کد خبر: ۸۷۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۷

سرکشي ناسا به مرموزترين نقاط ماه

  کاوشگر LRO در چهارم ماه مه دو موتور خود را روشن کرده و با تغيير مدار حرکتي، خود را به فاصله ۲۰ کيلومتري قطب جنوب و ۱۶۵ کيلومتري قطب شمال ماه رساند.

مدير برنامه کاوشگر LRO در مرکز پرتابهاي فضايي گادارد ناسا در مريلند گفت: اين کاوشگر آنقدر به ماه نزديک شده که تا پيش از اين سابقه نداشته است. همه چيز مرتب است و اوضاع به طور کامل تحت کنترل ماست. گرچه اين رويداد هيجان انگيز و نفسگير است اما تجربه خوبي از عملياتهاي مشابه در گذشته داريم.

اکنون دانشمندان ناسا مي توانند با استفاده از تجهيزات بسيار حساس نصب شده بر روي اين کاوشگر معماهايي نظير به دام افتادن آب و ساير مواد در دو قطب جنوب و شمال ماه را حل کنند.


به عقيده دانشمندان دو قطب ماه مکانهايي مرموز به شمار مي آيند زيرا در آنها حفره هاي بزرگي وجود دارد که تاکنون نور خورشيد راهي به آنها نداشته است. از اين رو مي توان گفت اين مناطق سردترين دما را در سراسر منظومه شمسي دارند.

در اين برنامه جديد دانشمندان ناسا تلاش مي کنند تا با استفاده از دو ابزار مهم اين کاوشگر نقشه توپوگرافي از سطح ماه و دماي آن تهيه کنند.

با استفاده از اين داده ها دانشمندان مي توانند سفرهاي آتي به ماه را که قرار است توسط روبات و انسان انجام شود با بالاترين کيفيت ممکن به پيش ببرند.
*مهر