کد خبر: ۸۶۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۲

مسابقه نفت و طلا در کاهش قيمت

  هفته گذشته طلاي سياه و فلز زرد رنگ در بازارهاي جهاني وارد مدار نزولي شدند.

بازارهاي جهاني در تعطيلي پايان هفته به سر مي برند. فردا در آغاز هفته نوسانات از سر گرفته خواهد شد. بررسي تغييرات قيمت در هفته اي که سپري شد نشان مي دهد که نفت و طلا به عنوان اصلي ترين شاخص هاي بازارهاي جهاني با کاهش قيمت مواجه شده اند اما شايد تحولات اخير در سوريه، عراق و يمن در هفته پيش رو بر قيمت ها تاثيرگذار باشد.

در هفته هاي ماقبل روند ديگري در بازارهاي جهاني حاکم بود. کاهش ارزش دلار که دو هفته پيش با انتشار آمارهاي اقتصادي آمريکا نمايان شد، بازارهاي جهاني طلا و نفت را به سمت افزايش قيمت سوق داده بود اما هفته گذشته شرايط تغيير کرد تا اين دو شاخص نيز تغيير جهت دهند.

قيمت نفت در هفته گذشته ۲.۱ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۶۵.۳۷ دلار در هر بشکه رسيد.

تقويت ارزش دلار و برداشت سود از سوي سرمايه‌گذاران در آستانه آغاز تعطيلات طولاني روز يادبود در آمريکا از دلايل اين کاهش قيمت اعلام شده است.

همچنين نگراني‌هايي در مورد اينکه تعداد کمتري از سکوهاي نفتي آمريکا از فعاليت خارج شوند بر قيمت نفت تاثير داشته است. بر اساس آمارهاي بيکر هيوز، اين هفته تنها يک عدد از دکل‌هاي نفتي آمريکا از فعاليت خارج شد که قوي‌ترين نشانه براي پايان يافتن رکود فعاليت‌ سکوهاي نفتي آمريکا طي نزديک به 6 ماه گذشته به شمار مي‌رود.

نفت خام آمريکا طي هفته گذشته 3 سنت افزايش يافت و دهمين هفته متوالي افزايشي خود را ثبت کرد.

پس از اينکه جانت يلن رئيس بانک مرکزي آمريکا اعلام کرد که انتظار دارد اين بانک نرخ بهره بانکي را امسال افزايش دهد، دلار در نزديکي بالاترين رقم در يک ماه گذشته مبادله شد.

کارستن فريتچ تحليلگر ارشد نفت و کالاهاي اساسي در کامرزبانک فرانکفورت در اين‌باره گفت، هيچ‌کس نمي‌خواهد که در آستانه تعطيلات، معامله بزرگي انجام دهد از اينرو رزروها چند برابر شده است.

قيمت طلا در هفته گذشته

قيمت طلا طي هفته گذشته 16.88 دلار کاهش يافت و بدترين هفته کاهشي خود در 4 هفته گذشته را ثبت کرد. قيمت طلا در آخرين روز کاري بازارهاي جهاني به 1206 دلار رسيد که علت اصلي آن تقويت ارزش دلار اعلام شده است.

قيمت طلا در هفته گذشته 1.4 درصد کاهش يافت که بيشترين کاهش از هفته منتهي به 24 آوريل به شمار مي‌رود.

ارزش دلار اين هفته در برابر سبدي از ارزها بيش از 2 درصد افزايش يافت و نوار کاهشي 5 هفته گذشته خود را پاره کرد.

ادوارد مير تحليلگر اف‌سي استون در اين‌باره گفت، پس از انجام معامله‌اي، ما هنوز دوست داريم شاهد تقويت بيشتر طلا باشيم. هيچ روند مشخصي در مورد جهت حرکت قيمت طلا وجود ندارد.

روند افزايشي قيمت طلا با تقويت دلار کنترل و با تضعيف يورو تقويت شد. ارزش يورو در هفته گذشته به علت سرعت گرفتن چاپ پول از سوي بانک مرکزي اتحاديه اروپا براي خريد اوراق قرضه دولت‌ها کاهش يافت.

اما قيمت‌ها به علت وجود ديدگاه‌هايي مبني بر اينکه بعيد است فدرال رزرو نرخ بهره بانکي را در نشست آتي خود در ماه ژوئن افزايش دهد، تاحدي تقويت شد.

ذخاير گلدتراست، بزرگ‌ترين صندوق سرمايه‌گذاري طلا در جهان، در روز چهارشنبه به کمترين ميزان در 4 ماه گذشته کاهش يافت.

کاهش قيمت طلا در بازارهاي جهاني موجب شد تا بهاي سکه و طلا در بازار ايران نيز با کاهش مواجه شود. هر سکه تمام بهار آزادي در ايران تا 933 هزار تومان پايين آمده است.
*صداي اقتصاد