کد خبر: ۸۷۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۶

ایران مشارکت در آزادسازی بیجی را تکذیب کرد

 معاون وزیر خارجه ایران در مسکو گزارش پیشین برخی رسانه‌های غربی درباره عملیات ایران در عراق برای بازپس‌گیری پالایشگاه نفت «بیجی» از دست داعش را رد کرد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در مسکو گزارش رسانه‌های غربی درباره اعزام نیرو از ایران به عراق برای مبارزه با داعش را تکذیب کرد.

وی در یک کنفرانس خبری در مرکز رسانه‌ای «راشاتودی» در مسکو گفت: «ما هیچ نیروی مسلحی به عراق نفرستاده‌ایم.» معاون وزیر خارجه ایران در ادامه گفت ایران بعد از درخواست دولت عراق تنها به این کشور مشاور نظامی فرستاده است.

برخی رسانه‌های غربی روز شنبه از قول مقامات دفاعی آمریکا مدعی شدند که ایران برای بازپس‌گیری پالایشگاه نفت «بیجی» از دست گروه تروریستی داعش،‌ وارد عمل شده و برای کمک به پیشروی نیروهای عراقی، تسلیحات سنگین و توپخانه در اختیار آن‌ها قرار داده است.

آقای امیرعبداللهیان همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که ایران خواستار تشکیل دولتی فراگیر در یمن است. وی گفت که طرح چهار ماده‌ای ایران برای صلح در یمن خواستار مشارت تمامی گروه‌ها و سازمان‌ها است.

تجاوز عربستان به خاک یمن از 25 مارس 2015 میلادی برابر با 6 فروردین سال جاری با حملهٔ هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی با نام عملیات «طوفان قاطعیت» آغاز شد  و از 2 اردیبهشت با نام عملیات «احیای امید» ادامه یافت.

عربستان سعودی این عملیات را برای بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی و متواری یمن و ضد انصارالله که «صنعا»، پایتخت یمن و بیشتر مناطق شمال این کشور را در اختیار دارند.