کد خبر: ۸۷۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۲۸

اظهارات وزير کشور درباره حادثه مهاباد و اتفاقات ورزشگاه تبريز

 وزير کشور گفت: ۴۳ نفر از پرسنل ناجا در حوادث ورزشگاه تبريز زخمي شدند.

عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور امروز دوشنبه در هفتادوسومين جلسه شوراي اجتماعي کشور با اشاره به حادثه مهاباد ضمن تشکر از خويشتنداري نيروي انتظامي در برخورد با عوامل حادثه‌ساز در اين شهر، اظهار داشت: حقيقتا اگر خويشتنداري نيروي انتظامي و آگاه‌سازي معتمدين محلي نبود مصيبت بزرگي در اين شهر صورت مي‌گرفت. چرا که در آن منطقه گروه‌هاي معاند و مخالف زياد هستند و اقدامات خلاف امنيت ملي به کرات از آنها ديده شده است.

وي افزود: در اين حادثه شبکه‌هاي اجتماي تاثيرگذاري بودند، اما بايد بگويم اين شبکه‌هاي اجتماعي تحت رصد پليس فتا و وزارت اطلاعات بود و وظيفه آنها هم همين بود. به هر حال تجمع مقابل هتل دو روز پس از آن حادثه رخ داد که ما شاهد آتش‌زدن هتل توسط تجمع‌کنندگان بوديم.

رحماني فضلي با بيان اينکه در فاصله دو روز اساسا نمي‌توان کار مديريت بحران را انجام داد و اين نيازمند برنامه‌ريزي اساسي از پيش تعيين شده است، اظهار داشت: حتي به بنده که وزير کشور هستم هيچ گزارشي در خصوص حادثه مهاباد نرسيد. مي‌خواهم بگويم که بايد تحولات اجتماعي را پيش‌بيني کنيم تا بتوانيم مديريت کنترل داشته باشيم.

وي با بيان اينکه در حادثه مهاباد 25 نفر از پرسنل نيروي انتظامي زخمي شدند اظهار داشت: ما حتي گزارشي‌هايي داشتيم که افرادي مسلح در بين جمعيت حاضر در مقابل هتل بودند. اما همراهي و مديريت خوب مردم و خويشتنداري نيروي انتظامي حادثه را ختم به خير کرد.

وزير کشور همچنين به اتفاقات بازي تراکتورسازي تبريز و نفت تهران در آخرين هفته از مسابقات ليگ برتر فوتبال ايران اشاره کرد و افزود: 100 هزار جمعيت در خيابان‌هاي تبريز بود. به هر حال کنترل اين جمعيت کار دشواري بود اما در اين زمينه نيز نيروي انتظامي خويشتنداري کرد و جا دارد از مردم خوب تبريز قدرداني کنيم که به دولت و مسئولان امنيتي استان اعتماد کردند تا فضا متشنج نشود. به هر حال حدود 42 و 43 نفر از نيروي انتظامي در اثر اين حادثه زخمي شدند و آنها مي‌توانستند از گاز اشک‌آور استفاده کنند و يا تيراندازي کنند اما هيچ‌کدام از اين موارد رخ نداد.

رحماني‌فضلي همچنين به حادثه واژگوني خودروي حامل قاچاق سوخت در ايرانشهر اشاره کرد و افزود: حتي در ايرانشهر هم شرايط مناسب پس از اين اتفاق حاکم نبود و هيجان نامناسبي در آنجا نيز بوجود آمده بود و اين وظيفه ما را مي‌رساند که پيش‌بيني‌هاي لازم در جهت مديريت کنترل داشته باشيم. البته نکته مهم اين است که آستانه تحمل خود را بايد بالا ببريم.

وي در بخش ديگري از سخنانش انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري را مورد اشاره قرار داد و گفت: بايد مراقب باشيم افرادي که براي انتخابات نامزد مي‌شوند از برخي بسترها از جمله بهانه‌جويي، برجسته کردن ضعف ها و ناديده‌ گرفتن قوت‌ها براي مانورهاي تبليغاتي استفاده نکنند و دست به بازتوليد اين فضا نزنند تا شرايط کشور تهييج شود.

لذا در اين زمينه بايد مراقبت‌هاي لازم را داشته باشيم و قطعا در آستانه انتخابات دستورالعمل‌هايي براي پيشگيري اين اتفاق به شوراي اجتماعي کشور خواهيم داشت.

وزير کشور به موضوع کنکور، حاشيه‌نشيني، جشنواره شاه‌چراغ اشاره کرد و گفت: ما ماه رمضان را پيش رو داريم و رعايت شئونات ماه مبارک رمضان واجب است.

وي همچنين از اقدامات بسيج در ايجاد کارهاي فرهنگي در سواحل کشور براي کاهش آمار غرق شدگان در دريا قدرداني کرد.
*تسنيم