کد خبر: ۸۷۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۴۵
ادعای لس انجلس تایمز:

توقف پیشرفت مذاکرات هسته ای؛ ایران حاضر به مکتوب کردن امتیازات قبلی نیست!

روند کند مذاکرات هسته ای ایران و غرب منعکس کننده این حقیقت است که نخبگان ایران هنوز به شکلی عمیق در خصوص ابعاد مهم توافقنامه احتمالی اختلاف نظر دارند.
لس انجلس تایمز نوشت: روند کند مذاکرات هسته ای ایران و غرب منعکس کننده این حقیقت است که نخبگان ایران هنوز به شکلی عمیق در خصوص ابعاد مهم توافقنامه احتمالی اختلاف نظر دارند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک» ، این روزنامه آمریکایی ادعا کرد: مذاکره کنندگان ایرانی از تصمیم گیری های مهم در مذاکرات هسته ای سر باز می زنند.

 دیپلماتهای کنونی و سابق روز سه شنبه اعلام کردند مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران به علت اکراه مذاکره کنندگان تهران از مکتوب کردن امتیازات قبلی با چالش مواجه شده است.

با توجه به اینکه تا ضرب الاجل سی ام ژوئن برای به نتیجه رسیدن مذاکرات فقط یک ماه باقی است، ژرار آرو سفیر فرانسه در آمریکا در نشست اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن گفت: تیم ایرانی از تصمیم گیریهای مهم امتناع می کند و می خواهد این تصمیمات را به مقامات ارشد واگذار کند که اندکی قبل از ضرب الاجل به مذاکرات وارد می شوند.

به گفته وی، در نتیجه اکنون این احتمال که تا اوایل ژوئیه توافق نهایی حاصل نشود، بسیار زیاد است و اگر توافقی صورت گیرد، ممکن است لازم باشد شرایط کلی توافق با ادبیات فنی خاص تدوین شود.
وی گفت: این روند بسیار پیچیده است و ممکن است مذاکرات سرانجام مبهمی داشته باشد.

آمریکا و پنج قدرت دیگر جهان سعی داشته اند از طریق مذاکره به توافقی با ایران دست یابند که این کشور خاورمیانه در صورت موافقت با محدودیتهایی با هدف بازداشتن آن از دستیابی به سلاح هسته ای، از تحریم ها خلاص خواهد شد.

گروه مذاکره کننده شامل فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین در دوم آوریل به یک توافقنامه مقدماتی دست یافتند. اما روند کند مذاکرات نشانه مشکلات موجود و منعکس کننده این حقیقت است که نخبگان ایران هنوز عمیقا در خصوص ابعاد مهم این توافقنامه اختلاف نظر دارند.

وی گفت: مذاکره کنندگان ایرانی تاکنون توانسته اند چند مسئله دشوار را با دقت حل و فصل کنند چون تعهدی به مکتوب کردن توافقات شفاهی شان نداشته اند اما با لزوم تدوین متن فنی توافقنامه وضعیت فرق می کند.

به عقیده نفیو کارشناس مسائل هسته ای، اگر در فضای سیاسی تهران از این توافقنامه حمایت نشود، همه چیز از هم خواهد پاشید.

وی گفت به نظر وی دولت اوباما هیچ توافقنامه ای را بدون شفافیت کامل نمی پذیرد چون چنین توافقی در آمریکا و پایتخت های اروپایی قابل پذیرش نخواهد بود. این مسئله از نقطه نظر واشنگتن قابل مصالحه نیست.

در عین حال نفیوگفت، ایرانیان نیز نسبت به این مسئله به شدت حساس هستند چون دسترسی به پایگاهها به معنای سرکشی نزدیک بازرسان به امکانات دفاعی ایران در زمانی است که مقامات آمریکا به طور علنی می گویند این حق را برای خود محفوظ می دارند که در صورت لزوم به منظور توقف برنامه هسته ای ایران این کشور را بمباران کنند.

پیتر ویتیگ سفیر آلمان در آمریکا نیز با حضور در شورای آتلانتیک خاطرنشان کرد مذاکرات در سطح کارشناسی روندی کند دارد و ممکن است دشوارترین مسیر هنوز پیش رو باشد.

یک مسئله جنجالی دیگر که هنوز به قوت خود باقی است، سرعت لغو تحریم های ایران است. مقامات ایرانی خواستار لغو تحریم ها بلافاصله پس از حصول توافقند. اما ویتیگ گفت ممکن است تحریم ها اصلا امسال لغو نشود چون ابتدا باید ایران فعالیتهای هسته ای اش را کاهش دهد و سپس آن مسئله توسط بازرسان سازمان ملل مورد راستی آزمایی قرار گیرد.

ویتیگ گفت: ایران برای شروع اجرای توافقنامه به فرصت نیاز دارد بنابراین، در بهترین صورت، تحریم ها قبل از پایان امسال لغو نخواهد شد.