کد خبر: ۸۷۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۶

سيگار ناباروري مي آورد

 افرادي که سيگاري هستند اغلب دچار عدم موفقيت در باروري و نازايي خواهند شد و اعتيادشان به سيگار باروري آنان را تحت الشعاع قرار مي دهد.

عدم موفقيت در بارداري بعد از يکسال رابطه زناشويي و بدون پيشگيري را به صورت عمومي نازايي مي‌نامند.

وي اظهار کرد: بطور کلي از هر شش تا هفت زوج، يک زوج مبتلا به ناباروري است و اصولا شانس ميزان باروري بعد از يکسال از ازدواج حدود 85 الي 90 درصد بصورت طبيعي خواهد بود. در بين زوج‌هاي باقيمانده نيز پنج درصد در سال دوم بارور مي‌شوند.

حسني درخصوص دلايل ابتلا به نازايي و ناباروري گفت: به صورت عمومي بررسي‌هاي علل نازايي بعد از يکسال شروع مي‌شود اما، در مواردي اختلالات قاعدگي، عمل جراحي، عفونت‌هاي لگني و … از عوامل ناباروري محسوب مي‌شوند لذا، بررسي‌ها بايد بعد از 6 ماه تلاش براي بچه‌دار شدن آغاز شود.

وي با تاکيد بر اينکه شانس حاملگي طبيعي و حاملگي به همراه استفاده از روش‌هاي کمک باروري با افزايش سن کاهش مي‌يابد، افزود: اصولا درمان براساس بررسي علت نازايي صورت مي‌گيرد.

وي در خصوص ارزيابي درصد ناباروري در زنان و مردان گفت: 33 درصد اختلالات ناباروري مربوط به زنان و 20 درصد ناباروري مربوط به اختلالات مردان است، 39 درصد هم فاکتورهاي زنانه و هم فاکتورهاي مردانه دخيل هستند و 8 درصد نيز موارد نازايي با علت ناشناخته وجود دارد.

مسئول فني مرکز فوق تخصصي درمان و تحقيقات ناباروري جهاد دانشگاهي استان مرکزي در خصوص تاثيرعوامل وراثتي و محيطي همچون سيگار يا مواد غذايي در ابتلا به ناباروري، گفت: بطور کلي شرايط و نحوه زندگي و تغذيه، روش‌هاي کمک باروري را تحت‌تاثير قرار مي‌دهند، بطور مثال استفاده از سيگار نتايج باروري را به شدت تحت‌ تاثير قرار مي‌دهد؛ چرا که داراي صدها ماده مضر است و مي‌تواند هر يک از مراحل باروري اعم از انتقال جنين، گيرندگي رحم و ميزان جريان خون رحمي را متاثر کند. قطع سيگار نه تنها براي سلامتي ضروري است بلکه ميزان باروري را افزايش مي‌دهد.

حسني در خصوص آلودگي‌هاي محيطي اعم از آب و هوا نيز گفت: بسته به منطقه جغرافيايي بايد تحقيقات و پژوهش‌هايي به صورت تخصصي صورت پذيرد و متناسب با نتايج به دست آمده در خصوص آن منطقه جغرافيايي به صورت علمي اظهار نظر کرد.

وي با بيان اينکه شيوه زندگي و روش تغذيه‌اي در مراحل قبل از اقدام به بارداري، IVF (لقاح آزمايشگاهي) و روش‌هاي درماني بايد مورد توجه و بررسي قرار گيرد، افزود: مطالعات اخير بوضوح نشان داده‌اند که اثر فاکتورهاي تغذيه‌اي بر روي گامت و جنين بسيار مهم و اساسي است. به طور مثال ديده شده است که شانس حاملگي به دنبال IVF در زناني که سطح ويتامين D بالاتري در سرم و مايع فوليکولار داشته‌اند بطور قابل توجهي افزايش يافته است.

محسني اظهار کرد: شواهد اپيدميولوژيکي به وضوح ارتباط بين افزايش وزن و اختلالات قاعدگي و نازايي و سقط و نتايج بد حاملگي و ديابت را نشان مي‌دهد و مطالعات زيادي نشان داده‌اند که کاهش وزن باعث بهبودي در زناني که داراي وزن بالا بوده‌اند، مي‌شود.

اين فوق تخصص زنان و زايمان و فلوشيپ نازايي در پاسخ به اين سوال که آيا رابطه مستقيمي بين سن و باروري وجود دارد، گفت: ميزان باروري در بانوان با بالا رفتن سن کاهش مي‌يابد. اين کاهش به طور آهسته از 30 سالگي آغاز مي‌شود و سپس شدت مي‌گيرد تا اينکه ميزان باروري در 45 تا 50 سالگي نزديک به صفر مي‌شود. اين کاهش مي‌تواند به علت اختلال تخمک‌گذاري ايجاد شده يا به علت افزايش فيبروم رحم يا اختلالات خونريزي رحمي باشد که با جايگزيني جنين در رحم تداخل ايجاد مي‌کند.

وي در خصوص امکانات و ظرفيت‌هاي مرکز درمان ناباروري جهاد دانشگاهي استان مرکزي اظهار کرد: پيرو رهنمودهاي مقام معظم رهبري در خصوص افزايش جمعيت کشور و همت جهاد دانشگاهي در خصوص رفع مشکلات افراد نابارور بايد گفت که امکانات و تجهيزات مدرن و بروز در اين مرکز فوق تخصصي تدارک ديده شده و افراد مي‌توانند با کمترين مشکل به اين مرکز درماني مراجعه کرده و از خدمات آن استفاده کنند.

مسئول فني مرکز فوق تخصصي درمان و تحقيقات ناباروري جهاد دانشگاهي استان مرکزي با بيان اين مطلب که اين مرکز توانسته است مجوزهاي لازم را براي فعاليت از دانشگاه علوم پزشکي اراک دريافت کند، به مبتلايان به ناباروري توصيه کرد که خدمات مود نياز خود را از اينگونه مراکز دريافت کنند.
*ايسنا