کد خبر: ۸۷۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۷

غرضی: 5 بار به‌عنوان نخست‌وزیر مطرح شدم

 سیدمحمد غرضی وزیر پست و تلگراف دولت سازندگی که اعلام کرده بود سه روز آخر عمر امام خمینی در کنار ایشان بوده، به جزئیات آن همراهی و همچنین بیان مطالبی درمورد شورای رهبری پرداخت.

به گزارش ایسنا، در گفت‌وگوی «پایگاه اطلاع‌رسانی آستان مقدس حضرت امام خمینی (س)» با غرضی آمده است:

- آن سه روز امام در اغما بودند و من در آنجا به عنوان فردی که 30 سال بود همراه امام بودم و بیت امام نیز مرا می‌شناختند و آشنایی داشتیم، صندلی بالای سر ایشان گذاشته بودم و مراقبت می‌کردم، اشخاصی هم برای عیادت امام می‌آمدند و کشور داشت حالتی را که امام از دنیا رخت برمی‌بندند می‌گرفت و مردم هم به ملاقات می‌آمدند و ناراحت بودند. بحث خاصی اتفاق نیفتاد و من در آنجا شاهد و ناظر وقایع بودم.

- موضوع شورای رهبری تحولی بود که داشت انجام می‌شد. فرد بزرگی داشت از دنیا رخت بر می‌بست و ملتی نگران و ناراحت بود و بعد هم کشور یک حالت بهت داشت که بعد از امام چه خواهد شد؟ در این میان کسانی هم بودند که اظهار نگرانی می‌کردند که چه اتفاقی خواهد افتاد؟ از من هم می‌پرسیدند و من می‌گفتم انقلاب به وجود مردم زنده است، امام رهبر و محبوب ملت ایران بود، حالا گلی از این باغ چیده شده، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و من مطمئن بودم که کار شکل می‌گیرد و در آنجا بحث شورایی مطرح بود که عده‌ای طرفدار شورایی بودند و بحث مرحوم آیت‌الله مشکینی مطرح بود که آقای ری‌شهری مخالفت می‌کردند و می‌گفتند آقای مشکینی به عنوان فردی عالیقدر و با اخلاق ولی به عنوان رهبری ما نباشد و چون ایشان هم داماد وی بود حرفش موثر بود و بعد هم رئیس مجلس، رئیس دولت و دیگران داشتند فکر می‌کردند که چه باید بشود و من آنجا شاهد بودم که فکر شورایی غلبه دارد ولی به نظر من همان زمان کسی دنبال اینکه اسم اشخاص را بیاورد نبود و فقط شورایی بود. در خبرگان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با شورایی مخالفت کردند و اینکه خود هم رهبر باشند قبول نفرمودند ولی خبرگان از ایشان به عنوان تنها رهبر استقبال کرد و ایشان هم پذیرفتند.

- از همان ابتدای کار که بحث نخست‌وزیری مطرح بود، آقای بنی‌صدر در دو مقطع، (بنا بر توصیه‌ای که شده بود، وگرنه آقای بنی‌صدر که نه من را قبول داشت و نه موافق من بود) آن بحث مطرح شد. وقتی که شهید رجایی رئیس‌جمهور بود، من مطرح شدم و بعد زمانی که آقای باهنر را داشتند انتخاب می‌کردند من مطرح شدم و بعد هم در جریان آقای موسوی، که گزارش‌های آن نیز موجود است. پنج مرتبه به عنوان نخست‌وزیر مطرح شدم اما هرگز آن را دنبال نکردم، دیگران مطرح می‎کردند و خبرش به من می‌رسید ولی من هرگز خودم را در جایی مطرح نکردم، من خدمت همه بزرگان انقلاب ارادت دارم و بیش از 50 سال است که من را می‌شناسند و من سربازی بودم که در حال حاضر نیز هم سربازی می‌کنم.