کد خبر: ۸۷۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۱۵

زنگ خطر افزايش زنان سيگاري نسبت به مردان

  نسبت زنان سيگاري به مردان در حال افزايش است بطوريکه از نسبت يک به 9 به حدود يک به شش رسيده است، يعني در حال حاضر به ازاي هر شش مرد سيگاري يک زن سيگاري وجود دارد.

طبق آخرين آمار 12.91 درصد زنان سيگاري بطور ميانگين روزانه 13.10 نخ سيگار ، دود مي کنند .

در اين آمار بايد اين مطلب را در نظر داشت که به علت مقبول نبودن استعمال دخانيات توسط زنان در جامعه گزارش استعمال دخانيات در زنان کمتر از ميزان واقعي آن است.

هرچند تعداد زنان مصرف کننده روزانه مواد دخاني در کل کشور زياد نيست اما افزايش نسبت زنان سيگاري به مردان ، نگران کننده است.

همچنين بايد توجه داشت که مصرف سيگار در زنان به دليل ويژگي هاي بيولوژيکي و عاطفي زنان، تاثيرات مخرب تري روي سلامت آنان خواهد داشت و به گفته متخصصان، عوارض استعمال دخانيات در زنان به مراتب شديدتر از مردان است.


**چرا زنان سراغ سيگار مي روند؟

تغيير نقش زنان در جامعه ، تغييرات زيادي در سبک زندگي خانواده ها به وجود آورده است و شايد اين تغيير نقش آنان را به سمت تجربه يک عادت به اصطلاح مردانه ، سوق داده است.

صنايع دخاني نيز در اين بين نقش زيادي در جذب مشتريان زن داشته اند؛ اين صنايع با توليد سيگارهاي نازک ، معطر و پر زرق و برق به اصطلاح سيگارهاي شيک و زنانه، بازارهاي خود را توسعه داده اند درحاليکه بررسي ها و مطالعات نشان داده که عوارض سيگارهاي لايت سبک از ديگر انواع سيگار بيشتر است.

صنايع دخاني تبليغ کرده اند که سيگار کشيدن ، يک عادت مردانه مرتبط با شادي، تناسب اندام، ثروت، قدرت است درحاليکه ارمغان سيگار کشيدن در واقعيت مرگ زودرس و مشکلات جنسي مي باشد.

البته مشکلات خانوادگي ، فراموش کردن مشکلات و اضطراب ، اثر لاغر کنندگي، بيکاري، تنهايي از ديگر دلايل گرايش زنان به سيگار به شمار مي رود.

مردان بيشتر از سر عادت يا به منظور افزايش حس خوب سيگار مي کشند درحاليکه زنان و دختران اغلب هنگام داشتن احساسات منفي سيگار مي کشند.


**تاثير متفاوت سيگار کشيدن روي سلامت زنان و مردان

بيماري هاي قلبي و عروقي ، سکته مغزي، بيماري هاي قفسه سينه و ريه، سرطان دهان، حلق ، حنجره، مري ، لوزالمعده، مثانه ، کليه ، خون، پستان و دهانه رحم از جمله عوارض استعمال دخانيات به شمار مي روند اما شواهد روزافزوني نشان مي دهند که ابتلا به اين بيماري ها، رابطه معناداري با جنسيت دارند.

حتي اگر زنان نسبت به مردان، کمتر در معرض دود سيگار باشند اما بيشتر از مردان بيمار مي شوند؛ بطورمثال زنان در سطوح تماس پايين تري با دود سيگار به سرطان ريه مبتلا مي شوند و اين سرطان در زنان سيگاري شايع تر از مردان سيگار است که مي تواند ناشي از رفتارهاي جنسيتي مانند پک هاي عميق تر زنان يا محصولات مختص جنس خاص يعني سيگار لايت يا سبک باشد.

سرطان گردن رحم، پوکي استخوان، افزايش مرگ و مير ناشي از سرطان پستان از ديگر عوارض کشيدن سيگار در زنان به شمار مي رود.

زنان سيگاري باردار نيز مبتلا به عوارض متعددي از جمله مرگ ناگهاني نوزاد و مشکلات حين زايمان دچار مي شوند.



**آمارهاي زنان سيگاري در ايران و جهان

به طور معمول همه گيري استعمال دخانيات، ابتدا بين مردان و طبقات بالاي اجتماعي آغاز مي شود و سپس به سمت گروه هاي زنان و طبقات پايين تر اجتماعي، سوق پيدا مي کند.

با اين وجود در اغلب نقاط جهان، شيوع استعمال دخانيات بين مردان به قله اوج خود رسيده و در حال کاهش است درحاليکه سيگار کشيدن در زنان روند رو به رشدي دارد.

يافته هاي فعلي از مطالعه جهاني وضعيت استعمال دخانيات در نوجوانان 13 تا 15 ساله به عنوان بزرگ ترين مطالعه صورت پذيرفته بين نوجوانان جهان نشان داده است که در بسياري از کشورهاي دنيا، دختران نوجوان به اندازه پسران نوجوان سيگار مي کشند.

اين موضوع شاخصي است از افزايش همه گيري استعمال دخانيات بين زنان در جهان که در قرن 21 به قله اوج خود خواهد رسيد.

پيش بيني مي شود نسبت شيوع 12 درصد استعمال دخانايت در زنان تا سال 2025 به 20 درصد برسد.



**من که سيگار نمي کشم

بسياري از دختران و زنان ، خيالشان راحت است که سيگار نمي کشند و از عوارض آن در امان هستند درحاليکه غافل هستند که چه خطر بزرگي بطور بسيار بي سر و صدا و خزنده اي ، سلامت آنان را تهديد مي کند.

خطري که برخلاف سيگار قبح آن شکسته شده و خانواده ها حتي يکديگر را به استعمال آن تشويق مي کنند و آن خطر چيزي نيست جز قليان.

قلياني که به گفته معاون بهداشت وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ، هر وعده مصرف آن معادل استعمال 200 نخ سيگار است.

علي اکبر سياري مي گويد: صنايع دخاني با استفاده از ترفندها، قليان را ميان خانواده ها آورده اند که بسيار خطرناک تر از سيگار است.

قلياني که به راحتي در پارک ها ، کافي شاپ ها و رستوران ها به مردم عرضه مي شوند و حتي گاهي مکاني را فقط به عرضه قليان اختصاص مي دهند.

با ورود تنباکوي ميوه اي نيز تعداد مصرف کنندگان قليان به چند برابر افزايش يافته ، درحاليکه اخيرا گزارشاتي به وزارت بهداشت رسيده که اين تنباکوها حاوي مواد مخدر و محرک و شيشه بوده اند و موجب مسموميت هايي نيز شده اند.

از ديگر عوارض مصرف قليان که در سيگار ديده نمي شود ، افزايش احمال انتقال بيماري هاي واگير و مسيري مانند تبخال، هپاتيت و سل است که به دليل استفاده اشتراکي از دهاني قليان مشاهده مي شود و حتي در صورت عوض کردن سر لوله قليان، مواد باقي مانده در شلنگ آن مي تواند انتقال دهنده اين بيماري ها باشد.

از سوي ديگر احتمال آلوده بودن توتون و تنباکوي مورد استفاده در قليان به انواع قارچ ها و ميکروب ها است.

متاسفانه استعمال قليان در زنان، رشد فزاينده تري نسبت به مردان دارد؛ طبق آخرين مطالعات وزارت بهداشت، شيوع مصرف مواد دخاني شامل سيگار و قليان در سال 82 در پسران 16 درصد بود که در سال 86 به 31.5 درصد رسيده و در دختران از 8.7 درصد به 20 برابر افزايش يافته است.

در منطقه مديترانه شرقي که ايران نيز جزو آن است ، شيوع استعمال قليان به نحو چشمگير افزايش يافته و اين افزايش به ويژه بين نوجوانان دختر و پسر و نيز زنان روند نگران کننده تر است.

به هرحال با توجه به اينکه زنان مسووليت هاي خاصي مانند تربيت فرزندان دارند و با توجه به اينکه نقش هاي اجتماعي، ويژگي هاي شخصيتي، نگرش ها، رفتارها، ارزش ها، قدرت نسبي و نفوذ خانوادگي زنان و مردان متفاوت است، بنابراين رشد فزاينده استعمال دخانيات بين زنان ، زنگ خطري است که مسوولان بايد براي آن چاره اي بيانديشند هرچند که تصميم فردي در اين بين نقش موثري دارد.
*ايرنا