کد خبر: ۸۶۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۶۵

جنجال در شمیرانات

 در آبان‌ماه سال ۱۳۹۱ تصویب شد که روستاها، مزارع و مکان‌های دربندسر، شمشک، دورود و جیرود از توابع دهستان رودبار قصران شمیرانات با یکدیگر ادغام و از این پس به عنوان شهر شمشک شناخته شود.

«قانون» با این مقدمه نوشت: طبق نقشه رسمی‌ وزارت کشور، وسعت دربندسر سه برابر مجموع روستاهای شمشک، دورود و جیرود است و جمعیت آن هم تقریبا برابر مجموع محلات دیگر و تمام منابع آب شهر و تقریبا سه‌چهارم مراتع آن متعلق به دربندسر است؛ موضوعی که باعث شده این سوال در ذهن اهالی دربندسر شکل بگیرد که چرا نام شهر باید شمشک باشد؟

در فضای مجازی کمپینی در اعتراض به این نام‌گذاری شکل گرفته و با کمی‌دقت به شعارهایی که با رنگ روی در و دیوار خانه‌ها نوشته شده می‌توان به تنشی که آرام آرام زیر پوست شهر تازه شکل می‌گیرد، پی برد.

در این‌باره با عزت‌الله خان‌محمدی، فرماندار شمیرانات، گفت‌وگو کردیم:

* برخی ساکنان دربندسر از تنشی که در ارتباط با نام شهر شکل گرفته خبر می‌دهند. این نام‌گذاری بر اساس چه سیاست و روندی صورت گرفته است؟

حدود شش یا هفت روستا تجمیع شده‌اند. شورای شهر همان موقع لایحه را به عنوان شهر «شمشک و دربندسر» مطرح کرد. اینکه به چه نحوی عمل شد من بی‌اطلاعم اما سرانجام به عنوان شمشک مصوب و ابلاغ شد که پس از آن به طور مکرر گزارش‌هایی دریافت کردیم مبنی بر رضایت نداشتن ساکنان دربندسر و دیگر روستاها و درخواست‌هایی هم دریافت کردیم مبنی بر اضافه‌شدن نام دربندسر به نام شهر با توجه به اینکه از قبل هم بنا بوده چنین باشد. پس از آن بر همین مبنا طوماری تهیه شد و شورای شهر شمشک درخواست رسمی‌اعلام کرد که دربندسر به نام شهر اضافه شود. این نامه به استانداری منتقل شد و استانداری نیز به وزارت کشور منتقل کرد. اولین مصوبه شورای اسلامی‌شهر، تغیر نام شهر به «شمشک و دربندسر» بود که در کمیسیون انطباق نیز مورد تایید قرار گرفت ولی در طول دو سال گذشته هنوز اقدامی‌ از سوی وزارت کشور برای اجرایی‌شدن آن صورت نگرفته است و اگر تاکید کنند نام شهر به شمشک و دربندسر تغییر خواهد کرد.

* معترضان به این نام‌گذاری می‌گویند چه نیرویی باعث شده بدون درنظر گرفتن خواست مردم و بی‌توجه به تنش‌زا بودن مسئله، چنین تصمیمی‌ در مورد نام یک شهر گرفته شود؟

یک سال و نیم است که مسئولیت فرمانداری را به عهده گرفته‌ایم و در زمان دولت پیشین این اتفاق افتاده بود. آن موقع اگر کارشناسی درست انجام می‌شد، این شکاف اجتماعی و اختلافات به وجود نمی‌آمد. به نظر من دوستانی که مسئولیت داشتند و کار کارشناسی می‌کردند پختگی لازم را نداشته‌اند و همه فاکتورها و المان‌های لازم در نظر گرفته نشده است. از جهت حیطه کاری خودم، گذشته را نمی‌خواهم نبش قبر کنم و کالبد شکافی کنم. تنها می‌توانم بگویم نگاه کارشناسی مطلقا در کار نبوده است. اگر فرآیند کارشناسی درست انجام شده بود، حتما اتفاق مبارکی می‌افتاد که هیچکس هم مدعی و معترض نباشد یا اعتراضات کمتری رخ می‌داد.

* نظرتان درباره انتخاب یک نام سوم برای شهر چیست؟

این را من پیش‌تر با دوستان شورا و شهردار محترم مطرح کرده‌ام. اما آنچه مسلم است دو نام شمشک و دربندسر در میان فرهنگ عامه در منطقه و استان و کشور خیلی جا افتاده است و مردم هم به واسطه علاقه به حفظ نام و سنن و ادبیاتشان، به این اسامی‌علاقه‌مند هستند. البته این توافق برای نام جدید اتفاق قشنگ‌تری خواهد بود و ما اعلام می‌کنیم در صورت توافق و خواست اکثریت مردم این موضوع نامی‌ غیر از «شمشک و دربندسر» از طرف استانداری قابل پیگیری است.

* نظرتان در مورد «کمپین تغییر نام شهر» با هدف جلوگیری از تفرقه میان مردم این دو روستا به عنوان یک حرکت مدنی در فضای مجازی چیست؟

فرصت نکرده‌ام بازدید کنم. یک موقع ما دنبال یک تحرک اجتماعی هستیم. کمپین شاید بتواند مسیر پیگیری باشد اما این اظهارات آنجایی که مبادی ذی‌ربط قانونی وجود دارد باید از راه این مبادی رخ بدهد. یعنی به تنش کمک نکند. حرکت کمپین از طرف هرکس و هر تفکر اگر بخواهد مغایر با وحدت مردمی‌ باشد من این را مذموم می‌دانم و ستوده نیست. اگر به واقع در جهت اتفاق و اتحاد مردم باشد این مثبت است. کانال پیگیری، کانال دستگاه‌های سیاسی یعنی فرمانداری، استانداری و وزارت کشور است. این مسیر درست است و من توصیه می‌کنم این مسیر در پیش گرفته شود.

* درخواست تغییر نام شهر را چگونه و از چه نهادی می‌شود پیگیری کرد؟ آیا شما پیگیر هستید؟

اداره کل تقسیمات کشوری وزارت کشور در این حوزه عمل می‌کند و آنها به عنوان منبعی که می‌توانند بررسی نهایی را برای تصویب به دولت ببرند، جوابگو هستند. ما مایلیم خواسته مردم محقق شود و «شمشک و دربندسر» توامان اطلاق بشود. این روند در حال پیگیری است و فرآیندش باید طی شود. آنچه بر اساس قانون تصویب شود برای همه لازم‌الاجراست.