کد خبر: ۸۶۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۰۰

مردِ همیشه دلواپس مذاکرات هسته ای: روز به روز به توافق بد نزدیک‌تر می‌شویم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش از دولت فعلی اجازه داده نمی‌شد هر بازرسی از آژانس اجازه بازرسی داشته باشد چرا که بسیاری از اینها جاسوس هستند اما در توافق ژنو مجوزهایی به این بازرسان غیرقابل اعتماد داده شد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: پیش از دولت فعلی اجازه داده نمی‌شد هر بازرسی از آژانس اجازه بازرسی داشته باشد چرا که بسیاری از اینها جاسوس هستند اما در توافق ژنو مجوزهایی به این بازرسان غیرقابل اعتماد داده شد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (3 خرداد 94)، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 گفت:‌ در توافقات صورت گرفته در لوزان آنچه که منافع ملت را تأمین کند دیده نمی‌شود. در لوزان بحث فردو، نطنز و اراک مطرح شده است و موضوع تحقیق و توسعه بسیار نادر و محدود شده و قیودی برای تحقیق و توسعه در بحث سانتریفیوژها ذکر شده که این قیود تقریباً تحقیق و توسعه در بخش سانتریفیوژها را نادیده گرفته است.

وی افزود: در زمینه نظارت‌ها مباحث نگران‌کننده‌ای مورد توافق قرار گرفته پیش از دولت یازدهم اجازه داده نمی‌شد که به هر مرکزی، آژانس نظارت داشته باشد و به هر مأموری به عنوان مأمور آژانس اجازه نظارت از این مراکز داده نمی‌شد، چراکه بسیاری از این بازرسان جاسوس هستند و اطلاعات شهدای هسته‌ای ما را همین بازرسان به سرویس‌های جاسوسی دادند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متأسفانه در توافقنامه ژنو 12-11 مجوز نگران کننده‌ای از طرف تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان به آژانس و مأمورینی که قابل اعتماد نیستند داده شد که ارائه اطلاعات در مورد برنامه‌های ایران نسبت به تأسیسات هسته‌ای، ارائه اطلاعات نسبت به ساختمان‌های موجود در هر سایت هسته‌ای، میزان و سطح فعالیت‌ها، معادن اورانیوم، کارخانه‌های تولید اورانیوم، مواد منبع، طراحی رآکتور اراک، اعمال پادمان نسبت به رآکتور اراک، دسترسی روزانه به دوربین‌های ناظری که آفلاین هستند برای راستی‌آزمایی اطلاعات معین، موقت و سرزده؛ بازدیدهای فیزیکی و بازدیدهای بدون اطلاع، دسترسی مدیریت شده به کارخانه مونتاژ سانتریفیوژ، از این جمله است.

به نوشته فارس، نبویان خاطرنشان کرد: در بیانیه لوزان وضعیت از این هم بدتر شده و از جمله پروتکل الحاقی مورد توافق قرار گرفته است، اما آنچه که بسیار نگران‌کننده است این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که باید تمام دانشمندان هسته‌ای ایران باید در اختیار آژانس قرار گیرند که بند 7 بیانیه لوزان بر آن تأکید دارد که بر روی آن توافق صورت گرفته است.

وی افزود: در بند 58 بیانیه لوزان باید مراکز و تجهیزات نظامی، موشک‌ها و متخصصین نظامی نیز در اختیار آژانس قرار گیرد. این بخشی از همان مسائلی است که مورد توافق قرار گرفته است.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بحث تحریم‌ها آنچه که باید به آن عمل شود این است که طبق مستندات اتحادیه اروپا قانون مصوب تحریم را لغو نمی‌کند، بلکه اجرای آن را لغو می‌کند و دیگر اینکه همه تحریم‌ها مشمول این لغو نیستند بلکه تحریم‌های مرتبط با بخش هسته‌ای لغو می‌شود و از این گذشته همه تحریم‌های مرتبط با بخش هسته‌ای هم لغو نمی‌شود و بخشی از آنها اجرا نخواهد شد و لغو این تحریم‌ها مشروط بر این است که اولاً ایران مراکز نظامی و متخصصان و دانشمندان خود را در اختیار آنها قرار دهد و قلب رآکتور اراک را منهدم کند و ثانیاً آژانس آن را تأیید کند.

نبویان خاطرنشان کرد: در مورد تحریم‌های آمریکا تصریح دارد که آمریکا تحریم‌های خود را لغو نمی‌کند، بلکه موقتاً این تحریم‌ها را متوقف می‌کند و همه تحریم‌ها هم مشمول این بخش نمی‌شود، بلکه اجرای بخشی از تحریم‌های هسته‌ای موقتاً آنها قطع می‌شود که این بخش مشروط به 2 شرط دیگر نیز هست که اولاً ما همه اقدامات را انجام دهیم و ثانیاً این اقدامات به تأیید آژانس برسد.

وی افزود: در بحث شورای امنیت وضع از این هم نگران‌کننده‌تر است. قرار است قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت با 3 هدف صادر شود. اولاً خود ما پیشنهاد می‌دهیم که همه این محدودیت‌ها یک الزام بین‌المللی پیدا کند، یعنی در فردو غنی‌سازی انجام نشود، قلب اراک منفجر شود، فعالیت نطنز کم شود، تحقیق و توسعه نزدیک به صفر باشد و نظارت بر دانشمندان یک الزام بین‌المللی باشد.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت:‌نکته دوم این است که قرار است این قطعنامه جدید، قطعنامه‌های شورای امنیتی که درمورد هسته‌ای است را ملغی کند. در 4 قطعنامه‌ای که در مورد تحریم‌ها صادر شده سه چهارم تحریم قطعنامه‌ها مرتبط با هسته‌ای نیست و مجدد بازخواهد گشت.

نبویان خاطرنشان کرد: هدف سوم این است که بناست تا محدودیت‌های جدیدی در این قطعنامه گنجانده شود و الزام بین‌المللی پیدا کند و آن زنجیره تأمین و دادن اطلاعات مواد 2 منظوره است. ما هیچ ماده‌ای در کشور نداریم که 2 منظوره نباشد. به عنوان مثال لپ‌تاپ هم در منزل و هم در مراکز هسته‌ای استفاده می‌شود.

وی در پایان گفت: متأسفانه ما روز به روز به توافق بد نزدیک‌تر می‌شویم و امیدواریم مذاکره‌کنندگان ما به این نکات توجه داشته باشند.