کد خبر: ۸۷۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۰

سردار جلالي: در پنج حوزه با عربستان درگير هستيم

 رئيس سازمان پدافند غيرعامل گفت: ما امروز در پنج حوزه با عربستان درگير هستيم.

سردار غلامرضا جلالي رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور در جمع اين کارکنان اين سازمان در سخناني به مناسبت حماسه فتح خرمشهر اظهار داشت: در دوران پيش از انقلاب هر حادثه و جنگي، جدايي قسمتي از خاک کشورمان را در پي داشت، و حتي تلاش‌هاي افرادي نظير «عباس ميرزا» و «اميرکبير» براي حفظ خاک و اقتدار کشور، به دليل خيانت شاهان قاجار ناکام ماند.

سردار جلالي افزود: در جنگ‌هاي دوران قبل از انقلاب فقط ذلت نصيب مردم ايران مي‌شد، اما در دفاع مقدس مردم ما نشان دادند که با تکيه بر توان خود مي‌توانند امنيت کشور را حفظ کنند و عزت داشته باشند، آن هم در شرايطي که در تحريم به سر مي‌برديم و حتي براي تهيه سيم خاردار مشکل داشتيم.

وي در ادامه با اشاره به سالروز آزادسازي خرمشهر، سوم خرداد را نمادي از پاسخگويي ملت ايران به تهاجم دشمنان دانست و گفت: ايران قبل از انقلاب مطيع آمريکا و مجبور به اجراي راهبردهاي اين کشور در منطقه بود، لذا آمريکايي‌ها تجهيزات خوبي را به ايران داده بودند و کشورمان در آن زمان ژاندارم منطقه محسوب مي‌شد، اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي، آمريکايي‌ها مستشاران خود را از ايران خارج کردند و قدرت نظامي کشورمان که وابسته به حضور مستشاري نظاميان آمريکايي بود، تضعيف شد.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور ادامه داد: در ابتداي جنگ تحميلي تصور مي‌شد عراق به تنهايي عليه ايران وارد جنگ شده است، اما تا آخر جنگ همراهي کشورهاي مختلف استکباري با رژيم بعث در جنگ عليه ايران بر همگان روشن شد؛ چراکه آمريکايي‌ها، اروپايي ها و روس‌ها پشت سر صدام ايستادند و از او حمايت کردند.

سردار جلالي درباره چگونگي کمک‌هاي مستکبران جهان به رژيم بعثي گفت: آمريکا در روزهاي آخر جنگ، رسما وارد عرصه نبرد با ايران شد و با حمله به هواپيماي مسافربري و سکوهاي نفتي، دشمني خود را نشان داد. آمريکايي‌ها همچنين با کمک ماهواره و هواپيماهاي آواکس اطلاعات مختلفي را نيز از ايران به عراقي‌ها ارائه دادند. آلمان نيز با دادن بمب‌هاي شيميايي، فرانسه با دادن جنگنده‌هاي ميراژ و روس‌ها با دادن تانک‌هاي تي 72 به صدام، از او حمايت مي‌کردند.

وي حماسه فتح خرمشهر را يک پيروزي بزرگ دانست که در قالب يک عمليات سازماندهي شده به‌دست آمد.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور با بيان اينکه فتح خرمشهر يک نقطه اوج در انقلاب و تاريخ کشور است، تصريح کرد: در جريان آزادسازي خرمشهر، قدرت ملت ايران بر دشمنان غلبه کرد و نشان داديم در صورتي که متحد باشيم، حتي اگر همه دنيا در مقابل ما قرار بگيرند مي‌توانيم در برابرشان بايستيم.

وي به حوادث و ترورهاي شخصيت‌ها و مقامات کشورمان در ابتداي پيروزي انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به همه مشکلاتي که وجود داشت، يک قدرت الهي باعث حفظ کشور شد.

سردار جلالي با اشاره به تأکيدات امام خميني(ره) بر وحدت ارتش و سپاه اظهار داشت: فرمان‌پذيري ملت از امام(ره) باعث شد که ايشان بتواند دستور شکست حصر آبادان، و آزادسازي خرمشهر را صادر کند.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل تصريح کرد: با توجه به آزادسازي خرمشهر، ما از دکترين و تفکر دفاع آمريکايي رها شديم؛ همه به يک باور رسيدند که چگونه مي‌شود جنگيد. "تفکر بسيجي" همان دکترين جديد دفاعي ما بود که رفته رفته تکميل، و به يک دکترين مستقل قوي تبديل شد.

وي با بيان اينکه امروز در عراق و سوريه و يمن نيز شاهد استراتژي تکيه بر مردم هستيم، افزود: اين استراتژي يک بازدارندگي براي کشورمان ايجاد کرده است.

سردار جلالي ادامه داد: کشورهاي مختلف به‌منظور ايجاد توان بازدارندگي، ارتش تشکيل مي‌دهند، سراغ سلاح‌هاي غير متعارف مي‌روند، و پيمان نظامي با همديگر مي‌بندند؛ اما ما در کشورمان نه با بمب و نه با پيمان نظامي، بلکه با «بسيج» بازدارندگي ايجاد کرديم.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور اضافه کرد: ما بسيج 20 ميليوني را ايجاد کرديم که دشمن در مانورها قدرت آن را مي‌بيند و مي فهمد جنگي که بسيج و مردم در آن حضور داشته باشند، انتهايي ندارد. ما اين قدرت را در زمان جنگ تحميلي، توليد کرديم و اکنون در حال توسعه آن هستيم.

وي توليد بازدارندگي را يکي نتايج سوم خرداد (آزادسازي خرمشهر) برشمرد و تأکيد کرد: در شرايط خاص امروز، ايران امن‌ترين کشور منطقه است.

سردار جلالي بيان کرد: امروز شرايط بسيار پيچيده است، و اگر ما اين شرايط را در ک نکنيم سرنوشتي مشابه خوارج خواهيم داشت.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور به تغيير رويکرد آمريکا در مواجهه با ايران اشاره و تصريح کرد: اوباما گفته که "به جاي حضور مستقيم در منطقه، حضور نيابتي داريم و کشورهاي هم‌پيمان خود در منطقه را تقويت و حمايت مي‌کنيم."

وي اظهار داشت: تا ديروز روي معادلات دشمني آمريکا کار مي‌کرديم و بر اساس آن يک بازدارندگي در خليج فارس ايجاد کرديم، که با توجه به اين موضوع آمريکا نه‌تنها ديگر توان ضربه زدن به ما راندارد، بلکه آسيب‌پذير نيز هست.

سردار جلالي نتيجه تغيير رويکرد آمريکايي‌ها را تبديل عربستان از يک «رقيب منطقه‌اي» به يک «دشمن منطقه‌اي» عنوان کرد.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل در همين زمينه به خريد و انباشت تعداد بسيار زيادي اسلحه و مهمات از سوي عربستان و امارات اشاره و بيان کرد: ما امروز در پنج حوزه با عربستان درگير هستيم.

وي ايدئولوژي کشورهاي ايران و عربستان را اولين حوزه درگيري بين دو کشور دانست و گفت: سعودي‌ها منشأ تکفيرند و ما مظهر اسلام ناب محمدي هستيم. عربستان يک طرف هر درگيري موجود بين مسلمانان است.

سردار جلالي حوزه اقتصادي را دومين حوزه درگيري عربستان با ايران برشمرد و افزود: عربستان در اين راستا با توليد بسيار زياد نفت، باعث کاهش قيمت اين فرآورده و در پي آن کاهش درآمد ملي ايران شده است.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل سومين حوزه درگيري دو کشور را حوزه امنيتي عنوان و تصريح کرد: توسعه تفکر وهابي‌گري و تربيت سرباز داعشي در کشورمان به وسيله ايجاد اختلاف بين شيعه و سني، ازجمله اقدامات سعودي ها در اين عرصه است.

وي با اشاره به وقوع حملات سايبري طي سه چهار ماه گذشته عليه کشورمان، عربستان را منشأ اين حملات معرفي کرد و گفت: حوزه سايبري چهارمين عرصه نبرد سعودي‌ها عليه ايران است، و منشأ حادثه اخير در مهاباد نيز عربستان بود.

سردار جلالي پنجمين حوزه درگيري ايران و عربستان را حوزه نظامي عنوان کرد و با اشاره به تکفيري‌هاي دست‌پرورده رژيم سعودي افزود: داعش با کمک‌هاي آمريکا جابجايي‌هايي را در سوريه وعراق داشته، که اين امر مي‌تواند موازنه قدرت را بر هم بزند. دشمنان ما در پخش شبکه‌هاي ماهواره‌اي کشورمان اختلال ايجاد کرده‌اند، اما داعش با در اختيار گرفتن شبکه‌هاي اجتماعي و فريب‌ دادن افراد، به جذب نيرو مي‌پردازد.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور تأکيد کرد: ما بايد رويکرد جديدي در برابر اين تهديدات داشته باشيم و در اين خصوص مي‌توانيم از مدل دفاع مقدس کمک بگيريم.

وي در ادامه، به مذاکرات هسته‌اي اشاره کرد و گفت: اين مذاکرات به انتهاي خود نزديک شده و در اين حالت آمريکايي‌ها با ارعاب و تهديد سعي دارند بر روند مذاکرات تأثير بگذارند.

سردار جلالي با تأکيد بر لزوم حمايت همه‌جانبه از تيم مذاکره‌کننده کشورمان اظهار داشت: تيم هسته اي بايد احساس کند که يک ملت پشت سرش است، و بايد مراقب باشيم که اين تيم تحت فشار تهديدات قرار نگيرد.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور افزود: بايد در موضوع هسته‌اي، مطالبه‌گر خطوط قرمز کشور باشيم، تا بتوانيم ايم مسير پر پيچ و خم را طي کنيم.

وي با بيان اينکه مذاکرات هسته‌اي تأثير مهمي بر شرايط منطقه دارد، تأکيد کرد: ملت ايران بايد از تيم مذاکره‌کننده کشورمان بخواهد که در صورت تهديد، مذاکرات را ترک کند.

سردار جلالي همچنين به موضوع جنگ اقتصادي و «اقتصاد مقاومتي» اشاره کرد و گفت: ملت بايد استراتژي اقتصاد مقاومتي را از دولت مطالبه کند. ما نيز تکاليفي داريم، ازجمله اينکه بايد اخلاق اشرافي‌گري را کنار بگذاريم و قناعت پيشه کنيم.

به گزارش دفاع پرس، وي در ادامه به موضوع انتخابات در کشورمان پرداخت و تصريح کرد: معمولا در هنگام انتخابات، دشمنان تلاش مي‌کنند تا از پتانسيل انتخابات براي ايجاد حوادث امنيتي در کشورمان استفاده کنند.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور با ذکر مثالي در اين باره بيان کرد: دشمنان، سناريويي آماده کرده‌اند که بر اساس آن مي‌توان با بهره‌گيري از نرم‌افزارهاي «وايبر» و «واتس‌اپ» انتخابات را دچار اخلال کرد.

سردار جلالي بالاتر بردن هوشمندي امنيتي را راهکار مبارزه با اين معضل دانست و با تأکيد بر لزوم حفظ وحدت ملي در حول محور رهبري، تبديل منافع ملي به منافع حزبي در جريان انتخابات را يک امر ناپسند برشمرد.

وي در بخش ديگري از سخنانش، به تأکيدات مقام معظم رهبري در خصوص ارتقاي دفاعي همه‌جانبه اشاره و عنوان کرد: ما در سازمان پدافند غيرعامل در حال تهيه دستورالعمل دفاع همه‌جانبه در برابر تهديدات هستيم، و اين سازمان وظيفه دارد که همه دستگاه‌هاي اجرايي را براي اين امر آماده کند؛ چراکه ارتقاي آمادگي باعث کاهش تهديدات مي‌شود.

رئيس سازمان پدافند غيرعامل کشور همچنين از توسعه روزافزون پدافند غير عامل در همه حوزه‌ها براي مواجهه با تهديدات خبر داد.
*تسنيم