کد خبر: ۸۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۳

رئيس پليس فتا: حمله هکرهاي آمريکايي به وزارت نفت خنثي شد

  رئيس پليس فتاي کشور با بيان اينکه امسال هکرهاي آمريکايي به وزارت نفت حمله کردند، از دستگيري شخصي که به شبکه شتاب کشور نفوذ کرده بود و توانسته بود در مدت يک ماه ۱۱۸ ميليون تومان برداشت کند، خبر داد.

سردار سيد جمال هاديان‌فر در حاشيه همايش جرايم سايبري در دنياي به هم پيوسته که در مرکز همايش‌هاي صدا و سيما برگزار شد با حضور در نشست خبري گفت: يکي از اجزاي جدايي‌ناپذير در پيشگيري و کشف حجرم حوزه ديپلماسي سايبري است.

سردار هاديان‌فر به حمله هکرهاي آمريکايي به وزارت نفت در سال جديد اشاره کرد و گفت: مرکز فوريت‌هاي واکنش به حملات سايبري که در پليس فتا فعال است توانست در سال جديد حمله هکرها به وزارت نفت را خنثي کند.

وي در تشريح اين ماجرا اظهار داشت: IP اين هکرها از کشور آمريکا بود و ما با نامه‌اي رسمي هم به آنها اعلام کرديم و همچنين دستور قضايي بين‌المللي نيز ارسال کرديم و اين موضوع از سوي وزارت امورخارجه درحال پيگيري است. اين هکرها در 4 روز تعطيلي ايران به وزارت نفت حمله کردند و ما توانستيم درگاه‌هاي حملات سايبري را متوقف کنيم و همچنين به هکرها واکنش نشان دهيم که حملات آنها خنثي شد.

بر اساس آمار در سال 2014، 70 درصد پرونده کشورهاي اروپايي جنبه فراملي داشته و در آسيا اين مقدار به 40 درصد رسيده است.

وي افزود: اين نشست به منظور تقويت و توسعه همکاري‌ها با محوريت اينترپل برگزار شد و نمايندگان پليس در حوزه سايبر از کشورهاي مختلف به همراه مسئولين حوزه امنيت سايبري کشورمان حضور داشتند.

رئيس پليس فتاي کشور با بيان اينکه عمر اين پليس بيش از 4 سال است گفت: پليس فتا تا کنون بيش از 37 هزار پرونده را رسيدگي کرده که 90 درصد آنها کشف شده همچنين 56 درصد پرونده‌ها زير يک ماه کشف قطعي شده است.

وي ادامه داد: 30 درصد از پرونده‌هاي کشف شده جنبه بين‌المللي و کلاه‌برداري نيجريه‌اي داشته که باعث شد تا تجار ايراني بيش از 55 ميليارد تومان را از دست بدهند.

رئيس پليس فتاي کشور در رابطه با سايت‌هاي همسريابي گفت: سايت‌هاي همسريابي که متولي آن وزارت ورزش و جوانان است در کشور فعاليت ندارند و تاکنون به هيچ سايتي مبني بر فعاليت‌هاي همسريابي مجوز داده نشده است و اگر سايتي از اين طريق فعاليت کند قطعا با آن برخورد مي‌کنيم.

وي ادامه داد: پشت پرده سايت‌هاي همسريابي اغلب کلاه‌برداري و انحرافات اخلاقي براي آقايان و خانم‌ها است که اين کلاه‌برداران به يوزرنيم و پسوورد افراد دسترسي پيدا مي‌کنند و حساب بانکي وي را خالي مي‌کنند.

به عنوان مثال فردي را دستگير کرديم که 23 سرور مجازي در دنيا داشت و 70 ميل براي خود درست کرده بود و با ترفند سايت همسريابي به حساب بانکي 2 هزار نفر دست پيدا کرده بود و 4 هزار اطلاعات از افراد به دست آورده بود که بازداشت شد.

سردار هاديان‌فر به يکي از بزرگترين پرونده‌هاي کشف شده در پليس فتا اشاره کرده و گفت: يک شخصي که سابقه فني هم داشته به يکي از بانک‌هاي کشور نفوذ کرده بود و از همين طريق توانسته بود به شبکه شتاب کشور نفوذ کند و 117 ميليون تومان را در مدت يک ماه برداشت کرده بود که دستگير شد.

وي همچنين به سايت‌هاي آموزش توليد مواد مخدر اشاره کرد و گفت: تمام سايت‌هايي که در کشور در حوزه مواد مخدر فعاليت ‌مي‌کردند 656 سايت بود که شناسايي شد و 257 سايت نيز در حوزه آموزش توليد مواد مخدر در آپارتمان و خريد و فروش آن فعال بود که با پيگيري‌هاي پليس فتا اين سايت‌ها بسته شد و تعدادي هم دستگير شدند.

رئيس پليس فتاي کشور به شکايت هنرمندان اشاره کرد و گفت: تعداد زيادي از هنرمندان کشور شاکي بودند که صفحاتي در برخي از شبکه‌هاي اجتماعي به نام آنها ايجاد شده است و پليس فتا نيز آن صفحات را حذف کرد همچنين مردم مي‌توانند گزارشات و شکايات خود را به مرکز فوريت‌هاي پليس فتا گزارش دهند.

وي با بيان اينکه شبکه اجتماعي اينستاگرام در کشور فيلتر نيست گفت: نظام فيلترينگ هوشمند بر شبکه اينستاگرام حاکم است و مصاديق مجرمانه آن توسط شوراي مصاديق مجرمانه حذف مي‌شود.
وي گفت: امروز در اين نشست کشور ايران ميزبان 42 کارشناس و متخصص از کشورهاي مختلف است که اين نشست‌ها را اينترپل برگزار مي‌کند و ايران فقط ميزبان آن است و حتي تمام سخنرانان برنامه را نيز اينترپل مشخص مي‌کند.

هاديان‌فر در مورد مبارزه با داروهاي قاچاق و غيرمجاز گفت: پليس فتا از سال 2011 عليه داروهاي قاچاق و غيرمجاز در عمليات پانجيا شرکت کرد و در سال 2014 نيز در پانجياي 7 شرکت داشتيم. همچنين جمهوري اسلامي ايران به عنوان سرگروه در عمليات پانجياي 8 انتخاب شد که اين عمليات از هفته گذشته آغاز شده است.

وي افزود: در عمليات پانجياي 7 پليس فتا توانست 600 ميليون تومان داروهاي غيرمجاز را در ايران کشف کند و 102 نفر را در اين زمينه دستگير کند.
*فارس