کد خبر: ۸۷۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۸۵

آيا زمان سرمايه‌گذاري در بازار طلا فرارسيده است

  به گزارش کيتکو، قيمت طلا در سال 2014 در سطح 1400 دلار در هر اونس بود و با توجه به شرايط اقتصاد جهاني بسيار مورد توجه سرمايه‌گذاران بود اما قيمت فلز زرد در سال 2015 با نوسانات بسياري مواجه بوده و به طور کلي کاهش داشته است. اين در حالي است که بسياري از پيش‌بيني‌ها از کاهشي بودن قيمت طلا در کوتاه مدت و ميان‌مدت خبر مي‌دهند.

قيمت طلا در جريان آخرين معاملات در بازارهاي بين‌المللي حوالي 1200 دلار در هر اونس معامله مي‌شود. دامنه قيمت طلا در سال 2015 تا بدين‌جا در بازه‌ 1163 دلار تا 1306.2 دلار در هر اونس در نوسان بوده است.

در حال حاضر قيمت طلا در اطراف سطح 1200 دلار در هر اونس با چشم‌انداز کاهشي در نوسان است. در پي بروز نشانه‌هايي مبني بر افزايش تورم در آمريکا که منجر به بالا گرفتن گمانه‌زني‌ها در مورد افزايش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در کوتاه‌مدت شده، چشم انداز قيمت طلا کاهشي است. بايد در نظر داشت که تضعيف دلار منجر به افزايش تقاضاي طلا و در عين حال خروج سرمايه‌ها از بازارهاي سهام و اوراق قرضه مي‌شود.

اُل هانسون استراتژيست ساکسو بانک مي‌گويد: طلا در سطح 1200 دلار است و روند قيمت موجود نتوانسته است سقف‌هاي 1225 دلار و 1235 دلار را بشکند. در همين حال قيمت‌ها در بازار سهام و اوراق قرضه افزايش داشته است؛ البته تاکنون شاهد موج‌هاي خريد بزرگ دراين بازارها نبوده‌ايم که نشان از وجود عوامل و جريان‌هاي تضعيف کننده دارد.

اين در حالي است که نبود روند قيمتي مشخص در بازار طلا اصلا منجر به کاهش حجم معاملات نشده است. به عنوان مثال از تاريخ 20 مارس به طور متوسط روزانه 170 هزار قرارداد در بازار طلاي COMEX نيويورک منعقد شده است که هر قرارداد نشانگر معامله 100 اونس طلا است.

حتي بر اساس نظر برخي کارشناسان رسيدن قيمت طلا به سطح 1300 دلار نيز نمي‌تواند به معناي شرايط مستحکم در حال حاضر بازار طلا باشد.

کراستن منکه کارشناس بازار در گروه مالي سوئيسي جوليوس بير مي‌گويد: ما اعتقاد داريم دو عامل در حال حاضر در بازار طلا تعيين کننده هستند. اولين عامل، نگراني در مورد بحران بدهي‌هاي يونان و احتمال خروج يونان از منطقه پولي يورو است. دومين عامل آمارها و شرايط اقتصادي ضعيف در آمريکا است که احتمال افزايش نرخ بهره در اين کشور را کاهش مي‌دهد.

هانسون مي‌گويد: در حال حاضر سرمايه‌گذاران و معامله‌گران با سرعت کمي درحال تغيير دادن تمرکز خود از رکود به تورم احتمالي هستند. اين عامل به همراه کاهش بازده سهام در بازارهاي جهاني براي طلا بسيار مفيد است.

هانسون ادامه مي‌دهد: در کوتاه مدت در صورتي که فدرال رزرو نسبت به افزايش نرخ بهره اقدام کند، ابتدا بايد کمي صبرکنيم و با کنترل عطش سرمايه‌گذاري خود، از باقي ماندن قيمت در حوالي 1200 دلار اطمينان حاصل کرده و خود را براي افزايش قيمت طلا در ادامه سال آماده کنيم. با افزايش نرخ بهره توسط آمريکايي‌ها يکي از عوامل نااطميناني در بازار طلا از بين مي‌رود. کاهش نرخ بهره در آمريکا موقعيت خوبي را براي خريد طلا فراهم مي‌کند و به نظر من با توجه به شرايط فعلي بازار طلا و وضعيت اقتصاد آمريکا سقوط شديد قيمت در بازار طلا غيرمحتمل است.

اما گنان تياگارجان مدير گروه مالي کام ترندز نظر منفي نسبت به بازار طلا دارد. او پيش‌بيني مي‌کند قيمت طلابه سطح 1050 تا 1125 دلار در هر اونس کاهش يابد.

تياگارجان مي‌گويد: قيمت طلا در کوتاه‌مدت به واسطه نگراني‌ در مورد افزايش نرخ بهره در فدرال رزرو کاهشي است، اما آمارهاي اقتصادي نه چندان چشم‌گير اقتصاد آمريکا اين ترديد را به وجود آورده است که نرخ بهره در سال 2015 افزايش نخواهد يافت. در همين حال به نظر مي‌‌‌رسد در ميان مدت با افزايش نرخ بهره در آمريکا قيمت طلا کاهش يافته و به بازه‌ 1050 تا 1125 دلار در هر اونس برسد.

در اين ميان گروه مالي جوليوس بير معتقد است: تاخير در افزايش نرخ بهره در آمريکا هيچ تغييري در تقاضاي سرمايه‌گذاري طلا ايجاد نخواهد کرد.

جوليوس بير در تحليل خود اعلام کرده است: ما معتقد هستيم که سرمايه‌گذران در حالتي که مطمئن باشند نرخ بهره در آمريکا در حد صفر باقي مي‌ماند وارد بازار طلا نمي شوند از اين رو تغيير نرخ بهره يکي از عوامل تحرک و افزايش تقاضا در بازار طلا خواهد بود. همچنين از سوي ديگر ادامه شرايط ضعيف در اقتصاد آمريکا فدرال رزرو را نسبت به اجراي سياست‌هاي انبساطي ترغيب خواهد کرد.

*اقتصاد نيوز