامه ها و مطالعات مناسبي را در اين موضوع اجرا و برنامه‌ريزي کرده است .

مشاور مقام معظم رهبري در ادامه به برخي مشکلات موجود در منطقه و از جمله حضور گروه هاي تکفيري و تروريستي در کشورهايي همچون عراق ، لبنان و سوريه و بررسي مسايل منطقه اي پرداخت.

در ادامه اين ديدار دبيرکل اجلاس سازمان هاي غيردولتي سيکا گفت: چين هميشه در موضوعات مربوطه موضعي کاملا شفاف اتخاذ کرده و دخالت خارجي در يمن و سوريه را محکوم کرده و معتقد است بايد به تماميت ارضي و منافع ملي مردم اين کشورها احترام گذاشته شود و هرگونه خشونت و جنگ طلبي را رد کرده ايم و ضروري است توسط مردم اين کشورها و مذاکرات سازنده در جهت حل بحران تلاش شود و سرنوشت يک کشور را مردم همان کشور بايد ترسيم و در دست گيرند.

ولايتي نيز با اشاره به ضرورت توقف بمباران و حمله به مردم يمن و تجهيز و کمک به گروه هاي افراطي و تروريستي در سوريه و عراق تصريح کرد: بايد در مقابل اينگونه اقدامات افراطي و تکفيري ايستادگي کرد و برخي کشورهاي حامي اين اقدامات حتما از آسيب هاي جدي و دنباله دار عملکرد آنان که صلح و ثبات جهاني و منطقه اي را از بين مي برد، در امان نخواهند بود و ايران و چين مي تواند در اين زمينه نيز همکاري هاي سازنده اي را با يکديگر طراحي و پيگيري کند.

اولين اجلاس سالانه سازمان هاي غيردولتي و مطالعاتي کشورهاي عضو «سيکا» با عنوان «تعامل و تدابير اعتمادسازي در آسيا» از روز دوشنبه هفته جاري (۴ خرداد) به مدت دو روز در شهر پکن برگزار مي شود و دکتر ولايتي رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در کنار ملاقات هاي خود با برخي مقامات اين کشور و همچنين بازديد از مراکز مطالعاتي و پژوهشي و برخي از بخش هاي اقتصادي ، در اين اجلاس سخنراني خواهد کرد. حدود ۲۰۰ نفر از اعضاي دولت هاي عضو، سياستمداران، مراکز غير دولتي و مطالعاتي ، سفراي خارجي مقيم چين و کارشناسان در اين اجلاس حضور خواهند داشت .