کد خبر: ۸۷۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۰

حیدر العبادی: رمادی به زودی آزاد می شود

  نخست وزیر عراق امروز (دوشنبه) اظهارات اخیر وزیر دفاع آمریکا درباره کوتاهی ارتش این کشور در مبارزه با داعش را ناشی از اطلاعات نادرست وی دانست و وعده داد که نیروهای عراقی به زودی شهر الرمادی را از چنگ این گروه تروریستی آزاد می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حیدر العبادی در واکنش به اظهارات اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا که مدعی شده بود، نیروهای عراقی فاقد عزم لازم برای مبارزه با داعش هستند، ضمن ابراز شگفتی در این باره گفت: مطمئن هستم که اطلاعات نادرست به دست کارتر رسیده است.

کارتر دیروز در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا، ضمن زیر سووال بردن عزم ارتش عراق در مبارزه با داعش، سقوط الرمادی در تاریخ 17 مه (27 اردیبهشت) را بدترین شکست بغداد طی حدود یک سال گذشته دانسته و مدعی شده بود که از این شکست می شد، جلوگیری کرد.

العبادی در مصاحبه با بی بی سی گفت: قلبم به خاطر از دست دادن الرمادی به درد آمده است اما قول می دهم که این شهر به زودی آزاد خواهد شد.

نخست وزیر عراق همچنین اعلام کرد که عملیات مهم و گسترده ای برای مقابله با حملات داعش به استان الانبار ظرف چند روز آینده آغاز خواهد شد.

هر چند سقوط الرمادی به عنوان پایتخت بزرگ ترین استان عراق سووالاتی را درباره راهبرد بغداد برانگیخت، اما این رخداد، راهبرد واشنگتن در زمینه مقابله با این گروه تروریستی را نیز به شدت زیر سووال برده است.

آمریکا و همپیمانانش در ائتلاف به اصطلاح ضد داعش از سال گذشته خاک عراق را هدف حملات هوایی قرار داده اند. واشنگتن همچنین به بهانه آموزش ارتش عراق مستشارانی نظامی به این کشور اعزام کرده است. اما هیچ یک از این راهبردها تاکنون نتوانسته مانع از اجرای تاکتیک های خشونت آمیز داعش شود.

احمد علی تحلیلگر عراقی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که اظهارات تعجب برانگیز کارتر می تواند تاثیر منفی بر روحیه نیروهای امنیتی عراقی داشته باشد.

وی که عضو مدعو موسسه آمریکایی 'مرکز آموزش صلح در عراق' است، تصریح کرد که تاکنون نمونه های متعددی از عزم و اراده قوی نیروهای عراقی در این نبرد مشاهده شده است که از جمله آن ها می توان به آزادی پالایشگاه بیجی اشاره کرد که نیروهای عراقی به مدت چندین ماه حملات بی وقفه داعش را خنثی کردند.

به دنبال سقوط الرمادی، العبادی ناگزیر به تغییر تاکتیک نبرد شد و از نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) برای مبارزه با داعش کمک خواست.

این نیروها شنبه گذشته به منظور آزادسازی شهر الرمادی به صورت گسترده به سوی این شهر اعزام شدند.

آن ها ظرف مدت اندکی پس از اعزام، موفق شدند بخش هایی از مناطق شرقی حومه الرمادی را آزاد کنند.