کد خبر: ۸۷۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۷

عربستان در «حضرموت» يمن ارتش تشکيل مي‌دهد

 رياض که طي 60 روز تجاوز به يمن به هيچ يک از اهدافش نرسيده است در تلاش براي تشکيل ارتش در يمن است تا پيش از آغاز نشست ژنو، به دستاوردي دلخوش شود.

منابع رسانه‌اي در عربستان سعودي از تجهيز 50 هزار جنگجو به بهانه بازپس‌گيري صنعا و صعده از انصارالله و انقلابيون يمن خبر دادند و اعلام کردند که اين افراد براي از بين بردن توازن قوا در جبهه‌هاي نزديک به عربستان، آموزش داده شده‌اند.

در چنين شرايطي، پايگاه خبري «يمن پرس» نيز نوشت که سرتيپ ستاد «محمد علي المقدشي» رئيس ستاد مشترک ارتش يمن نيز وارد منطقه «العذر» در شرق استان «مأرب» در مرز عربستان سعودي شده است و اين منطقه به مرکز ثقل براي بازسازي ساختار نيروهاي نظامي تبديل شده است.

اين منطقه در فاصله 150 تا 200 کيلومتري جبهه‌هاي درگيري در مأرب و الجوف در نزديکي استانهاي صنعا و صعده قرار دارد.

به گفته منابع قبيله‌اي، سرتيپ المقدشي در تماس مستمر با سران قبايل در مأرب است تا طرح‌هاي ميان ارتش و مقاومت به اصطلاح مردمي را در دو جبهه صرواح و الجدعان هماهنگ و اجرايي کند.

گفته مي‌شود که سرتيپ «عادل القميري» فرمانده محور نظامي با مقاومت مردمي و برخي يگانهاي ارتش هماهنگ است تا اين يگانها هر چه سريعتر از کشورهاي ائتلاف حمايت نظامي دريافت کند.

برخي تحليل‌گران مي‌گويند: هدف از اين اقدام اين است که به جاي دخالت نظامي زميني گسترده در يمن، نيروهاي يمني همسو با سياست‌هاي رياض به سوي جبهه‌هاي درگيري در مارب و الجوف روانه شوند تا در دو محور به سوي صنعا و صعده پيشروي کنند.

از سوي ديگر روزنامه لبناني «الاخبار» از قصد عربستان براي تشکيل ارتش در حضرموت يمن که به قلب القاعده مشهور شده، خبر داد.

اين روزنامه مي نويسد که عربستان سعودي مي‌خواهد پيش از نشستن پشت ميز مذاکرات، از هر فرصتي براي گرفتن امتياز و رسيدن به دستاورد از تجاوزي که رو به ناکامي و شکست است، استفاده کند. تشکيل ارتش جديد، آخرين برگه عربستان است که به فرماندهي سرتيپ المقدشي در استان «حضرموت» پيگيري مي‌شود و از داخل عربستان سعودي هدايت خواهد شد.

پس از آنکه عربستان تمام دلخوشي‌هاي خود در تجاوزي که دو ماه از آن مي‌گذرد را از دست داد، اکنون تلاش دارد طرح‌هاي جايگزيني تدوين کند تا پيش از توقف خونريزي در يمن، به دستاوردهايي برسد و سپس به اقدام سياسي که انتظار مي‌رود تحت عنوان کنفرانس ژنو آغاز شود، گرايش يابد.

بنا بر اين گزارش، در سايه درگيري‌هاي مرزي ميان عربستان و يمن، و حمله قبايل مرزنشين يمن به پايگاه‌هاي نظامي عربستان، رياض به فکر تشکيل يک هسته ارتش در منطقه «العبر» در استان حضرموت تحت فرماندهي مستقر در منطقه «شرورة» عربستان سعودي افتاد. اما پايگاه اصلي و اجرايي در منطقه العبر در داخل يمن و تحت فرماندهي سرتيپ المقدشي خواهد بود تا يکي از مصوبات نشست رياض مبني بر ايجاد ارتش جديد يمن، تحقق يابد.

المقدشي يکشنبه (ديروز) اعلام کرد که درصدد تشکيل ارتشي «يمني» است که شامل تمامي مردم از شمال تا جنوب و از شرق به غرب است و به همين دليل نيز از مردم يمن خواست تا در آمادگي کامل به سر ببرند و به ارتش در زماني که به صورت رسمي اعلام شد، بپيونديد.

گزارش‌ها درباره اين ارتش ضد و نقيض است و علي‌رغم اينکه المقدشي گفته که آن «ارتش يمن» است اطلاعات به دست آمده حاکي از اين است که تابعيت اعضاي آن علاوه بر يمني، همچنين سنگالي و نيجريه‌اي خواهد بود.
*فارس