کد خبر: ۸۶۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۷۸

قالیباف در محکمه بهشت

روز گذشته صحن شورای شهر، روز بحث‌برانگیزی را پشتِ سر گذاشت؛ روز سؤال از قالیباف. ابوالفضل قناعتی، عضو شورا  مقابل محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران و فرمانده سابقش، قرار گرفت و توضیحات او قانعش نکرد. اگر قناعتی بتواند ۱۰ عضو شورا را با خود همراه کند تا دو هفته آینده، جلسه استیضاح شهردار تهران برگزار می‌شود؛ اتفاقی که البته، در گرو امّا ‌و ‌اگر‌هایی است.

قالیباف که تا هفته گذشته عنوان می‌کرد تخلفی در هتل اسپیناس رخ نداده است، روز گذشته گفت: ۳۰۰ متر تخلف در بنای اسپیناس شهرک غرب، ناچیز است، اما قناعتی یک‌باره برگ جدیدی رو کرد و از ۱۰ هزار متر تخلف سخن گفت؛ موضوعی که تعجب و واکنش اعضای شورای شهر را در پی داشت. قناعتی یک هفته فرصت دارد اسناد تخلفات را جمع‌آوری و دیگر اعضا را برای استیضاح قانع کند یا اینکه موضوع را مسکوت بگذارد. در جلسه طرح سؤال قناعتی، البته صحن شورا روال معمول و قانونی جلسات طرح سؤال را طی نکرد؛ براساس قانون فرد تذکر‌دهنده و طراح سؤال، سؤالش را مطرح می‌کند، پاسخ‌گو، پاسخ می‌گوید و سپس طراح عنوان می‌کند، قانع شده است یا نه! اما مهدی چمران، رئیس شورای شهر، به ۱۸ عضو دیگر شورای شهر هم اجازه صحبت درباره سؤال را داد و اعضا نظرات متنوع خود را بیان کردند.

براساس گزارش سایت شورای شهر تهران، قناعتی به تخلفات صورت‌گرفته در هتل اسپیناس اشاره کرد و افزود: تخلفات صورت‌گرفته در هتل اسپیناس به این شرح است؛ اولین تخلف این پرونده مربوط‌به پلاک و شناسه ساختمان است. به مجرد اینکه ما به ساختمان مراجعه کردیم، روشن شد پلاک و شناسه مشخصی وجود ندارد و پلاک روی ساختمان، مربوط‌به ساختمانی در شهرآرا بود. عضو هیأت‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: تخلف بعدی مربوط‌به مجوز‌های کمیسیون ماده ۵ با توجه به پهنه تعریف‌شده در این محدوده است؛ براساس رأی اولین کمیسیون ماده ۵، این ساختمان می‌بایست در هشت طبقه از زیر زمین به بالا ساخته می‌شد که در رأی دوم کمیسیون ماده ۵، به ۱۶ طبقه از روی همکف و نیم‎طبقه تبدیل ‌شد.

وی ادامه داد: بنابه درخواست شهردار منطقه، کمیسیون سوم ماده ۵، رأی به ۱۷ طبقه از روی هم کف و نیم‌طبقه می‌دهد. یکی از ایراداتی که از این به ‌بعد در ساختمان مشاهده می‌شود این است که هیچ جایی در رأی کمیسیون ماده ۵، اشاره‌ای به نیم‌طبقه نشده است و اولین تخلف ساخت این نیم‌طبقه به‌صورت یک طبقه کامل با مساحت ۵ ۱۱۷ مترمربع است، به بیان دیگر کمیسیون ماده ۵، اجازه نیم‌طبقه اول را نداده است. قناعتی گفت: دومین تخلف ساخت طبقات ۱۸، ۱۹ و ۲۰ است که براین‌اساس شهردار منطقه بدون مجوز کمیسیون ماده ۵، جلسه‌ای می‌گذارد و مجوز این طبقات را صادر می‌کند. این درحالی است که خود شهردار حق ندارد چنین کاری انجام دهد.

قناعتی همچنین به ساخت استخر در طبقه ۲۰ این هتل اشاره کرد و گفت: ساخت استخر در طبقه ۲۰ با توجه به اینکه قبلا در طبقات زیرزمین پیش‌بینی شده بود، خود سؤال‌برانگیز است که البته گفته‌اند اینجا استخر نیست و یک برکه است. بعد از بخش اول سخنان قناعتی شهردار تهران، محمد‌باقر قالیباف، برای ارائه پاسخ پشت تریبون رفت. شهردار تهران به ابهامات مطرح‎شده پاسخ داد و گفت: سؤال و استیضاح حق قانونی اعضای شوراست، چرا برخی این موضوع را سیاسی و جنجالی‌ می‌کنند. شهردار تهران با بیان اینکه اگر کمیسیون ماده ۱۰۰، درباره تخلفات، حکم تخریب دهد، ما نیز آن را تخریب خواهیم کرد، گفت: از اینکه نمایندگان شورا، حساسیت‌های لازم را در این رابطه دارند تشکر می‌کنیم، اما مدیران میانی ما در این زمینه کم‌کاری و کوتاهی نکردند. ۳۰۰ متر تخلف در ۶۹ هزار مترمربع بنا، یعنی تخلف در حد دهمِ درصد که امری طبیعی است.  ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران، در پاسخ به شهردار تهران گفت: ما با ساخت هتل و شهرسازی و پویایی مشکلی نداریم، مشکل ما حرکت‌نکردن بر‌اساس ضوابط و مقررات است. ما نباید فرا‌تر از قانون وارد این حوزه شویم.

درحال‌حاضر بحث ۳۰۰ متر تخلف نیست، بلکه هزارو ٣٠٠ متر تخلف است. آن ۳۰۰ متر متعلق‌به دو سال گذشته بوده که عدم خلافی آن نیز صادر شده است. پرونده کمیسیون ماده ۱۰۰ این بنا، هزارو ٣٠٠ متر است. وی با اشاره به اینکه اگر مهلتی یک‌هفته‌ای به من داده شود، نقشه‌برداران مشخص می‌کنند در این بنا، ۱۰ هزار متر اشتباه صورت گرفته است و نقشه عدم خلافی مربوط به دو سال گذشته است. قناعتی تأکید کرد: من مشکلی با تعداد طبقات این هتل ندارم، اما مجوز ساخت طبقات ۱۸ و ۱۹ را شهرداری صادر کرده است و شهردار منطقه این حق را ندارد و باید کمیسیون ماده ۵، این مجوز را صادر کند. ابوالفضل قناعتی در ادامه باز بر مواضع خود تأکید کرد و گفت: با تمام این تفاسیر چرا ما باید اجازه تخلف بدهیم و بعد بخواهیم جلوی آن را بگیریم. نظام چقدر باید پاسخ‌گوی ندانم‌کاری امثال من باشد. در هتل اسپیناس سه طبقه غیرمجاز ساخته شده است؛ سه طبقه‌ای که عیان و آشکار است و ببخشید این سه طبقه خر‌پشته نبوده است که بخواهیم از کنار آن راحت بگذریم. شهردار تهران خطاب به قناعتی گفت: اگر تخلفی برای من محرز شود، بی‌چون‌و‌چرا با متخلف برخورد خواهم کرد، منتها ابتدا باید متقاعد شوم. این دومین‌بار است که شهردار تهران برای پاسخ به سؤال رسمی یکی از اعضا به صحن غیرعلنی شورا می‌آید.

سال گذشته هم اواخر اردیبهشت‌ماه بود که محمد‌باقر قالیباف برای شرکت در جلسه طرح سؤال رحمت‌الله حافظی، به شورا آمد. دومین سؤال از شهردار هم از سوی یک عضو اصولگرای شورا پرسیده شد. با وجود آنکه قناعتی اعلام کرده است در صورت قانع‌نشدن موضوع استیضاح را دنبال می‌کند، به‌نظر می‌رسد او در این راه چندان موفق نخواهد بود. ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با «شرق» درباره ۱۰ هزار متر تخلف بحث‌برانگیزی که مطرح کرده است، گفت: تاکنون پنج هزار متر آن برای من مسجل شده است و مطمئنم با انجام نقشه‌برداری، پنج هزار متر دیگر هم محرز می‌شود. وی افزود: من به روند برگزاری جلسه انتقاد دارم. اعضا به شکلی از من سؤال می‌پرسیدند، انگار قرار است من استیضاح شوم، ضمن اینکه صحبت‌کردن ۱۸ عضو شورا در جلسه طرح سؤال، خلاف رویه شورا بود؛ امری که با اجازه رئیس شورا انجام شد.

او با اشاره به انتصاب شهردار وقت منطقه، عابد ملکی، به‎سمت شهرداری منطقه ۱۲، گفت: تخلف این فرد برای ما محرز است و شهردار هم گفته اگر برای او هم محرز شود، وی را عزل می‌کند. قناعتی تأکید کرد با جلبِ نظر اعضای دیگر، پای استیضاح هم می‌ایستد. تندگویان، دیگر عضو شورا، در پاسخ به این سؤال «شرق» که به‌نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان همراهی لازم را با قناعتی ندارند، گفت: اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد، اگر ۱۰ هزار متر تخلف محرز شود، ما هم پای استیضاح شهرداری که در یک بنا ۱۰ هزار متر تخلف می‌کند، می‌ایستیم.  حالا به‌نظر می‌رسد عضو اصولگرای دیگری از شورای شهر از اردوگاه شهردار تهران و حامیانش در شورا جدا شده و به صف منتقدان جدی او پیوسته است. مطرح‌کردن انتقادات دیگری چون ضرورت نظارت بیشتر شورا بر بانک شهر و تذکر درباره ساخت‌وساز در پهنه سبز چیدز و موضوع هتل اسپیناس، خود بر این امر گواهی می‌دهند.

*شرق