کد خبر: ۸۶۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۷۸

ساخت ربات هوشمند گوگل، بسيار نزديک است

ترنجي/ همزمان با اکران فيلم اکس ماکينا (انگلستان ۲۰۱۵) گوگل اعلام کرد که يک قدم به ساخت ربات هوشمندي که قدرت تحليل و قضاوت انساني را داشته باشد نزديک‌تر شده است. اکس ماکينا (از لاتين و به معناي «از دستگاه»)، داستان آزمودن رباتي بسيار پيشرفته توسط انسان است: آزموني براي ديدن اين‌که اين ربات چقدر هوشياري انسان‌گونه دارد.

گوگل ادعا نمي‌کند که به چنين سطحي از طراحي و ساخت هوش مصنوعي نزديک شده‌است، اما پروفسور جاف هينتون مي‌گويد که ما «در آستانه تکميل الگوريتمي هستيم که توانايي صحبت طبيعي و منطقي و حتي صحبت‌هاي عاشقانه را هم داشته باشد.»

دکتر هينتون- که يکي از مشهورترين دانشمندان حوزه هوش مصنوعي است و دو سال پيش توسط گوگل براي تحقيق در گروه هوش مصنوعي استخدم شد- مي‌گويد که اين الگوريتم در واقع افکار انساني را به صورت توالي اعداد رمزگشايي مي‌کند. چيزي که او «بُردار افکار» مي‌نامند.

اين محقق عقيده دارد که اين گامي بسيار فراتر از دانش و فناوري است که در حال حاضر در خصوص هوش مصنوعي وجود دارد. استفاده‌کنندگان از «مترجم گوگل» مي‌دانند که اين نرم‌افزار، با آنکه کلمات را جدا جدا تقرباً به‌درستي ترجمه مي‌کند، اما اغلب از پس ترجمه جملات به طور صريح و معنادار برنمي‌آيد.

اين به اين دليل است که واژه‌ها تنها يک معني ندارد. در ضمن حروف وصل يا اضافه در اين جملات وجود دارند که به خودي خود معنا ندارند، اما رابط کلمات به هم هستند و هوش انساني ما با توجه به بستر و زمينه‌اي که جمله در آن بيان مي‌شود معني درست واژه را تشخيص مي‌دهد. حالا گروه هوش مصنوعي گوگل مي‌گويد که که قرار است الگوريتمي ارائه دهد تا نرم‌افزارش اين معضل را نيز حل کند.

در اين تکنيک، هر واژه از اعدادي (بُردارهايي) تشکيل مي‌شود که موقعيت خاص خود را در «فضاي معنايي» جمله دارد. بخش بزرگي از يافته‌هاي امروز مرهون پژوهش‌هاي هينتون در بيست‌سال گذشته در حوزه «يادگيري ژرف» است. ايده اين نظريه اين است که کامپيوترها بايد قدرت تفکر را از بررسي داده‌هاي بزرگ ياد بگيرند از طريق يادگرفتن مجموعه‌اي از قوانين انعطاف‌پذير.

در ماه دسامبر گذشته، استيون هاوکينگ، فيزيکدان برجسته بريتانيايي هشدار داده بود که پيشرفت هوش مصنوعي ممکن است به معناي خاتمه حيات انساني آنگونه که ما مي‌شناسيم باشد چرا که بشر محدويت‌هاي زيست‌شناختي دارد که ربات‌ها ندارند. اما به نظر مي‌رسد که نگراني هاوکينگ سد راه اين گروه از دانشمندان در پروژه ذهنيت عميق گوگل و پروژه يادگيري رباتيک مايکروسافت نيست.