کد خبر: ۸۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۰

سقوط آزاد طلا در بازار جهاني

 طلا در بازار جهاني در پي قوي شدن دورنماي افزايش نرخهاي بهره در آمريکا که تقاضا براي اين فلز ارزشمند را محدود کرد، به کمترين قيمت در دو هفته گذشته سقوط کرد.

هر اونس طلا براي تحويل فوري در معاملات چهارشنبه بازار سنگاپور پس از کاهش حدود دو درصدي در روز گذشته، تغيير چنداني نداشت و 1188 دلار معامله شد.

در بازار نيويورک هر اونس طلا براي تحويل در اوت با 0.1 درصد افزايش، به 1188 دلار رسيد. بهاي معاملات آتي اين بازار تا پايان روز گذشته 17.10 دلار يا 1.4 درصد کاهش يافت و به 1186 دلار رسيد که کمترين قيمت از 11 ماه مه به اين سو بود.

قيمت طلا از اواسط مارس به دليل وجود ابهام درباره زمان افزايش نرخهاي بهره، در بازه 1170 تا 1230 دلار محبوس مانده و موفق نشده به سطح بالاتري صعود کند. گولدمن ساش در گزارش جديدي به مشتريانش پيش بيني کرد صعود ارزش دلار ادامه پيدا مي‌کند و افزايش تدريجي نرخهاي واقعي آمريکا قيمت طلا را با کاهش بيشتري مواجه خواهد کرد. اين بانک بهاي معاملات را 1180 دلار در سه ماه آينده، 1150 دلار در شش ماه آينده و 1050 دلار در هر اونس در 12 ماه آينده پيش بيني کرده است.

انتشار آمار اقتصادي قوي در آمريکا شامل شاخص هزينه مصرفي شرکتها و اعتماد مصرفي و همچنين افزايش فروش خانه‌هاي نوساز نشان داد اقتصاد اين کشور پس از کندي رشد در سه ماهه اول، رو به بهبود است. اين آمار منطبق با اظهارنظر خوش بينانه جانت يلن، رييس بانک مرکزي آمريکا بودند که هفته گذشته اظهار کرد اين بانک آماده مي‌شود امسال نرخهاي بهره را افزايش دهد.

نرخهاي بهره بالاتر به تقاضا براي طلا که داراي بدون بازده است لطمه مي‌زند در حاليکه از ارزش دلار پشتيباني مي‌کند.

اظهارات يلن صعود چشمگير ارزش دلار در برابر سبدي از ارزهاي بزرگ را در پي داشت و اين ارز به بالاترين سطح هشت سال گذشته در برابر ين ژاپن و همچنين يورو رسيد.

دلار قوي‌تر طلا را براي خريداراني که از ارزهاي ديگر استفاده مي‌کنند گران‌تر کرده و تقاضا براي اين فلز زرد را کاهش مي‌دهد.

استنلي فيشر، نايب رييس بانک مرکزي آمريکا در اظهارنظري، پيش بيني کرد افزايش نرخهاي بهره در اين کشور ممکن است نوسان را در بازارهاي مالي جهاني ايجاد کند.

در بازار فلزات ارزشمند ديگر، هر اونس نقره براي تحويل فوري با 0.1 درصد افزايش، 16.74 دلار بود. هر اونس پلاتين براي تحويل فوري با 0.09 درصد کاهش به 1122 دلار رسيد در حاليکه هر اونس پالاديم با 0.4 درصد افزايش، 780 دلار معامله شد.
*ايسنا