کد خبر: ۸۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۵۶

حضور ايران در نبرد «بيجي» عراق

 پيشروي نيروهاي شيعه و ارتش عراق به سمت مواضع داعش در رمادي، حضور ايران در نبرد بيجي در عراق، توطئه داعش براي ترور رئيس‌جمهور آلمان، منافع مشترک عربستان و رژيم اسرائيل و تقدير نتانياهو از جان کري به سبب حمايت از زرادخانه هسته‌اي رژيم اسرائيل، از جمله مهم‌ترين موضوعاتي است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش تابناک، خبر اقدامات نيروهاي شيعه و ارتش عراق در مقابل داعش در نبردهاي استان انبار، مهم‌ترين موضوعي است که امروز مورد توجه شماري از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. خبرگزاري «رويترز» مي‌نويسد، نيروهاي نظامي شيعه و همچنين ارتش عراق، روز شنبه ضد حمله‌اي را عليه تروريست‌هاي داعش در نزديکي رمادي ترتيب دادند که هدف از آن، بازپس‌گيري مناطق تصرف شده توسط تروريست‌ها بوده است. به گفته مقامات محلي، صد‌ها نيروي شيعه که هفته گذشته در نزديکي رمادي گرد آمده بودند، اکنون پيشروي خود به سمت مناطق تحت کنترل داعش را آغاز کرده‌اند. خبرهايي از وقوع درگيري و تبادل آتش ميان نيروهاي شيعه و تروريست‌هاي داعش نيز مخابره شده است. اين تحرکات مقدمه عمليات اصلي براي آزادسازي رمادي در نظر گرفته مي‌شود.

در همين حال، مقامات نظامي آمريکا از ورود ايران به درگيري‌ها در يکي ديگر از نقاط عراق سخن گفته‌اند. به نوشته «گاردين»، مقامات وزارت دفاع آمريکا گفته‌اند، ايران به نبرد براي بازپس‌گيري يک پالايشگاه مهم عراق از دست داعش وارد شده ‌که اين ورود در شکل اعزام محدود نيرو در واحد توپخانه و ديگر تسليحات سنگين بوده است. دو مقام آمريکايي اشاره کرده‌اند، نيروهاي ايراني طي روزهاي اخير، نقش بسيار مهمي در عمليات پالايشگاه «بيجي» داشته‌‌اند که اين نقش آفريني در هماهنگي با نيروهاي نظامي شيعه عراقي بوده است. يکي از اين مقامات گفته، ايراني‌ها در بخش توپخانه، سامانه‌هاي راکتي ۱۲۲ ميلي‌متري، شناسايي و استفاده از پهپاد‌ها فعال هستند.

اين در حالي است که گفته مي‌شود، داعش به جز عراق و سوريه، فعاليت‌هاي خود را در راستاي عضوگيري در برخي ديگر از کشور‌ها نيز شدت بخشيده است. به نوشته «عرب نيوز»، فرمانده نيروهاي بين‌المللي در افغانستان گفته، داعش فعالانه در حال عضوگيري در افغانستان است؛ هرچند هنوز بخش عملياتي خود را در اين کشور فعال نکرده است. به گفته ژنرال جان کمپل، داعش با ‌استراتژي پيچيده خود در شبکه‌هاي اجتماعي، اقدام به عضوگيري از ميان اعضاي طالبان افغانستان و پاکستان مي‌کند که از عدم موفقيت تلاش‌هاي خود طي ده سال اخير براي براندازي دولت کابل ناخرسند هستند. وي اين موضوع را سبب نگراني دانسته است. برخي مقامات افغانستان مي‌گويند، داعش در بخشي از مناطق اين کشور وارد فاز عملياتي نيز شده است.

در مطلبي ديگر درباره داعش، رسانه‌هاي آلماني از افشاي توطئه اين گروه براي ترور رئيس‌جمهور آلمان خبر داده‌اند. روزنامه «برلينر مورگن پست» اعلام کرده پليس اين کشور يک مظنون ۲۷ ساله که گفته مي‌شود، از افراد رده بالاي گروه تروريستي داعش است و قصد داشت، همراه دو همدست ديگر خود يواخيم گوک، رييس جمهوري آلمان را به قتل برساند در سوئيس بازداشت کرده است. اين متهم که در ۲۱ مارس ۲۰۱۴ در شهر شاوفهاوزن سوئيس دستگير شد و هنوز در آن کشور در وضعيت بازداشت قبل از محاکمه است. مظنون در عين حال متهم است به اينکه براي اجراي اقدامات جنايتکارانه خود حتي مواد منفجره و گازهاي سمي نيز جمع‌آوري و در مکاني خاص ذخيره کرده بود.

اما در ميان ديگر مطالب، روزنامه اسرائيلي «معاريو» از منافع مشترک ميان رژيم اسرائيل و عربستان سعودي سخن گفته و مي‌نويسد، وجود اين منافع سبب خواهد شد عربستان بيش از هر زمان ديگري به فکر نزديکي با اسرائيل بيفتد. به عقيده اين روزنامه، کم توجهي آمريکا به کشورهاي عرب حوزه خليج فارس و توافق قريب الوقوع هسته‌اي بين آمريکا و ايران باعث مي‌شود تا رياض و تل آويو بيش از گذشته به فکر توسعه و گسترش روابط فيما بين يکديگر باشند. اين روابط و منافع مشترک سعودي و اسرائيلي حتي مي‌تواند به مرحله ايجاد ائتلاف بينجامد. معاريو به نقل از يک منبع عالي رتبه سعودي که نخواست نامش فاش شود، چنين تحليل را بيان مي‌کند که کشورهاي عرب حوزه خليج فارس از شکل‌گيري توان بالاي اقتصادي بسيار عظيم از سوي ايران نگران هستند، هم اکنون همه منتظر توافق هسته‌اي هستند.

در ‌‌نهايت، روزنامه «هاآرتص» از تقدير نخست وزير رژيم اسرائيل از دولت آمريکا به سبب حمايت از زرادخانه هسته‌اي اين رژيم خبر داده است. به نوشته اين روزنامه، بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي از دولت امريکا به علت حمايتش از اسرائيل در ادامه سياست ابهام درباره در اختيار داشتن تنها زرادخانه اتمي در خاورميانه قدرداني کرد. نتانياهو از دولت امريکا و شخص جان کري به علت حمايت از اسرائيل در نشست بازنگري پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي ۲۰۱۵ که در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک برگزار شد، تشکر کرد. در اين نشست، امريکا پيشنهادي را وتو کرد که بر اساس آن، دبير کل سازمان ملل موظف مي‌شد، نشستي بين‌المللي را براي ايجاد خاورميانه‌اي عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي تا ماه مارس سال ۲۰۱۶ ميلادي ترتيب دهد.