کد خبر: ۸۷۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۷

سفیر روسیه: تحویل سامانه اس 300 به ایران قطعی است

  سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران، تحویل سامانه اس 300 از سوی مسکو به تهران را حتمی و قطعی دانست.

لوان جاگاریان روز سه شنبه که برای ابلاغ رسمی دعوت از شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رییس جمهوری در دفتر وی حضور یافته بود، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره دلایل تعویق مجدد زمان تحویل سامانه ضدهوایی اس 300 افزود: مذاکرات برای انتقال این سامانه همچنان در حوزه های مختلف فنی و تکنیکی ادامه دارد و به محض فراهم شدن شرایط مورد نظر، این سامانه تحویل مقامات ایرانی خواهد شد.

وی درباره تاثیر تحریم ها بر تصمیم روسیه برای به تعویق انداختن تحویل این سامانه نیز گفت: مذاکرات هسته ای 1 + 5 با جمهوری اسلامی ایران در شرایط مثبتی جریان دارد. تحویل این سامانه دفاعی نیز مشمول تحریم های بین المللی نبوده و مسکو به تعهدات خود نسبت به تهران پایبند است.

سفیر روسیه در تهران همچنین درباره شایعاتی مبنی بر دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در ارتباط با انصراف مسکو از تحویل این سامانه به تهران تصریح کرد: این دیدار ارتباطی با این تصمیم نداشته و متخصصان ایرانی و روسی در حال مذاکره و پیگیری فراهم کردن مقدمات فنی مورد نیاز برای تحویل سامانه هستند و براساس توافقات دو کشور تحویل آن به تهران حتمی و قطعی است.

لوان جاگاریان ادامه داد: روابط تهران و مسکو در حوزه های اقتصادی - سیاسی و حتی فرهنگی روز به روز در حال گسترش، و تداوم این روند به نفع صلح و ثبات در منطقه است.

سفیر روسیه در تهران همچنین در دیدار با معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری، بطور رسمی خواستار حضور و مشارکت فعال زنان برجسته ایرانی در نخستین همایش «زنان اوراسیا» شد.

نخستین همایش «زنان اوراسیا» با مشارکت 250 تن از زنان فدراسیون روسیه و 184 زن نماینده از سایر کشورهای اروپایی و آسیایی دوم و سوم مهر ماه در سنت پیترزبورگ برگزار خواهد شد.

هدف این همایش که قرار است هر سه سال یکبار برگزار شود، تاکید بر نقش مهم و سازنده زنان در زندگی سیاسی - اقتصادی در کشورها و نیز سازمان های بین المللی است.

به گفته لوان جاگاریان، مجلس فدراسیون روسیه و مجمع بین پارلمانی کشورهای مشترک المنافع، برگزارکنندگان اصلی این همایش بین المللی هستند.

سفیر روسیه در تهران ادامه داد: در حاشیه این نشست برگزاری دیدارهای دوجانبه و کارگروه هایی در حوزه های اقتصاد خانواده، امور خیریه و فعالیت های بشردوستانه، توجه به نقش رسانه در دنیای امروز و حوزه بهداشت و سلامت پیش بینی شده است.

لوان جاگاریان همچنین با اشاره به شرایط بین المللی و منطقه ای که به گفته وی برخی کشورهای سلطه گر درصدد تداوم تحریم ها و انزوای بین المللی و منطقه ای ایران هستند، نقش و حضور پررنگ هیات زنان ایرانی را در این همایش بین المللی قابل توجه دانست.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در این دیدار کوتاه با استقبال از دعوت رسمی روسیه برای حضور فعال زنان ایرانی در همایش بین المللی «زنان اوراسیا» گفت: سیاست دولت یازدهم تعامل سازنده در سطح منطقه ای و بین المللی است.

شهیندخت مولاوردی ابراز امیدواری کرد، این تعامل در حوزه زنان و خانواده بیش از پیش گسترش یابد تا با بهره گیری مناسب از دیپلماسی زنان، قدم های مفیدتری برای رفع چالش ها و معضلات جهانی برداشته شود.