کد خبر: ۸۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۳۵

نقطه جوش تندروها از دلواپسی گذشت/ معیشت مردم کجای دلواپسی شماست؟

خود را دلواپس نشان می دهند اما رفتارهایشان نشان می دهد که بیش تر از دلواپس «عصبانی» هستند. با نزدیک شدن به مرحله نهایی مذاکرات هسته ای دلواپس های دیروز عنان از کف بدر داده و به هر نحوی واکنش نشان می دهند، واکنش هایی که ذره ای انصاف یا حتی درایت و تدبیر در آن قابل مشاهده نیست. اقلیتی پر سر و صدا که حتی همقطاران دیروز هم به آنها اعتنایی ندارند. 

 

همین دیروز بود که « عصبانی ها» با خبر سازی و مانورهای گسترده چند روزه در شبکه های مجازی به زعم خود مردم و جوانان را دعوت به گردهمایی و راهپیمایی علیه مذاکرات هسته ای ذلت بار! کردند و در یک اقدام بی سابقه از چند خبرگزاری تندروها نیز بهره گرفته و مدعی شدند که تجمع آنان دارای مجوز است. جالب آنکه در یک جنگ زرگری تمام عیار ساعتی مانده به تجمع اعلام کردند که راهپیمایی مجور ندارد و آن را لغو کرده اند تا از زیر بار پاسخ گویی قانونی هم شانه خالی کنند اما با همه این تمهیدات، جمعی 200 نفره به دعوت های پر شمار و پروپاگاندای تمام عیار این جمع لبیک گفته و در میدان فلسطین گردهم آمدند.

 

امروز اما حکایت دیگری داشت، دو نماینده نام آشنای مجلس که در مخالفت با توافق هسته ای، مذاکره کنندگان و کلیت دولت ید طولایی داشته و در بیان انتقادات خود از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند، از ورژن تازه خود نیز رونمایی کردند.

 

وزیر امور خارجه و معاون وی به مجلس شورای اسلامی آمدند تا بر اساس خواست نمایندگان در جلسه غیر علنی پاسخگویی سوالات و شبهات آنان در خصوص مذاکرات هسته ای باشند. ظریف و عراقچی میهمان خانه ملت بودند اما دو نماینده مجلس نشان دادند که رسم میزبانی بلد نیستند. 

 

ظریف طی دو ساعت توضیحات مفصل و مشروحی پیرامون مذاکرات هسته ای ارایه داده و علیرغم داد و بیدادها و شانتاژهای چند ماه اخیر دلواپسان، اکثریت نمایندگان و رئیس مجلس توضیحات وزیر را کافی و مطلوب ارزیابی کردند، نکته ای که گویا درجه جوش تندروهای مجلس را از حد مجاز فراتر برد و پس از پایان جلسه غیر علنی و به هنگام خروج ظریف، کوچک زاده با فریاد و پرخاش ظریف را خطاب قرار داده و متاسفانه با خرج از جایگاه رهبری مدعی شد که رهبر انقلاب دستور توقف مذاکرات را داده اند، پاسخ ظریف به این حمله پرخاشگرانه و قاطعیت وی مبنی بر اینکه چنین چیزی صحت ندارد و رهبر انقلاب نیاز به سخنگو ندارد نیز نتوانست آبی بر آتش کوچک زاده باشد و او با فریادهای مکرر و پرخاش قصد به اغتشاش کشیدن جلسه را داشت و مدعی شد که فرمایش رهبری مبنی بر عدم مذاکره زیر شبح تهدید به معنای حکم به توقف مذاکرات است. پیش از کوچک زاده نیز حمید رسایی با فریاد و سر و صدا خطاب به وزیر خارجه خواستار ارایه جزییات مذاکره یا به زعم دلواپسان فکت شیت شد. 

 

نکته جالب توجه آنست که تندروها طی دو ماه اخیر و پس از تفاهم لوزان دو موضوع فکت شیت و نیز برداشت های خود خوانده از فرموده رهبری که مذاکره زیر شبح تهدید را مردود اعلام کرده بودند را دستمایه حملات بی امان رسانه ای و سیاسی به مذاکره کنندگان کرده و بسیار امید داشتند که در جلسه امروز مجلس با این عقبه وزیر خارجه را در تنگنا و فشار قرار داده و با تهییج نمایندگان زمینه را برای توقف مذاکرات مهیا کنند که با هوشمندی ظریف و پاسخ های قانع کننده وی تیر آنان به سنگ خورد همانگونه که جعل امضا و خلاف گویی ها برای ارائه طرح سه فوریتی توقف مذاکرات نیز به نتیجه نرسیده و رسوایی دیگری برای تندروها رقم زد.

 

جالب آنکه حلقه سوم این مثلث تندرو یعنی کریمی قدوسی نیز پس از پایان جلسه مجلس در گفت و گو با خبرگزاری فارس مدعی شد که عراقچی در سخنان خود بازدید از مراکز نظامی را مورد تایید قرار داده است. شیطنتی که بلافاصله از سوی عراقچی تکذیب شده و وی درغگویان را به خدا واگذار کرد. 

 

این اقدامات عجیب و غریب و بدون تفکر دلواپس های دیروز و عصبانی های امروز بیش و پیش از هر چیزی گواه آنست که این طیف از به ثمر رسیدن مذاکرات و توافق هسته ای بیم دارند، آنان گمان می بردند که پیروزی دولت در مذاکرات، طیف های سیاسی چون پایداری را به محاق برده و خطر از دست رفتن جایگاه سیاسی خود را حس می کنند، بی آنکه ذره ای بیاندیشند که انجام توافق هسته ای در چارچوب های مشخص و عزتمندانه، مردم و کشور را از خطرات و آسیب ها دور و وضعیت زندگی و معیشت آنها را بهبود می بخشد و در برابر این خیر عمومی چه اهمیتی دارد که چه دولت و طیفی مذاکره را به ثمر نشانده وقتی باری از دوش مردم برداشته شده و مشکلی از آنان مرتفع شود و کشور و نظام در برابر خطرات بیمه شده و تهدیدات مرتفع گردد. البته در نگاه سیاست زده طیفی، چیزی که مهم نیست سرنوشت عمومی و منافع ملی است و آنچه اولویت دارد منافع آنی و جناحی عده ای است که جز خود را نمی بینند.

*خرداد