کد خبر: ۸۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۳

اظهارات معاون وزير نفت درخصوص لغو کامل تحريم‌ها

  معاون وزير نفت در امور بين‌الملل و بازرگاني با بيان اين‌که پس از توافق احتمالي 10 تيرماه، در حوالي آذرماه مي‌توانيم منتظر لغو کامل تحريم‌هاي اقتصادي و بانکي باشيم، گفت: چنانچه تحريم‌ها لغو شود ايران به مرکز ثقل پروژه‌هاي نفتي و گازي دنيا خواهد شد.

اميرحسين زماني‌نيا از مذاکراتي با نمايندگان کشور‌هاي آلمان، ايتاليا، اسپانيا، فرانسه، هند، کره، چين، مالزي، برزيل و ونزوئلا طي چهار ماه گذشته اشاره و خاطر نشان کرد: اين مذاکرات در زمينه‌ي چگونگي سرمايه‌گذاري اين شرکت‌ها در صنعت نفت، گاز و پتروشيمي ايران پس از تحريم‌ها بوده است.

زماني‌نيا تاکيد کرد: برنامه وزارت نفت سرمايه‌گذاري نزديک به 200 ميليارد دلار در پروژه‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي طي شش سال و اين رقم در شرايط جهاني براي شرکت‌هاي بزرگ بسيار جذاب است.

معاون وزير نفت در امور بين‌الملل و بازرگاني با اشاره به وضعيت فعلي مذاکرات گفت: آنچه در لوزان اتفاق افتاد اين بود که براي مشکلاتي که به نظر در چهار الي پنج سال آينده غيرقابل حل بودند راه‌حل پيدا شد و نظر طرف مذاکرات نسبت به ايران تغيير کرد.

وي با اشاره به اين‌که بنا شد ايران به صورت بومي غني‌سازي را انجام دهد و بتواند تحقيق و توسعه را روي سانترفيوژهاي نسل جديد انجام دهد، خاطر نشان کرد: 20 صفحه از توافقات بعد از لوزان نوشته شده اما با اختلافاتي که وجود دارد هنوز 30 درصد جاي بحث وجود دارد.

به گفته او چهار ضميمه بايد نوشته شود که به دليل اين‌که جزييات بسياري دارد مشکل است اما تا دهم تيرماه امکان دستيابي به توافق وجود دارد.

وي با اشاره به اين‌که آمريکا 36 سال به دنبال بهانه‌اي بود که ايران را به شوراي امنيت و جايي ببرد که در آن داراي اقتدار است، تصريح کرد: دوستان ما مانند چين و هند بايد مي‌پذيرفتند که کيس ايران به شوراي امنيت برود و اکنون براي اين‌که پرونده ايران از شوراي امنيت بيرون بيايد فقط چين و روسيه نقش ندارند بلکه نظر تک‌تک اعضا‌ مهم است.

زماني‌نيا در ادامه با اشاره به اين‌که اين موضوع از اهميت بسياري برخوردار است و در آينده خواهيم ديد که اين موضوع چقدر چالش‌آور خواهد بود، تصريح کرد: چالش‌هاي 36 سال گذشته به اين راحتي قابل حل نيستند.

به گفته معاون وزير نفت در امور بين‌الملل و بازرگاني، مساله‌ي هسته‌اي ايران بهانه‌اي بود که آمريکا ايران را به شوراي امنيت ببرد تا 35 سال تحريم از طرف ايران را جبران کند.

زماني‌نيا تاکيد کرد: علاوه بر اين‌که موضوع هسته‌اي يک بهانه است، في‌نفسه از نظر تعادل قدرت در منطقه موضوع مهمي است که اين را کشورهاي همسايه و عربي موضوعي جدي تلقي مي‌کنند.

معاون وزير نفت در امور بين‌الملل و بازرگاني با اشاره به اين‌که مساله توافق هسته‌اي براي اسرائيل موضوعي بسيار جدي است و به عبارتي مرگ و زندگي است، خاطر نشان کرد: اين موضوع از نظر استراتژي بين‌الملل و منطقه‌اي بسيار اهميت دارد.

زماني‌نيا در ادامه به اظهارات البرادعي - رييس سابق سازمان انرژي هسته‌اي - اشاره و خاطر نشان کرد: وي در اين کتاب بر فشار آمريکا به سازمان انرژي اتمي براي سياست‌گذاري و همچنين فشار ايران به اين سازمان اشاره کرده و در واقع اينگونه القاء کرده که اين سازمان از سوي همه کشورها تحت فشار است.

معاون وزير نفت در امور بين‌الملل و بازرگاني افزود: البرادعي در اين کتاب اعلام کرده که ارجاع موضوع هسته‌اي به شوراي امنيت دليل حقوقي و فني نداشته و موضوعي سياسي بوده است.

وي با اشاره به تغيير رويکرد‌ها نسبت به ايران در عرصه بين‌المللي پس از توافق ژنو و بيانيه لوزان گفت: در واقع سياست تعامل سازنده دولت تدبير و اميد موثر واقع شد و بعد وجه امنيتي ايران که طي سال‌هاي گذشته به صورت مهندسي ايجاد شده بود در حال رنگ‌باختن است. به عبارت ديگر مذاکرات ژنو و بيانيه لوزان وضع بازي را عوض کرد و اين همان نکته‌اي است که مسوولان عالي‌رتبه کشور بارها در مورد اين‌که ساختار تحريم‌ها متلاشي مي‌شود صحبت کرده‌اند.

به گفته زماني‌نيا، از سال 2006 به بعد تا زمان انجام مذاکرات توسط دولت يازدهم در مورد پرونده ايران در شوراي امنيت اتفاق خاصي نيفتاده است.

وي اظهار کرد: پس از تحريم سرمايه‌گذاري در صنعت نفت، گاز و سپس بانک مرکزي مهم‌ترين ضربه‌اي که آمريکا مي‌توانست به اقتصاد ايران بزند، تحريم کشتيراني و حمل‌و‌نقل بود.

معاون وزير نفت در امور بين‌الملل و بازرگاني با تاکيد بر اين‌که هدف تحريم‌هاي بين‌المللي تضعيف اقتدار ايران بود، خاطر نشان کرد: سواحل ما در خليج فارس و درياي عمان توسعه نيافته و به گونه‌اي با آنها برخورد شده که انگار نه انگار ما اين سواحل را در اختيار داريم.
*ايسنا