کد خبر: ۸۶۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۳۵

اکونومیست: دوران آرامش عربستان در حال پایان است


هفته نامه انگلیسی اکونومیست در گزارشی تحلیلی از اوضاع یمن و تهاجم نظامی عربستان به این کشور،نوشت: دوران آرامش عربستان در بحبوحه آتش و آشوب کشورهای همسایه اش به سر آمده است و این کشور در آستانه التهاب و تنش های فرقه گرایانه قرار دارد.

این نشریه انگلیسی در ادامه می افزاید: عربستان تا چندی پیش کم و بیش از تیررس جنگ ها و کشتار و خونریزی هایی که در مجاورت خود در کشورهای عراق، سوریه و یمن جریان دارد مصون مانده بود اما دیگر آن روزگار خوش بسر آمده است.

جمعه گذشته یک فقره بمب گذاری در مسجد 'امام علی ' شهر'قطیف ' واقع در شرق عربستان رخ داد که در اثر آن دست کم 20 تن کشته و تعداد بیشتری مجروح شدند.

گروه 'داعش ' مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و تهدید کرده است که شیعیان سرزمین پادشاهی عربستان را هدف حملات خود قرار خواهد داد.

عربستان دارای 8/2 میلیون شیعه است که حدود 10 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می دهد.

اگر ادعای 'داعش ' حقیقت داشته باشد، این مسئله موید آن است که موج خشونتهای فرقه گرایانه در خارج از مرزهای شمال و جنوب عربستان درحال رخنه به درون پادشاهی و در نقطه ای است که داعش اینک آن را استان 'نجد' می خواند.

بر پایه این گزارش، 'داعش' که به تازگی شهر 'الرمادی' عراق و شهر ' تدمر ' سوریه را به مجموع متصرفاتش افزوده، اینک گویی در رویای گسترش توسعه طلبی هایش می باشد و بمب گذاری عربستان مصداق این مدعاست.

'تدمر' نمایشگاه طبیعی شماری از عالی ترین ویرانه های تاریخی جهان است.

به نوشته این روزنامه،تا این لحظه، داعش هنوز حضوری آشکار در پادشاهی عربستان نداشته اما اعلام کرده است که این کشور را هم در تیررس اهدف آینده خود دارد.

نوامبر گذشته یک نوار صوتی منتشر شد که در آن مردی که گفته می شود 'ابوبکر البغدادی ' رئیس گروه داعش است، پیروانش را به 'طغیان خشونت جهادی ' فرا خوانده و امتداد دامنه خلیفه گری اش را به انضمام سایر متصرفاتش؛ تا عربستان اعلام می کند.

به گزارش اکونومیست، حادثه مسجد 'امام علی' قطیف؛ مرگبارترین حمله در میان یک سری حملاتی است که تا به حال علیه شیعیان، نیروهای امنیتی و غربی ها در عربستان صورت گرفته است.

همچنین نوامبر گذشته جمعی از شیعیانی که در آئین عزاداری 'عاشورا' شرکت کرده بودند، بدست افرادی مسلح کشته شدند.

دولت سعودی به دنبال آنکه تهدیدهایی مبنی بر هدف قرارگرفتن تاسیسات نفتی و مراکز خرید دریافت کرد؛ ترتیبات امنیتی را تشدید کرد.

پادشاه جدید عربستان 'ملک سلمان' جنگی را در همسایگی خود یمن؛ علیه مردم این کشور به راه انداخته است. یکی از فعالان شیعه مذهب ساکن لندن دراین باره می گوید: 'هدف جنگ یمن، شیعان عربستان می باشند و این شیعیان درحال تبدیل شدن به هدف نرم هستند '.

از مصادیق ملتهب شدن فضا در جامعه شیعیان عربستان، مراسم تدفین اموات آنهاست که در ماهیت خود امکان اوج گرفتن تظاهرات اعتراض آمیز علیه رژیم سعودی را دارد.

اکونومیست در عین حال اضافه می کند: وضعیت و شرایط پادشاهی عربستان برای مقابله با تهدیدهای امنیتی داخل کشور، بهتر از هر کشور دیگری است. 'محمد بن نایف' وزیر کشور که اخیرا به ولیعهدی برگزیده شد، در دهه 2000 جریان بمب گذاریهای القاعده را در این کشور بشدت تار و مار کرد و از آن هنگام همکاری نزدیکی با غرب دارد.

' این کشور یک برنامه تجدید قوا در دست اجرا دارد که در پایان دوره های آموزشی آن، همه فارغ التحصیلان طبق برنامه ریزی های انجام گرفته ازدواج کرده و رقم بسیار قابل توجهی پاداشهای نقدی دریافت می کنند. عربستان میلیونها دلار صرف مجهز ساختن سیستم های ردیابی وشناسایی دستگاه امنیتی کشور به پیشرفته ترین فناوری ها کرده است تا با کمک آن همه گروهها و افراد دردسر ساز را در کشور شناسایی کند. شهروندانی که خواستار آزادی بیان هستند نیز از اهداف این عملیات تجسسی اند.'

' دسامبر گذشته، دولت عربستان نزدیک به 100 نفر را که مظنون به عضویت در داعش بودند بازداشت و چندین توطئه ترور را نیز خنثی کرد.

این مطلب می افزاید: منتقدان حاکمیت عربستان معتقدند این رفتارها اقداماتی سطحی است و خاندان سلطنتی تقریبا هیچ کاری برای برخورد ریشه ای با تفکر افراط گرایی و ناشکیبایی در کشور انجام نداده است.

آئین 'وهابیت'، مذهب رسمی کشور است که ایدئولوژی آن بسیار به تفکرات 'داعش' نزدیک است.

اکونومیست افزود: در سالهای اخیر مقداری از تبعیض روا داشته شده علیه شیعیان در سطح کشور تعدیل شده است اما در کل شیعیان در این حاکمیت مورد ظن و بدبینی هستند و نه تنها شیعیان، بلکه سنی هایی هم که مدعی اند برای ایران کار می کنند با ظن و بدبینی نگریسته می شوند.

به نوشته این روزنامه: شیعیان عربستانی گلایه دارند که در مسایل اجتماعی همچون اشتغال بشدت مورد تبعیض واقع می شوند. رهبران شیعه بازداشت می شوند که شاخص ترین آنها (شیخ) ' نمر النمر ' روحانی برجسته است که احقاق حقوق شیعیان را مطالبه می کند. صدور حکم اعدام این روحانی توسط دادگاهی در عربستان؛ تظاهراتی را در شهرهای مختلف عربستان ایجاد کرد.

' تبلیغات ضد شیعی در عربستان به اوج خود رسیده است و حتی جمعی از روحانیون در منبرها خطابه های آتشین ضد شیعی را تبلیغ می کنند بدون آنکه وحشت از دستگیر شدن داشته باشند.
*ایرنا