کد خبر: ۸۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۸۷

وال استریت ژورنال: واشنگتن شرمسار بزرگ همگرایی تهران و مسکو

 روزنامه وال استریت ژورنال با تاکید بر اینکه همگرایی شکل گرفته بین تهران و مسکو نشانه شرمساری کاخ سفید است، نوشت: قدرت های نوظهور در عرصه جهانی شامل ایران، روسیه و چین در مقابل نظام جهانی و امنیت مورد نظر آمریکا ایستاده اند.

روزنامه آمریکایی افزوده است: تصمیم اخیر «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه برای دادن موشک های اس 300 به ایران با وجود مخالفت های واشنگتن، شرمساری بزرگی برای کاخ سفید ایجاد کرده و نشان می دهد که «ظهور قدرت های منطقه ای» تهدید جدیدی برای نظم پیشین جهان و امنیت مورد نظر آمریکا شکل داده است.

وال استریت ژورنال ادامه داده است: چین، روسیه و ایران از عقب نشینی آمریکا برای کسب برتری نظامی و سیاسی در حوزه های مورد علاقه خود در سطح جهانی استفاده می کنند.

روسیه، چین و ایران با افزایش قدرت منطقه ای خود و در نهایت استفاده از این جایگاه، اهداف مشترکی برای کاهش نفوذ واشنگتن و در نهایت از بین بردن سلطه دموکراسی غربی به ویژه آمریکا دارند که این رویکرد می تواند بزرگترین چالش راهبردی رییس جمهوری این کشور باشد.

وال استریت ژورنال افزوده است: آمریکا نمی تواند بگوید که هشداری دریافت نکرده است. در روزهای آخر ریاست جمهوری جرج بوش پدر (23 سال قبل) اتاق برنامه ریزی وزارت دفاع آمریکا سند راهبردی را منتشر کرد که ممانعت از ظهور قدرت های منطقه ای برتر را به عنوان یکی از مهم ترین اهداف راهبردی واشنگتن بود.

اهداف دیگر پنتاگون دستیابی به توان بازدارندگی، شکست حمله به منافع آمریکا و تقویت ائتلاف جهانی دفاعی واشنگتن است و هدف سوم ممانعت از دستیابی متخاصم به موقعیت مهم منطقه ای است که برای منافع ما متضرر باشد.

در ادامه گزارش وزارت دفاع آمریکا آمده است: تقویت موانع علیه بازظهور تهدیدهای جهانی در برابر منافع آمریکا و متحدان ما در مناطق شامل اروپا، شرق آسیا، خاورمیانه/خلیج فارس، آمریکای لاتین برای کاخ سفید مهم است.

وال استریت ژورنال نوشته است: در 20 سال گذشته و پس از روی کار آمدن دو دولت (اوباما)، کاخ سفید توانسته ظهور برخی از این تهدیدهای ضدآمریکایی را در منطقه کنترل کند، اما این مهار در اروپا، خاورمیانه و شرق آسیا در دوره دوم ریاست جمهوری اوباما موفق نبوده است.

روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به جایگاه ایران در منطقه از جمله لبنان، عراق، سوریه و همچنین مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره یمن، افزوده است: ایران اکنون تب انقلاب اسلامی را با امپراتوری ایرانی ترکیب کرده است تا قدرت برتر خاورمیانه شود و از مذاکرات هسته ای هم هوشمندانه به عنوان راهکار کسب امتیاز از غرب استفاده می کند، زیرا بر اساس تفاهم تهران و گروه 1+5 جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری با توانایی هسته ای و رها از تحریم ها تبدیل می شود.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشته است: شاید مهمترین تهدید درازمدت از بابت ظهور پکن با رشد اقتصادی بالا و تمایل برای احیای امپراتوری قوی چین است. اکنون ژی جین پینگ رییس جمهوری جدید این کشور راهبرد محافظه کارانه سیاست خارجی را کنار گذاشته است و قدرت نظامی کشور خود را هم به سرعت تقویت می کند.

آمریکا تلاش کرده با شکل دادن اتحاد با ژاپن و جنوب شرق آسیا در برابر این سیاست های چین مقاومت کند اما منابع مالی و نظامی کافی را به این امر اختصاص نداده و متحدان واشنگتن هراس دارند که اوباما خود مانع این راهبرد باشد.

ظهور قدرت های جدید منطقه ای هزینه ها و خطرهای زیادی در جهان جدید دارد.

وال استریت ژورنال در پایان با مستبد خواندن ایران، روسیه و چین به دلیل مخالفت با سلطه طلبی آمریکا در جهان و رد کردن «ارزش های دموکراتیک و دنیای لیبرال» مورد حمایت واشنگتن، نوشته است: تهران، مسکو و پکن ارزش های دموکراتیک و دنیای لیبرال را رد می کنند. آنها سازمان ملل متحد و دیگر نهادها را ابزاری برای تثبیت قدرت واشنگتن می دانند و این رویکرد ضد آمریکایی، ارث اوباما برای جانشین بعدی خود در کاخ سفید خواهد بود.