کد خبر: ۸۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۰

بولتون: امريکا بايد در سوريه و عراق يک کشور سني جديد ايجاد کند

 جان بولتون، نماينده سابق امريکا در سازمان ملل مي‌گويد کشورش بايد با استفاده از درگيري کنوني در عراق و سوريه يک «کشور سني» جديد ايجاد کند.

بولتون روز يکشنبه به فاکس نيوز گفت: «من فکر مي‌کنم هدف ما بايد تشکيل يک کشور سني جديد از بخش‌هاي غربي عراق و شرقي سوريه باشد که ميانه‌روها يا دست‌کم افراد مستبدي که اسلا‌م‌گراي راديکال نيستند آن را اداره کنند.»

وي همچنين از باراک اوباما، رييس جمهور امريکا به علت اتخاذ سياست مقابله با گروه تروريستي داعش انتقاد کرد و گفت: «ما در حال شکست خوردن هستيم و هيچ شکي در اين زمينه وجود ندارد.»

بولتون افزود دولت اوباما «در بيش از 6 سال گذشته از جنگ با ترور دريغ کرده است. من فکر مي‌کنم ايدئولوژي آنها باعث بي‌توجهي‌شان به واقعيت شده و اين مساله به مشارکت ما در درگيري‌هاي خارج از کشور منجر مي‌شود.»

وي همچنين از امريکا خواست به ترکيه و کشورهاي عربي براي نابودي داعش کمک کند و افزود اين کشورها به «رهبري امريکا» نياز دارند و «به تنهايي نمي‌توانند از عهده اين کار برآيند.»

واشنگتن و متحدان امريکا در منطقه از سال گذشته مواضع داعش در عراق و سوريه را هدف حملات هوايي قرار داده‌اند. با اين وجود اين گروه تروريستي کنترل بخش‌‍‌هاي زيادي از اين دو کشور را در اختيار دارد.

داعش هفته گذشته کنترل شهر رمادي در نزديکي بغداد، پايتخت عراق را در دست گرفت.

اشتون کارتر، وزير دفاع امريکا روز يکشنبه ارتش عراق را در زمينه سقوط رمادي مقصر دانست و گفت نيروهاي عراقي براي مقابله با داعش اراده لازم را ندارند.

در همين حال موفق الربيعي، مشاور امنيت ملي سابق عراق نيز در گفتگو با پرس تي‌وي حملات هوايي به داعش به رهبري امريکا را ناکارآمد توصيف و از آن انتقاد کرد.

وي گفت اغلب هواپيماهاي جنگنده بدون هدف قرار دادن مواضع تروريست‌ها به پايگاه‌هاي خود برمي‌گردند.

الربيعي همچنين از واشنگتن خواست تسليحات و سخت‌افزارهاي نظامي را که بغداد بهاي آنها را پرداخته فورا به عراق تحويل دهد.